ناصر ابوشریف وضعیت رژیم صهیونیستی را پس از شکست در برابر مقاومت در جنگ ۱۲ روزه بین رژیم اشغالگر قدس و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی تحلیل کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نبرد ۱۲ روزه میان رژیم اشغالگر قدس و گروه‌های حماس و جهاد اسلامی، با برتری مقاومت اسلامی به پایان رسید. چنانچه اکثر سیاستمداران و نظامیان در سرزمین‌های اشغالی اذعان کرده‌اند، نتانیاهو و همراهانش در این نبرد، به‌جز کشتار مردم غزه و کودکان بیگناه دستاوردی کسب نکرده‌اند و در مقابل، موشک‌های مقاومت به قلب تل‌آویو و حتی دیگر مناطق دورافتاده در سرزمین‌های اشغالی رسید. درخصوص نبرد اخیر غزه و شرایط حاکم بر فلسطین پس از پایان این نبرد، گفت‌و‌گویی با ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران صورت داده ایم.


بیشتر بخوانید


نبرد ۱۲ روزه گروه‌های مقاومت و رژیم اشغالگر قدس به پایان رسید. تفاوت این نبرد را با نبرد‌هایی که در سال‌های ۲۰۰۹، ۲۰۱۴ یا ۲۰۱۸ میلادی صورت گرفت، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در ابتدا پیروزی بزرگ گروه‌های مقاومت بر دشمن صهیونیستی را به همه مسلمانان و آزادگان دنیا تبریک می‌گویم. شاید مهم‌ترین تفاوتی که میان عملیات سیف‌القدس (شمشیر قدس) و عملیات‌های قبلی مقاومت در برابر رژیم اشغالگر قدس وجود دارد، به ابتکار عمل و قدرت مانور گروه‌های مقاومت بازمی‌گردد. ابتکار عمل در میدان نبرد، این بار در اختیار گروه‌های مقاومت بود. در گذشته، رژیم اشغالگر قدس زمان آغاز عملیات و نبرد را مشخص می‌کرد، اما این بار چنین نبود. نکته دیگر، به میزان و حجم خساراتی بود که به رژیم صهیونیستی وارد شد. تل‌آویو و دیگر نقاط در سرزمین‌های اشغالی، به یکباره با حجم انبوهی از آتش فلسطینیان و موشک‌ها مواجه شدند و در مقابل این موضوع غافلگیر شدند. در حقیقت، صهیونیست‌ها هم در جنگ نظامی و هم در جنگ اطلاعاتی شکست خوردند. آن‌ها نشان دادند که توان لازم برای بازدارندگی نظامی را نیز ندارند. از سوی دیگر، ارشد‌ترین فرماندهان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی اذعان کردند که انتظار نداشته‌اند با چنین حجمی از اقدامات و خسارات مواجه شوند. نه‌تن‌ها در دوران ۱۲ روزه نبرد، بلکه در حال حاضر نیز صهیونیست‌ها دچار سردرگمی عمیقی شده‌اند. آن‌ها هنوز قدرت تحلیل آنچه در جنگ ۱۲ روزه رخ داده است را ندارند.

از سلاح مقاومت و شوکی که موشک‌ها و سلاح‌های مقاومت به رژیم صهیونیستی وارد ساخته است، سخن به میان آوردید. در این مورد بیشتر توضیح دهید.
اساسا یکی از موضوعاتی که در نبرد اخیر نمود ویژه داشت، سلاح مقاومت بود. جنگ ۱۲ روزه به‌خوبی نشان داد که مقاومت چگونه توان تسلیحاتی خود را ارتقا داده و در هر نبردی آماده است بدترین ضربات را به دشمن صهیونیستی وارد سازد. در نبرد اخیر، بیش از ۳۳۰۰ موشک مقاومت به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد. نکته اصلی اینجاست که سامانه پدافندی موسم به گنبد آهنین نیز نتوانست در مهار این موشک‌ها اقدامی صورت دهد. تعداد موشک‌ها، درایت و توانی که در تعیین مسیر آن‌ها وجود داشت، سیستم پدافندی صهیونست‌ها را ناکام گذاشت. اکنون بسیاری از صهیونیست‌ها این سوال مهم را از خود می‌پرسند که چرا سیستم پدافندی و گنبد آهنین، در مقابله با موشک‌های مقاومت ناکام ماند.

در جریان نبرد غزه، شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین بار تشکیل جلسه داد، اما به‌واسطه حمایت مطلق آمریکا از رژیم اشغالگر قدس، حتی یک بیانیه نیز علیه تل‌آویو در این نشست‌ها صادر نشد. نقش سازمان‌های بین‌المللی و خصوصا سازمان ملل متحد را در طول دوران جنگ ۱۲ روزه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
من بار‌ها عنوان کرده‌ام که سازمان‌های ظاهرا بین‌المللی که سخن از تامین حقوق اولیه انسان‌ها در سرتاسر دنیا می‌زنند، در قبال جنایات و آنچه رژیم اشغالگر قدس در غزه و دیگر نقاط صورت می‌دهد، مسؤول و بلکه شریک جرم هستند. این قاعده در قبال نبرد اخیر نیز صدق می‌کند. زمانی که برخی اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد خود از اصلی‌ترین بانیان ایجاد و تاسیس رژیم اشغالگر قدس بوده‌اند، قطعا در برابر هرگونه جنایات این رژیم مسؤول هستند. رژیم اشغالگر قدس به همین کشور‌ها تعلق خاطر دارد. چگونه ممکن است که این کشور‌ها علیه رژیمی که خود بنا نهاده‌اند اقدامی صورت دهند؟ آیا می‌توان از چنین کشور‌هایی انتظار داشت که از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند و در مقابل کشتار کودکان موضع‌گیری کنند؟ قطعا این‌گونه نیست. ما در طول سال‌ها و دهه‌های پس از اشغالگری صهیونیست‌ها شاهد بوده‌ایم که سازمان ملل متحد چگونه از رژیم صهیونیستی و جنایات آن در عمل حمایت کرده است. شاهد بوده‌ایم که سازمان‌های بین‌المللی نهایت تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا اسرائیل را از هرگونه مجازات و اقدامات کیفری مصون نگاه دارند. آیا می‌توان چنین سازمانی را بین‌المللی و مدافع حقوق انسان‌ها از جمله ملت فلسطین دانست؟

وضعیت رژیم صهیونیستی را پس از شکست در برابر مقاومت در جنگ ۱۲ روزه چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
بنیان‌های رژیم صهیونیستی و خطوط قرمز این رژیم در جریان نبرد اخیر زیرپا گذاشته شد و از بین رفت. امروز بیش از هر زمان دیگری نشانه‌های اضمحلال و بحران داخلی را در سرزمین‌های اشغالی مشاهده می‌کنیم. اوضاع داخلی در سرزمین‌های اشغالی سر و سامانی ندارد. از سوی دیگر، در جریان نبرد اخیر، شاهد حمایت همه‌جانبه ملت‌های دنیا از ملت فلسطین بودیم. همین مساله اعتبار بین‌المللی رژیم صهیونیستی را نیز خدشه‌دار ساخته است. اکنون مقامات رژیم صهیونیستی از یک سو باید به فکر جبران خسارات ناشی از نبرد اخیر و از سوی دیگر، تشدید بحران‌های داخلی باشند. هزینه‌هایی که رژیم صهیونیستی در این نبرد متحمل آن‌ها شده است، بسیار سنگین می‌باشد. بدون شک صهیونیست‌ها تا مدت زمانی طولانی درگیر این هزینه‌ها خواهند بود. توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی نیز در این نبرد کاملا زیر سوال رفته است و این‌ها هزینه‌هایی است که در بسیاری از موارد، جبران‌ناپذیر خواهد بود.

منبع: روزنامه جام جم 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
جان فدای امام مهدی عجل الله
۰۰:۳۳ ۰۵ خرداد ۱۴۰۰
الهم عجل لولیک فرج