یک کارشناس بازار سرمایه گفت: وزارت نفت بهتر است هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه دقیق نرخ‌های واقعی خرید و فروش نفت اقدام کند به سبب آنکه شرکت‌های پالایشی از جایگاه دولتی بودن فاصله گرفتند و اکنون سهامی عام هستند.

وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص ارائه گزارش‌های نادرست صورت‌های مالی توسط شرکت‌های پالایشی، اظهار کرد: شرکت پالایش و پخش نرخ خرید و فروش نفت را مشخص نکرده همین امر سبب شده تا شرکت‌های پالایشی بیایند و مبنای قیمت خود را برای انتشار صورت‌های مالی آذر ماه سال ۹۹ قرار دهند یعنی باتوجه به این تفاسیر می‌توان گفت اکنون صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشی اشتباه بزرگی در حال رخ دادن است.

او بیان کرد: در حال حاضر سهامداران شرکت‌های پالایشی با مشکل بزرگی مواجه شده اند به سبب آنکه میزان سود گزارش شده بسیار کمتر از میزان واقعی آن است، به نظر می‌رسد شرکت‌های پالایش و پخش باید کمی دست نگه می‌داشتند تا قیمت‌های جدید از طرف وزارت نفت مشخص می‌شد بعد به تقسیم سود می‌پرداختند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون شرایط آشفته شرکت‌های پالایش و پخش به راحتی سهم‌ها و سهامدارانش را نیز تحت الشعاع خود قرار داده به گونه‌ای که طی چند روز اخیر شاهد هستیم که سهم‌های پالایش اکثرا در صف فروش قرار دارند.

کشمیری پور گفت: از سهامداران سهم‌های پالایشی می‌خواهم در فروش سهمشان تعجیل نکنند بلکه کمی تعلل به خرج دهند تا گزارش‌های جدید منتشر شود، زیرا معیارهای شرکت های پالایشی برای ارائه گزارش  مربوط به آذر ماه سال گذشته است یعنی زمانی که قیمت نفت به طور میانگین بین سی و پنج تا چهل دلار قرار داشت در حالی که اکنون این میزان افزایش یافته ومی توان امیدوار بود با ارائه گزارش جدید سود شرکت های پالایشی نسبت به قبل افزایش یابد.

او تصریح کرد: بنده به عنوان یک کارشناس از وزارت نفت خواستار آن هستم از آنجایی که شرکت‌های پالایشی که در بورس قرار دارند و جایگاه سهامی عام را به خود اختصاص داده اند، هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه دقیق نرخ‌های واقعی اقدام کنند، زیرا شرکت‌های پالایشی مطابق قانون ملزم هستند که تا اردیبهشت گزارشات خود را ارائه دهند، در غیر این صورت باید منتظر ریزش‌های بیشتر این سهم‌ها بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: اگر هرچه سریع سازمان بورس مسئله مذکور را از وزارت نفت پیگیری کند به طور قطع می‌توان شاهد سبز پوش شدن سهم‌های پالایشی بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار