در سالهای اخیر رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری درخدمت انتشارخبر و اطلاع رسانی قرار گرفته اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، رسانه‌های اجتماعی آنلاین، که هزاران میلیون نفر را برای استفاده روزمره جذب می کند، به طور چشمگیری از محتویا ت و اخبار انتشاری در محافل اجتماعی کاربران توسعه می یابد.

درسال‌های اخیر با گسترش رسانه‌های اجتماعی به عنوان ابزاری درخدمت انتشارخبر و اطلاع رسانی قرار گرفتند و به واسطه این مهم، این رسانه‌ها به عنوان میانجی کسب خبر قشر زیادی از شهروندان وکاربران تبدیل شده اند.

در سال ۲۰۱۹ سه میلیارد و ۳۵۰ میلیون نفر یعنی حدود ۴۵ درصد مردم دنیا از شبکه‌های اجتماعی استفاده کردند. در ایران هم ۴۷ میلیون نفر مشترک شبکه‌های اجتماعی هستند، اما مساله اینجاست که آیا مطالب و اخبار این شبکه‌های اجتماعی صحت دارد یا اخبار جعلی هم در بین آن‌ها وجود دارد.


بیشتر بخوانید


خبر جعلی اطلاعات مخربی است که به طور برنامه ریزی شده در پوشش خبر واقعی برای فریب افکار عمومی و ایجاد جنگ روانی تولید و منتشر می‌شود و تشخیص دادن آن از خبر واقعی به سادگی امکان پذیر نیست.

اخبار جعلی «انتخابات» در راهند؛ هر خبری را باور نکنید!

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا راهکار تشخیص اخبار جعلی انتخابات را تشریح کرد.

او به موضوع انتخابات و انتشار اخبار جعلی اشاره و اظهار کرد: خبررسانی جعلی نوعی خبرنگاری زرد یا پروپاگاندا با قصد پخش اطلاعات غلط است.

رئیس مرکز‌ تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با بیان اینکه هدف از انتشار اخبار جعلی، گمراه کردن افکار عمومی و آسیب رساندن به یک کاندیدای خاص است، به راهکار‌های تشخیص اخبار جعلی از خبر‌های واقعی اشاره و تصریح کرد: اخبار جعلی در بستر رسانه‌های چاپی بی اعتبار یا زرد یا شبکه‌های اجتماعی انتشار پیدا می‌کند.

وی با تاکید دوباره بر اینکه نباید هر خبری را باور کرد، خاطرنشان کرد: توجه به تاریخ، منبع و محتوای خبر مهم بوده و باید در مورد گوینده خبر تحقیق کرد یا اینکه جستجوی معکوس مطلب یا خبر مدنظر را انجام داد تا از صحت تا سقم آن مطلع شد.

تشکیل قرارگاه تأمین امنیت انتخابات

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

محمدسعید یاری جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان چهارمحال و بختیاری در نشست «بررسی آسیب‌های انتخابات در فضای مجازی» گفت: قرارگاه تأمین امنیت انتخابات از سال گذشته در استان تشکیل و دارای ۹ کمیته امنیت می‌باشد که یکی از کمیته‌های این قرارگاه کمیته رصد فضای مجازی است و مسئولیت آن بر عهده پلیس فتا می‌باشد.

او ادامه داد: فعالیت‌های مربوط به این کمیته به صورت لحظه‌ای انجام می‌شود و گزارش آن ۲۴ ساعته به مرکز و هیئت رئیسه می‌رسد.

شناسایی۶۵۴ تارنمای معاند نظام

سرهنگ مرتضی عسگری رئیس پلیس فتای استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۶۵۴ مورد از شبکه‌های اجتماعی با محوریت مخالف و معاندان نظام در کل کشور در مجموعه پلیس فتای استان شناسایی شده است.

او با بیان اینکه موضوعاتی از جمله «بیان شاخص‌های دولت در تراز انقلاب» با کمک عکس نوشته و اینفوگرافی‌ها در این قرارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: یک‌هزار و ۲۵۰ تارنامه با محوریت کشوری در فضای مجازی فعالیت می‌کنند.

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

سرهنگ عسگری با اشاره به جمعیت حدود ۹۴۷ هزار نفری استان چهارمحال و بختیاری با ضریب نفوذ ۹۴ درصدی اینترنت افزود: در استان ۴۰ تارنما صرفاً در مورد انتخابات فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: راه‌اندازی ستاد انتخاباتی پلیس فتا، راه‌اندازی قرارگاه مالک و تیم واکنش‌های سریع، همکاری با دستگاه‌های انقلابی، برگزاری جلسه و تلاش در راستای مشارکت حداکثری با همکاری فعالان مجازی استان در انتخابات از جمله فعالیت‌های پلیس فتای استان در راستای بررسی امنیت در قبل حین و بعد از انتخابات است.

سرهنگ عسگری گفت: کارگروه فضای مجازی در قرارگاه مالک در استان تشکیل شده که قبل از انتخابات مواردی از جمله فراخوانی و مسئله‌سازی، تحرکات گروه‌های تکفیری در فضای مجازی، نظرسازی و نظرسنجی، ایجاد تنش‌ها در فضای مجازی، نقد کاندیداها، استفاده غیرمجاز از سیم کارت‌های مجازی، اطلاع‌رسانی دروغین در حین و بعد از انتخابات، شبهه‌افکنی در مورد سلامت انتخابات و ... مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چگونه با شناخت اخبار جعلی مانع از تاثیر آن بر نتیجه انتخابات شویم؟


اخبار جعلی به یکی از داغ‌ترین موضوعات تاریخ اخیر اخبار تبدیل شده است. اگرچه به نظر می‌رسد که اخبار جعلی اغلب با رسانه‌های اجتماعی مرتبط است، اما تنها به رسانه‌های اجتماعی محدود نمی‌شود. تعداد زیادی از پورتال‌های خبری به صورت هدفمند اطلاعات ساختگی را به مخاطبان ارائه می‌دهند.

در زمینه انتخابات، اخبار جعلی زمانی بدل به اطلاعات گمراه‌کننده می‌شوند که برای بی‌اعتبارسازی رقبا یا تأثیرگذاری بر فرآیند رأی‌گیری مطرح و منتشر شوند.
فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰
اطلاعات گمراه‌کننده تنها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که در سطح وسیعی منتشر شوند. این سؤال مطرح است که آیا این اخبار جعلی عامدانه منتشر می‌شوند یا خیر.

احتمالاً بیشتر افرادی که در گسترش این اخبار نقش دارند نسبت به آن آگاهی ندارند و از این جهت به‌عنوان «ابلهان مفیدی» در خدمت جاعلان این اخبار هستند. بازیگران اصلی اخبار جعلی به‌شکل عامدانه‌ای رسانه‌های فراجناحی هستند.

هشدار به عاملان تولید اخبار جعلی درباره انتخابات

روابط عمومی وزارت کشور با صدور اطلاعیه‌ای از پیگیری قضائی عاملان تولید خبر‌های جعلی که موجب اخلال در امر انتخابات می‌شوند، خبر داد.

در این اطلاعیه که پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور منتشر کرده است روابط عمومی وزارت کشور ضمن تأکید بر اینکه ساحت اصحاب شریف رسانه و فعالان پیشرو رسانه‌های نوین در فضای مجازی مبرا از رفتار‌های افراطی و خبرسازی‌های جعلی است، از پیگیری قضائی عاملان تولید خبر‌های جعلی که موجب اخلال در امر انتخابات می‌شوند، خبر داد.

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

در این اطلاعیه آمده است: ضمن تقدیر مجدد از همراهی رسانه‌ها و همکاری خانواده بزرگ رسانه کشور در روند برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ و نظر به اقدامات غیر سازنده برخی عناصر افراطی و مشکوک در بخشی از فضای مجازی شامل ایراد اتهام بی پایه و اساس بی طرف نبودن وزارت کشور در روند برگزاری انتخابات، به استحضار ملت شریف ایران و اصحاب پر ارج و پر تلاش رسانه می‌رساند؛ از آنجا که اقدامات ضد رسانه‌ای موصوف که البته یکسره بر پایه برداشت‌های خلاف واقع و سابقه سازی‌های جعلی، شکل گرفته است، ضمن ایجاد خدشه در اعتماد عمومی می‌تواند، موجبات اخلال در امر انتخابات را فراهم آورد، مطلقاً مردود است.

بر همین اساس، وزارت کشور به استناد تصریحات قانونی موجود در این عرصه، از عاملان تولید، انتشار و بازنشر این مطالب، به مراجع قضائی شکایت و این موارد را تا برخورد متناسب قانونی پیگیری می‌کند.

در ادامه این اطلاعیه تصریح شده است: بر اساس موازین و چارچوب‌های قانونی متقن انتخابات در جمهوری اسلامی و به گواه عملکرد وزارت کشور در برگزاری انتخابات ادوار مختلف از جمله در ۸ سال اخیر، اتهام بی طرف نبودن وزارت وزارت کشور در برگزاری انتخابات، مردود است.

روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور در پایان این اطلاعیه تأکید کرد: ساحت اصحاب شریف رسانه و فعالان پیشرو رسانه‌های نوین در فضای مجازی مبرا از رفتار‌های افراطی و خبرسازی‌های جعلی است.

۲۱ روز تا تب و تاب انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا مانده است.

بررسی میزان مشارکت مردم چهارمحال وبختیاری در ادوار مختلف انتخابات نشان می‌دهد که مردم این استان بیش از ۷۵ درصد مشارکت داشتند که بیشتر از نُرم کشوری است.

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌های شورا‌های اسلامی شهر و روستا در حال انجام است و نتیجه صلاحیت‌ها ۲۲ خرداد ماه اعلام می‌شود.

دستگاه‌ها تبلیغات زودهنگام انتخاباتی را به فرمانداری‌ها اطلاع دهند


فرماندار بروجن با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور در موضوع تخلفات و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، خواستار اطلاع رسانی به موقع دستگاه‌ها به فرمانداری شد.

مسعود ملکی فرماندار بروجن در نشست کارگروه رصد فضای مجازی شهرستان با بیان اینکه ارتباط تنگاتنگ فضای مجازی با فضای حقیقی ضمن فراهم نمودن زمینه اطلاع رسانی سریع و گسترده، ظرفیت‌های ارزشمندی ایجاد کرده گفت: در شرایط حساس کنونی باید تلاش شود با یک برنامه ریزی مدون استفاده مطلوب از فضای مجازی در جامعه فراهم شود.

فضای مجازی، تبلیغات و انتخابات ۱۴۰۰

او با اشاره نقش و تاثیر فضای مجازی در جامعه افزود: رصد فضای مجازی توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی، تولید محتوا و انتشار جهت برطرف کردن ابهامات یا اطلاع رسانی اقدامات با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با کمک سایر دستگاه‌های مرتبط و استفاده از ظرفیت رسانه‌های سطح شهرستان صورت گیرد.

ملکی اضافه کرد: ۵۲ کانال و پیج خبری و اطلاع‌رسانی به صورت رسمی و غیررسمی در شبکه‌های اجتماعی شهرستان بروجن فعال بوده که ضمن رصد و پایش فضای مجازی، از این ظرفیت در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... استفاده و بهره‌برداری مطلوب خواهد شد.

او پیرامون مدیریت فضای مجازی در انتخابات با اشاره به دستورالعمل وزارت کشور در موضوع تخلفات و تبلیغات زودهنگام انتخاباتی، خواستار اطلاع رسانی به موقع دستگاه‌ها به فرمانداری شد.

 



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.