یک کارشناس بازار سرمایه گفت: یکی از دلایل اصلی عدم استقبال شرکت ها از خرید سهام خزانه، سلب امکان رای شرکت خریدار این سهام در مجامع عمومی و فوق العاده است.

محمد جواد شیخ کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح جزئیات دلایل عدم انتشار اوراق خزانه، اظهار کرد: اوراق خزانه را خود شرکت های سرمایه گذار خریداری نمی کنند بلکه این اوراق توسط ناشران یعنی شرکت های سرمایه پذیر خریداری می شود. در اصل می توان گفت  وقتی یک شرکتی اقدام به جمع آوری یا خرید سهام خود می کند، به آن سهام خزانه می گویند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: اینکه شرکت ها از سهام خزانه استقبال نمی کنند دو دلیل مهم دارد که نخست می توان به سلب امکان رای شرکت خریدار سهام خزانه در مجامع عمومی و فوق العاده اشاره کرد و دومین دلیل عدم حق دریافت سود است.

شیخ تاکید کرد: بنا بر این می توان گفت شرکت ها با خرید سهام خزانه سودی بدست نمی آورند و از آن جایی که برای خرید سهام خزانه باید از سرمایه شرکت بکاهند و ارزش اسمی را در دفاتر ثبت کنند پس مبلغی را نمی توانند تحت عنوان صرف سهام لحاظ کنند.

او اظهار کرد: از آنجایی که صرف سهام در دفاتر ثبت نمی شود و مبالغ به صورت اسمی درج می شوند، اگر ارزش سهام خزانه بیش از ارزش سهام باشد سبب منفی شدن سهام شرکت می شود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بر اساس اعلام سازمان بورس تا سال ۹۴،  اگر کسی سهام خزانه را خریداری می کرد علاوه بر آن که نمی توانست رای دهد یا آنکه سودی  را برداشت کند، باید آن را حتی پس از خرید واگذار می کرد اما از سال ۹۴ سازمان بورس به سبب ماده ۲۸ قانون رفع موانع تولید کمی از موضع خود فاصله گرفته و امکان خرید را داده است.

شیخ در پایان گفت: اگر شرکت ها اقدام به خرید سهام خزانه کنند به سبب آنکه آنها صاحبان سهم هستند نشان از ارزشمندی سهامشان دارد یعنی خود صاحبان سهام این اطمینان را به سهام داران می دهند که سهامشان ارزشمند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار