مدیر کل استاندارد اردبیل:

استفاده از آسانسور‌های فاقد تاییدیه ایمنی در اردبیل ممنوع است

مدیر کل استاندارد استان اردبیل گفت: تمام آسانسور‌های نصب شده در استان اردبیل بایستی تاییدیه ایمنی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی مدیرکل استاندارد استان اردبیل در جلسه کمیته فنی استاندارد استان با اشاره به اجباری بودن استاندارد آسانسور‌ها گفت: کلیه آسانسور‌های نصب شده در اماکن عمومی درمانی، دانشگاهی، صنعتی و منازل شخصی بایستی گواهینامه تاییدیه ایمنی داشته باشند.

او تصریح کرد: با توجه به افزایش روز افزون استفاده از آسانسور‌ها در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری بیمارستانها، دانشگاه‌ها و اماکن عمومی و صنعتی بازرسی فنی از آسانسور‌ها توسط شرکت‌های بازرسی فنی تایید صلاحیت شده سازمان ملی استاندارد ایران، مطابق با استاندارد ملی و از طریق سامانه مدیریت بازرسی آسانسور‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل افزود: به منظور اخذ گواهینامه تائیدیه ایمنی آسانسور‌ها لازم است در مرحله اول آسانسور‌های مذکور توسط شرکت‌های معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور دارای مجوز از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در سامانه مدیریت بازرسی آسانسور‌ها ثبت نام کرده، در مرحله بعد، توسط شرکت‌های بازرسی تائید صلاحیت شده، مورد بازرسی قرار گرفته و در صورت وجود نواقص پس از رفع آن ها، گواهینامه تاییدیه ایمنی آسانسور با اعتبار یک ساله توسط شرکت‌های مزبور صادر خواهد شد.

علایی در ادامه گفت: گواهینامه‌های تاییدیه ایمنی آسانسور‌ها به دو دسته گواهینامه بازرسی اولیه و گواهینامه بازرسی ادواری تقسیم می‌شوند که با توجه به عملکرد و کاربرد آسانسورها، احتمال استهلاک تجهیزات، به منظور تعمیرات مورد نیاز سیستم آسانسور ساختمان‌ها و پیشگیری از بروز خطرات احتمالی، انجام سرویس‌های ماهانه و بازرسی‌های ادواری سالانه الزامی می‌باشد.

او بر لزوم انجام بازرسی ادواری و استاندارسازی آسانسور‌ها تاکید کرد و گفت: پس از نصب آسانسور‌ها و صدور گواهی نامه بازرسی آسانسور با اعتبار یک ساله، بهره برداران آسانسور بایستی جهت سرویس و نگهداری آسانسور‌های خود با شرکت‌های دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ آسانسور قرارداد منعقد کرده و در زمان اتمام اعتبار گواهی نامه ها، نسبت به بازرسی ادواری آسانسور‌های خود اقدام و گواهینامه ایمنی از شرکت‌های بازرسی دریافت کنند که در غیر این صورت در هنگام وقوع حادثه شرکت بیمه گر عهده دار جبران خسارت و زیان وارده نبوده و مسئولیت هرگونه حوادث ناشی از عدم استاندارد سازی آسانسور، متوجه مدیر ساختمان یا بهره بردار خواهد بود.

مدیرکل استاندارد استان اردبیل گفت: براساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، استفاده از سیستم نجات خودکار در هنگام قطع برق برای آسانسور‌های بدون گیربوکس الزامی بوده و برای سایر آسانسور‌ها پیشنهاد می‌شود به منظور تامین شرایط بند مذکور از سیستم UPS و باتری Blackout استفاده شود که بر این اساس استفاده از سیتم UPS به جای باتری Blackout برای پروانه‌های صادر شده از تاریخ ۲۱ اسفند ماه ۱۳۹۶ به بعد الزامی است.

علایی افزود: در سال گذشته تعداد یک هزار و ۲۰۰ مورد گواهینامه بازرسی آسانسور با همکاری ۸ شرکت بازرسی فنی تائید صلاحیت شده، برای ساختمان‌های خصوصی و دولتی صادر شده که از این تعداد، ۳۲۵ مورد مربوط به گواهینامه‌های بازرسی ادواری و مابقی گواهینامه بازرسی اولیه می‌باشد.

او در ادامه این موضوع را نیز یادآور شد که صدور پایان کار در شهرداری‌ها منوط به ارائه گواهینامه ایمنی آسانسور از سوی مالکین و تائیدیه اداره کل استاندارد استان می‌باشد.

علایی در پایان گفت: مردم می‌توانند در صورت نارضایتی از کیفیت، عملکرد و یا ایمنی آسانسور‌های نصب شده توسط شرکت‌های بازرسی فنی، مراتب را به صورت کتبی به اداره کل استاندارد استان اردبیل منعکس کرده و یا با شماره تلفن گویای ۱۵۱۷ و شماره تلفن‌های ۸-۳۳۷۴۱۱۵۷ تماس حاصل فرمایند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار