یک گیرنده رباتیک توسط مهندسان استنفورد ساخته و در داخل ISS آزمایش شد، این گیرنده از چسب بسیار قوی استفاده می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از میراگ نیوز؛ میلیون‌ها قطعه زباله در فضا و در مدار زمین وجود دارد. این زباله ها شامل تکه‌های کوچک‌تر از سنگ مرمر تا ماهواره‌های قدیمی و منهدم شده است. سوال این است: چگونه می‌توان آن‌ها را جمع کرد؟ گیرنده gecko دانشگاه استنفورد، یک اتصال مکانیکی برای رباتی است که می‌تواند با استفاده از چسب‌های نصب شده روی خودش، سطوح را تمیز کند. این فناوری می‌تواند در فضا مفید باشد، چون gecko برای اتصال به سطح به نیرویی نیاز ندارد.


بیشتر بخوانید


ویژگی‌های گیرنده gecko

مارک کاتکوسکی، استاد مهندسی مکانیک، که آزمایشگاهش این گیرنده را تولید کرد، توضیح داد: " بافت این دستگاه خوب است. این چسب بیشتر اوقات چسبناک نیست. اما وقتی در جهت درست کشیده شود، ذرات را به خود جذب می‌کند و بسیار محکم آن‌ها را می‌گیرد. این چسب قابلیت کنترل را به ما می‌دهد. "

آزمایشات قبلی گیرنده gecko به تنهایی نشان داد که این چسب می‌تواند در برابر تابش و دمای شدید در خلا مقاومت کند و می‌توان آن را به صورت دستی به سطوح ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) متصل کرد. این گیرنده در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه فضایی راه یافت و در آوریل امسال، پس از انتظار برای نوبت در آزمایش، فضانوردان با دقت آن را بر روی یکی از ربات‌های Astrobee پرواز ایستگاه نصب و عملکرد آن را در یک محیط ریز جاذبه آزمایش کردند.

گیرنده gecko دانشگاه استنفورد در ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش شد

گکو به فضا می‌رود

با فرستادن گیرنده گکو به ISS، تونی چن، دانشجوی تحصیلات تکمیلی آزمایشگاه بیومتیمیکس درباره تجربه این آزمایش گفت: هر مرحله از راه هیجان انگیز و همزمان اعصاب خرد کن بود. اما باز هم این فکر برای من خوشحال کننده بود که من چیزی را به فضا می‌فرستم. "

فضانوردان ناسا، کیت روبینز و ویکتور گلوور، در دو مرحله آزمایش در ۹ آوریل و ۱۵ آوریل برای آزمایش این گیرنده کمک کردند. این تیم گکو را بر روی Astrobee نصب کرد. در حال حاضر، Astrobee به عنوان بستری مناسب برای دانشمندان مهمان مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آزمایشات خود را بر روی ISS انجام دهند.

برای آزمایش گکو، چن و ابیشک کولیگی، یک ایستگاه زمینی در آزمایشگاه Pavone ساختند. از آنجا چن با ناسا ارتباط برقرار کرد. محققان با استفاده از یک فید ویدئویی زنده، گریپ را بررسی کرده و آزمایشات را انجام دادند. این آزمایشات شامل اتصال دستی گیرنده به سطح برای اندازه گیری نیروی نگهداری آن و تلاش برای پرواز Astrobee و نشستن فقط با استفاده از گیرنده بود. در طول این فرآیند، چن و کولیگی بازخورد خود را می‌گفتند، از جمله اینکه آیا گیرنده به درستی نصب شده یا زمانی که فضانورد می‌تواند آزمایش را شروع کند. به طور کلی، آزمایشات از جمله یک مورد از اتصال Astrobee به دیوار داخل ISS و نشستن آن موفقیت آمیز بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار