کربلایی گفت: در حال حاضر فعالیت ترمینال سلام متوقف شده اما در صورت اعزام حجاج آماده پذیرش آنان از طریق این ترمینال هستیم.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی کربلایی مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ترمینال سلام، فرودگاه امام خمینی در سال ۹۸ به بهره‌برداری رسید و با افتتاح آن ظرفیت فرودگاه امام به ۱۲ میلیون مسافر در سال افزایش پیدا کرد، گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش تعداد پروازها و برای کاهش هزینه‌ها فعلاً فعالیت ترمینال سلام متوقف شده است.

او ادامه داد: البته باید توجه داشته باشیم که این ترمینال به صورت کامل به افتتاح نرسیده بود و برخی از بخش‌های آن تحویل قطعی نشده و به دلیل اضطرار این ترمینال در آن دوره به بهره‌برداری کامل رسید؛ بنابراین برای تکمیل ترمینال و همچنین کاهش هزینه‌ها برای مدتی فعالیت ترمینال سلام را متوقف کردیم.

این مقام مسئول توضیح داد: همچنان اقساط وام ساخت ترمینال سلام سررسید شده و در حال جمع بندی آنها هستیم.

کربلایی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره انجام پروازهای حجاج گفت: پرواز حجاج همانند سال‌های پیش از کرونا در ترمینال سلام انجام می‌شود و ما آمادگی انجام پرواز حجاج در ترمینال سلام را داریم.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) توضیح داد: ما برای پرداخت حقوق کارکنان هما استقراضی به ایران ایر نداده‌ایم، اما همان که برای پرداخت بدهی‌شان به فرودگاه امام(ره)، فشاری به آن‌ها وارد نکرده‌ایم کمک بسیار بزرگی بوده است.

او در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت هتل‌های فرودگاه امام خمینی گفت: قرارداد ۲۵ ساله با سرمایه‌گذاران هتل‌ها منعقد کرده‌ایم و سه سال از این قرارداد گذشته و ۲۲ سال بهره برداری باقی مانده است.

کربلایی بیان کرد: البته این هتل‌ها هم شرایط خوبی ندارند و با ظرفیت زیر ۱۰ درصد کار انجام می‌دهند و این موضوع باعث شده که درخواست آن‌ها هم برای به تعویق انداختن اقساط صورت گیرد و ما هم بابت بدهی و نوع قرارداد مذاکره کرده‌ایم و امیدواریم با آن‌ها کنار بیاییم. این هتل‌ها بعد از بهره‌برداری جزو دارایی‌های شهر فرودگاهی امام خمینی محسوب می‌شوند.

مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه طرح جامع شهر فرودگاهی و طرح تفصیلی نقاط مختلف دنبال شد، گفت: برای تکمیل توسعه زیرساخت در منطقه پیشران برای هسته شروع فعالیت‌های منطقه آزاد برنامه‌ریزی کردیم.

او ادامه داد: در منطقه آزاد این فرودگاه پیشران ۲۴۰ هکتاری در نظر گرفته شد و برای این محدود و منطقه هوانوردی سرمایه‌گذار جذب کرده‌ایم.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با اشاره به اینکه برای شهر لجستیک سیستم‌های مختلف حمل و نقل، انبارداری، حمل و نقل ریلی، هوایی و غیره لازم است که با چند سرمایه گذار برای ایجاد انبار‌های هوشمند و مکانیزه صحبت کرده‌ایم، بیان کرد: در حال عقد قرارداد هستیم و در حوزه‌های تعمیر و نگهداری هواپیما، موتور، بدنه و غیره با چند سرمایه‌گذار مذاکراتی داشته‌ایم.

کربلایی اظهار کرد: سال گذشته یک هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد کردیم و در حال تحویل زمین یا انعقاد قرارداد هستیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از شرکت‌های هواپیمایی داخلی طلبکار هستیم، گفت: شرکت‌های هواپیمایی خارجی بدهی چندانی به ما ندارند.

کربلایی در مورد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهرک فرودگاهی امام خمینی (ره) بیان کرد:  عدم اخذ مالیات در سال‌های اولیه و همچنین عدم اخذ حقوق و عوارض گمرکی و تسهیلات صادرات و واردات از جمله مشوق‌ها در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است.

او با بیان اینکه برای واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران، تسهیلاتی را در نظر گرفته‌ایم، افزود: البته سوداگران زمین به سراغ اراضی اطراف شهر فرودگاهی آمدند، اما ما اراضی را به قیمت کارشناسی در قالب اجاره بلندمدت به سرمایه‌گذار واگذار می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: موضوع منطقه مسکونی در شهر فرودگاهی امام را نیز دنبال می‌کنیم.

کربلایی همچنین درباره باند دوم این فرودگاه گفت: در طرح توسعه ترمینال جدید، تکمیل باند دوم دیده شده است و قرار است باند در اجرای طرح تکمیل شود و ILS کت ۲ جدید به زودی روی باند اصلی نصب می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه در حال مذاکره برای ترمینال کارگو (حمل و نقل) هستیم و زمین به سرمایه‌گذار برای نقشه‌برداری تحویل می‌شود، اظهار کرد: ایرلاین‌های خارجی حساب خود را طبق صورتحساب پرداخت می‌کنند.

کربلایی توضیح داد: درآمد مستمری برای شرکت فرودگاه‌ها در پرواز‌های عبوری وجود دارد. موضوع اختصاص بخشی از این درآمد به فرودگاه امام (ره) مطرح شده است تا بخشی از هزینه‌های ما از این محل جبران شود.

کربلایی اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و پس از سانحه هواپیمای اوکراین، میزان پرواز‌ها به شدت کاهش یافت، به طوری که در بازه اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ تعداد پرواز‌ها در فرودگاه به تعداد انگشتان دست رسید، اما به تدریج در اواسط سال ۹۹ تعداد پرواز‌های روزانه به حدود ۲۰ تا ۳۰ پرواز افزایش یافت و در اسفند ۹۹ به روزانه ۴۵ پرواز رسیدیم و امروز تعداد پرواز‌های روزانه حدود ۵۰ تا ۶۰ پرواز است.

او با تاکید بر اینکه که تعداد پرواز‌ها در سال ۹۶ حدود ۳۰۰ پرواز در روز بود و با ۲۵۰ پرواز در روز با ظرفیت مناسبی کار می‌کردیم، گفت: بحث تعداد مسافران در پرواز‌هاست و با کاهش تعداد مسافران در هر پرواز مواجه هستیم، به طوری که تعداد مسافران هر پرواز چیزی حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ مسافر است البته با رونق پرواز‌های ترکیه، میزان پرواز‌ها و تعداد پرواز‌ها افزایش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار