وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد این وزارتخانه، بر اساس قوانین بین‌المللی، خود را متعهد به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت دیپلمات‌های کشور‌های خارجی می‌داند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه افغانستان امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: از تعطیلی موقت سفارت استرالیا در کابل با توجه به شرایط امنیتی آگاهی دارد و این وزارتخانه، بر مبنای قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی و در چارچوب توافقات با دولت‌های دوست، خود را متعهد و مکلف به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت دیپلمات‌های کشور‌های خارجی می‌داند.

وزارت امور خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرده است دولت استرالیا اقدام خود در تعطیلی سفارتش را در کابل مورد بازنگری قرار دهد.

رسانه‌های افغانستان نیز امروز به نقل از «اسکات موریسن» نخست وزیر استرالیا اعلام کردند: استرالیا تا سه روز دیگر سفارت خود را در کابل تعطیل می‌کند.

اسکات موریسن گفته است همزمان با خروج آخرین سربازان استرالیایی از افغانستان، سفارت این کشور در کابل هم بسته می‌شود، سفارت استرالیا در کابل از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون فعال بود.

نخست وزیر استرالیا در اعلامیه‌ای ابراز امیدواری کرد که این یک تصمیم موقتی باشد و پس از اطمینان از ثبات در افغانستان، این کشور بتواند دوباره سفارت اش را در کابل بازگشایی کند.

استرالیا از جمله کشور‌هایی است که از سال ۲۰۰۱ میلادی در چارچوب ناتو به افغانستان نیروی نظامی اعزام کرد، نظامیان استرالیایی بیشتر در استان‌های قندهار و ارزگان افغانستان حضور داشتند.

دست داشتن نظامیان استرالیایی در جنایات جنگی در افغانستان به ویژه کشتار غیرنظامیان افغان موجی از واکنش‌های ضد استرالیایی را برانگیخت.

براساس فقط یک گزارش تحقیقی، نظامیان استرالیایی در افغانستان، سی و نه غیرنظامی افغان را بدون هیچ گونه دلیلی کشته اند.

سال گذشته در پی افشای این گزارش، دولت استرالیا از دولت افغانستان عذرخواهی کرد، وزارت دفاع استرالیا اقدامات نظامیان کشورش در افغانستان را «شرم آور» اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.