ورزش پهلوانی میراث باستانی ایرانیان اگر قرار باشد زنده بماند و در جهان نامدار باشد باید با نگاهی علمی و نو دیده شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ورزش قهرمانی پهلوانی و زورخانه‌ای دایره‌المعارف ورزش‌های دنیاست، ورزشی که قهرمانانش در هر صحنه تاریخ، محبوب مردم بوده‌اند و با حضور در گود پهلوانی، درس مرام و معرفت می‌دادند.

اکنون در دنیای جدید باید با توجه بیشتر و سوق دادن آن به‌سمت علمی و به‌روز شدن از فراموشی آن جلوگیری کنیم تا شناسنامه ورزش ایران و جهان به دنیا معرفی شود و همگان با اشتیاق به این ورزش پهلوانی روی بیاورند.

ورزش سنتی که قهرمانانش به آن وفادارند

محمدحسین حاج‌صادقی قهرمان ورزش زورخانه‌ای در گفتگو با خبرنگار ما گفت: قهرمان چندین دوره کشور در رشته ورزش پهلوانی و میل بازی و اولین نفری هستم که در مسابقات جهانی ورزش زورخانه‌ای از ایران به فینال کشتی قهرمانی جهان در اندونزی راه پیدا کرده‌ام.

او با اشاره به حضور در برنامه تلویزیونی عصر جدید به منظور شناساندن  ورزش باستانی میل بازی اظهار کرد: چند ماه در سال ۱۳۹۹ درگیر برنامه عصرجدید بودیم که توانستیم به فینال رقابت‌ها را پیدا کنیم و با کسب مقام پنجم ورزش زورخانه‌ای را به‌معرض نمایش بگذاریم و با بازخورد‌های زیادی هم روبه‌رو شدیم، خانواده‌های زیادی ابراز تمایل کردند که فرزندانشان را به سمت این ورزش بیاورند.

این قهرمان ورزش زورخانه‌ای با اشاره به درخواست‌های متعدد برای آموزش این ورزش حتی در خارج از کشور گفت: پیشنهاد‌های زیادی شده است تا بتوانیم به صورت مجازی در داخل و خارج از کشور این ورزش باستانی را آموزش دهیم و به تازگی از کشور آمریکا برای برگزاری کلاس‌های آنلاین با من تماس گرفته شده است.

ضرورت نگاه علمی به ورزش پهلوانی؛ تعامل دانشگاه و زورخانه در مسیر قهرمانی

به ورزش ۲۲۰۰ ساله و قهرمانانش توجه کنید

حاج‌صادقی عصرجدید را عاملی برای شناخته‌شدن خود و این ورزش کهن دانست و افزود: ۲۰ سال است که سابقه ورزش پهلوانی دارم و همیشه دغدغه آن را داشته‌ام، ولی این ورزش سنتی و ما ورزشکاران بعد از برنامه عصر جدید دیده شدیم.

او توجه بیشتر به این ورزش را موضوع اصلی دانست و خاطرنشان کرد: درخواستمان این است که بیشتر به ورزش زورخانه‌ای رسیدگی کنند، ورزش زورخانه‌ای اگر توجهات بیشتری معطوفش شود در دنیا حرف‌های بیشتری برای گفتن خواهد داشت.

حاج صادقی  گفت: در حال حاضر شرایطی که وجود دارد باعث شده منبع درآمد خاصی نداشته باشیم، اگر امکانش وجود دارد مسئولان رسیدگی کنند تا ما بتوانیم در ورزش تخصصی و رشته تخصصی خودمان فعالیت کنیم و بتوانیم منبع درآمد داشته باشیم.

در کنار قهرمانی، پهلوانی رکن اصلی این ورزش است

سیدرضا اخروی رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان درخصوص پیشینه این ورزش ۲۲۰۰ ساله گفت: ورزش باستانی یکی از ورزش‌های آیینی‌سنتی ایران است که تا قبل از تاریخ اسلام هم سابقه دارد؛ باتوجه به سوابق سال‌های گذشته این ورزش منحصرا متعلق به کشور ایران است.

او ادامه داد: ورزش سنتی به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ قسمت اول آن ورزش قهرمانی است و دیگری فرهنگ پهلوانی که اگر به آن توجه کنند خیلی از نابسامانی‌های کشور را می‌تواند حل کند و روی ابعاد مختلفی در کشور اثر خواهد گذاشت.

برای پیشرفت و جهانی‌شدن این ورزش آن را علمی کنید

رئیس هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای استان در پاسخ به‌این سوال که چگونه می‌توانیم شاهد علمی‌شدن ورزش باستانی باشیم خاطرنشان کرد:  ورزش باستانی  در آستانه یک تحول علمی است  و با پیگیری‌هایی که تعداد زیادی از ورزشکاران باستانی داشته‌اند به‌سمتی حرکت می‌کنیم که دانشگاه‌ها خودشان را موظف بدانند روزنه‌ای برای ورود ورزش باستانی به رشته تربیت‌بدنی ایجاد کنند تا این ورزش به صورت علمی دنبال شود.

اخروی در ادامه از اضافه‌شدن واحد درسی این رشته در دانشگاه گفت و افزود: احتمالاً در سال آینده در دانشگاه‌هایی که مدیریت ورزش تدریس می‌شود سه واحد درسی تحت عنوان ورزش زورخانه‌ای اضافه شود و در کنار آن ابعاد مختلف این ورزش در آن دیده شود تا این ورزش با آخرین فناوری‌های روز دنیا منطبق شود.

او در پایان توضیح داد: باتوجه به اینکه استان اصفهان با وجود بیش از ۱۳۰ زورخانه در کشور صاحب نام است باید از نظر مالی توجه بیشتری به این هیئت شود.

ضرورت نگاه علمی به ورزش پهلوانی؛ تعامل دانشگاه و زورخانه در مسیر قهرمانی

جای خالی باستانی‌ترین ورزش جهان در دانشگاه‌ها احساس می‌شود

مهدی ابوالحسنی مدرس و محقق تاریخ شفاهی درخصوص جای‌خالی ورزش پهلوانی در دانشگاه‌ها گفت: جای ورزش‌های پهلوانی و سنتی جای در مقاطع کارشناسی و دکتری دانشگاه‌ها خالی است.

او ادامه داد: باید نظریات و دیدگاه‌های کارشناسی علمی در این رشته اعمال شود، تمریناتی که انجام می‌شود اصلاح شود.

این مدرس و محقق تاریخ شفاهی افزود: در دانشگاه‌ها باید دانشجو‌ها در مقاطع کارشناسی و بالاتر به‌سمت پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌هایی درباره ورزش زورخانه‌ای هدایت شوند

ابوالحسنی همچنین اظهار کرد: می‌خواهیم در دنیای مدرن سنت‌ها و آداب یک ورزش باستانی را حفظ کنیم و این کار بسیار سختی‌ست. علمی‌شدن این ورزش نباید به قیمت کنار گذاشتن سنت‌ها و آداب این ورزش باستانی تمام شود.

او گفت: هر ورزشی اصول و قواعدی دارد؛ باید در مکان خاصی اجرا شود، اصول را حفظ کنیم و برای به‌روز شدن، باشگاه‌ها، تجهیزات و وسایل ورزشی را مدرن کنیم. در ورزش باستانی و مثلا در میل‌بازی باید طراحی صحیح و شیوه درست کار با آن در دانشگاه‌ها آموزش داده شود. به‌جای چوب از مواد دیگری برای ساخت میل استفاده کنیم.

این مدرس و محقق تاریخ شفاهی همچنین حفظ اصول و سنت قدیمی این ورزش را بسیارمهم دانست و بیان کرد: اصول‌اولیه این ورزش یعنی جوانمردی، تواضع، پاکی و شناختن حق پیشکسوتان مسائلی‌است که پایه‌های حفظ این ورزش در تاریخ بوده که اگر از ورزش باستانی گرفته شود اساس این ورزش از بین می‌رود.

ضرورت نگاه علمی به ورزش پهلوانی؛ تعامل دانشگاه و زورخانه در مسیر قهرمانی

برای آشنایی تخصصی با این ورزش آن را به دانشگاه ببرید

ابوالحسنی با اشاره به آموزش مربیان و ورزشکاران و علمی‌شدن این رشته برای پیشرفتش گفت:، اما باید جنبه‌هایی از دنیای مدرن را هم کسب کند، مربیانی که در ورزش زورخانه‌ای هستند باید مسلط به دانش ورزشی و تحصیل‌کرده رشته تربیت‌بدنی باشند و دوره‌های تخصصی ورزش پهلوانی را به‌طور خاص، آموزش ببینند؛ با فیزیولوژی و آسیب‌ها و نوع صحیح ورزش آشنا شوند و سپس به سراغ این ورزش بروند.

او در ادامه با بیان اینکه بسیاری از حرکات این ورزش به‌دلیل علمی‌نشدن به‌طور اشتباه اجرا می‌شود گفت: شنوی کرسی که یکی از تمرینات قدیمی این ورزش است باعث جلو آمدن شکم ورزشکار می‌شود یا میل سنگینی که نشانه پهلوانی بوده ثابت‌شده که باعث آسیب‌دیدگی کتف‌ها می‌شود، بنابراین این‌ها باید با علمی‌شدن و تخصصی شدن این ورزش در دانشگاه‌ها به‌روز شوند.

ابولحسنی با اشاره به تخصصی شدن این ورزش و حضور آن در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: آموزش در ورزش زورخانه‌ای در کنار حفظ سنت‌ها باید به‌روز و علمی باشد، کسانی‌که تحت عنوان مرشد و مربی آموزش می‌دهند باید به دانش روز مربیگری و اصول آن آشنا باشند.

آموزش‌های علمی برای اجرای صحیح این ورزش الزامی‌ست

این مدرس و محقق تاریخ شفاهی ادامه داد:، اما وقتی مربی می‌خواهد آموزش ببیند در دانشگاه‌های ما چنین واحد درسی وجود ندارد و به‌جز یک‌سری تحقیقات گذشته اقدام جدیدی ایجاد نشده، باید رشته جدیدی در دانشگاه‌ها باشد یا حداقل یک واحد درسی تربیت‌بدنی به‌طور تخصصی به ورزش پهلوانی بپردازد.

ابوالحسنی در پایان اعمال این ورزش در دانشگاه‌ها به‌دلیل انجام صحیح حرکات گفت: باید اصلاح حرکات اعمال شود، چون هدف از ورزش، شادابی و تندرستی است و نباید تمرینات بدون علمی‌شدن باعث آسیب‌رسیدن به ورزشکاران شود. تمام تمرینات به بازنگری نیاز دارد تا ببینیم کدام‌یک صحیح است و چطور می‌تواند روش صحیح آن اجرا شود.

ورزش باستانی میراثی دو هزار ساله و در جهان به نام ایران شناخته شده است؛ این میراث برای زنده ماندن در دنیای ورزش‌های متنوع و جدید باید با نگاهی نو دنبال شود و در واقع دانشگاه به کمک زورخانه بیاید.

گزارش از علی کریمی

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.