مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز شمالی از آغاز برداشت شبدر برسیم در ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی شهر کامفیروز از توابع شهرستان مرودشت خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیم عسکری با بیان اینکه کشت شبدر با اهداف کود سبز و تولید محصول کشت می‌شود، اظهار کرد: شبدر در تناوب با برنج در اوایل مهر ماه کشت و در اوایل خرداد ماه و قبل از کشت برنج به خاک برگردانده می‌شود.

او افزود: مزرعه شبدر قبل از شخم دو تا سه مرحله برداشت و از هر هکتار حدود دو تن محصول برداشت می‌شود.

این کارشناس تصریح کرد: انجام کشت شبدر در تناوب با برنج راهکاری مناسب برای افزایش تولید محصول، کاهش مصرف سموم و کود شیمیایی و افزایش درآمد روستاییان است.

عسکری ابراز کرد: این گیاه علاوه بر کود سبز از انواع علوفه مرغوب است که می‌توان آن را به صورت چرای مستقیم، تهیه علوفه سبز یا خشک، سیلو و کشت مخلوط مورد استفاده قرار داد.

مسئول مرکز جهاد کشاورزی کامفیروز یادآور شد: کشت شبدر به راحتی با مدیریت صحیح در زمین‌های شالیزاری بدون هیچ گونه عملیات خاک ورزی و به صورت دست پاش در کاه و کلش برنج انجام می‌شود.

شهر کامفیروز در ۹۰ کیلومتری غرب شهرستان مرودشت و در ۱۱۰ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است.

برداشت محصولات هندوانه بهاره در شهرستان خنج

علی علی پور مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: برداشت هندوانه از هزار و ۲۰۰ هکتار زمین‌های کشاورزی خنج آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

او با بیان ایبنکه میانگین تولید این محصول ۴۵ تن در هکتار است افزود: پیش بینی می‌شود کشاورزان خنجی تا پایان فصل بهار افزون بر ۱۰۰ تن هنداونه برداشت و روانه بازار کنند.

علی پور اضافه کرد: هندوانه تولیدی شهرستان خنج به سبب مرغوبیت بالا و سالم بودن محصول به بازار سراسر کشور و خارج از کشور عرضه می‌شود.

کشت سیب زمینی در اقلید

کشاورزان اقلیدی این روز‌ها مشغول کشت سیب زمینی در اراضی کشاورزی هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به آغاز کشت سیب زمینی در شهرستان از اواسط اردیبهشت ماه افزود: پیش بینی می‌شود بیش از ۶۵۰۰ هکتار به کشت این محصول اختصاص یابد.

سیدعلی آقا میرطالبی با اشاره به اینکه این شهرستان به عنوان قطب تولید سیب زمینی در استان به شمار می‌رود افزود: امسال ۳۰۰ هزار تن محصول تولید و روانه بازار‌های مصرف شود. وی با بیان اینکه آگریا، سانته، جِلی، بانبا، فانتا و میلوا از عمده ارقام سیب زمینی کشت شده در مزارع شهرستان اقلید است گفت: محصول تولیدی به لحاظ کمی و کیفی از عملکرد مطلوبی برخوردار هستند.

میرطالبی با اشاره به گسترش مزارع بذری در شهرستان و تولید بذور با کیفیت و لیبل دار، افزود: ورود کشاورزان و سرمایه گزاران بخش خصوصی در تولید بذر مناسب و با کیفیت، صنایع سردخانه‌ای و صنایع تبدیلی نقش بزرگی در توسعه کشت این محصول در شهرستان دارد.

مدیر مدیرجهاد کشاورزی شهرستان اقلید با بیان اینکه کشت این محصول به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود، تصریح کرد: توپوگرافی و شرایط اقلیمی، استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری، خاصیت انبارداری محصول و وجود بذور مناسب و با کیفیت از جمله دلایل گرایش کشاورزان به کشت این محصول است.

توسعه کشت مکانیزه پنبه در داراب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: به منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون در مزارع پنبه، ۵۰۰ هکتار از مزارع پنبه این شهرستان به صورت کشت قراردادی با مشارکت شرکت تعاونی پنبه کاران داراب و کشاورزان پیشرو شهرستان به صورت مکانیزه کشت می‌شود.

احمدرضا صالحی افزود: توسعه کشت مستقیم، کاهش بذر مصرفی، مبارزه مکانیکی با علف‌های هرز و کاهش هزینه برداشت از مزایای کشت مکانیزه پنبه است.

او اظهار داشت: در این نوع کشت بذر‌ها بر روی پشته‌های بلند با فاصله ۵ الی ۷ سانتیمتر و فاصله بین ردیف کشت ۷۵ سانتیمتر، با دستگاه بذر کار پنوماتیک کشت می‌شوند.

به گفته صالحی، لیدر، ماکسا، فجر، ساجدی، ارمغان و گلستان مهم‌ترین ارقام کشت پنبه در شهرستان داراب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان داراب گفت: پیش بینی می‌شود در سال زراعی جدید پنج هزار هزار هکتار کشت پنبه در شهرستان داراب انجام شود.

شهرستان داراب یکی از مناطق مهم و قطب تولید پنبه در استان و کشور به شمار می‌رود. محصول پنبه شهرستان داراب به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه به لحاظ نازکی و لطافت از مرغوب‌ترین نوع در ایران است.

زردآلوی استهبان در راه بازار

اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: برداشت زرد آلو از ۲۰۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغاز شد.

او با بیان اینکه سرمازدگی اوایل بهار سبب کاهش تولید زردآلو در استهبان شد افزود: پیش بینی می‌شود امسال بیش از هزار تن انواع زردآلو تولید و روانه بازار مرکز استان و استان‌های همجوار شود.

اعیان منش اضافه کرد: ۸۵ درصد از محصول تولید شده به صورت تازه خوری و ۱۵ درصد فرآوری و بصورت خشکبار عرضه می‌شود.

خشکسالی به بیش از ۹۶۰ هکتار مزارع جو استهبان خسارت زد

مهدی اعیان منش مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: برداشت جو از هزار و ۴۵۰ هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان استهبان آغاز شده و تا پایان خردادماه ادامه دارد.

او افزود: بدلیل بارش‌های کم و خشکسالی ۹۶۸ هکتار از مزارع جو به علوفه دام‌ و یا برداشت بصورت قصیل اختصاص یافته است.

اعیان منش اضافه کرد: پیش بینی می‌شود کشاورزان استهبانی چهار هزار و ۴۰۰ تن محصول از مزارع خود برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان گفت: با هماهنگی‌های انجام شده با شرکت پخش فراورده‌های نفتی، سوخت مورد نیاز کمباین‌ها تأمین و در اختیار کمباین داران قرار می‌گیرد تا کار برداشت به سرعت انجام شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار