رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد شاهد بی عدالتی جدی در دسترسی کشور‌ها به واکسن کرونا هستیم.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه حریت، رئیس جمهور ترکیه معتقد است در دسترسی کشور‌ها به واکسن کرونا بی عدالتی حاکم است.

رجب طیب اردوغان در پیامی به کنگره بهداشت جهانی اعلام کرد تاکنون هشتاد درصد واکسن‌ها میان کشور‌های ثروتمند و یا کشور‌هایی که در گروه کشور‌های دارای درآمد متوسط در ردیف‌های بالا قرار می‌گیرند، توزیع شده است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما واکسن‌هایی را که تامین کرده بودیم با دیگر کشور‌ها تقسیم نمودیم و پس از ساخت واکسن بومی نیز علاوه بر شهروندان ترکیه آن را در اختیار همه جامعه بشری قرار خواهیم داد. وی یادآور شد: در دوره همه گیری تجهیزات تنفسی ساخت ترکیه و تجهیزات طبی و بهداشتی مختلف را در اختیار ۱۵۸ کشور و ۱۲ سازمان بین المللی قرار دادیم.

اردوغان ادامه داد: تاکنون در ترکیه بیش از ۲۷ میلیون دوز واکسن تزریق شده است. ۱۲ میلیون نفر دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کرده اند و تلاش‌ها برای ساخت واکسن بومی ترکیه ادامه دارد.

رئیس جمهور ترکیه این را هم گفت: تدابیری که برای مقابله با بیماری‌های همه گیر اجرا می‌شود باید متوازن باشد باید توازن حساس میان بهداشت و اقتصاد رعایت و جایگاه محوری سازمان بهداشت جهانی نیز مستحکم‌تر شود. وی گفت: نباید میان افرادی که واکسن را تزریق و آنان که تزریق نکرده اند، دیوار احداث کنیم. اینکه هر یک از کشور‌های عضو سازمان بهداشت جهانی یکی از واکسن‌های مورد تایید این سازمان را نپذیرد، قابل توجیه نیست.

اردوغان سخنان خود را اینگونه خاتمه داد: باید با اتخاذ تدابیر بهداشتی راه برای گردشگری و سفر‌های بین المللی گشوده شود. وی گفت: تاسیس «بانک اطلاعاتی اجرای تدابیر خوب» توسط کشور‌های عضو گروه بیست موجب سهولت اتخاذ تدابیر برای مقابله بحران‌های آینده خواهد شد.

پیشتر نیز آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی گفت: برخی از کشور‌ها جمعیت خود را خیلی سریع واکسینه می‌کنند، اما هنوز تعدادی از کشور‌ها هستند که حتی یک دوز واکسن دریافت نکرده‌اند و به طور کلی در کشور‌های در حال توسعه شاهد یک شکاف چشمگیر در رابطه با واکسیناسیون هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار