مدیر جمعیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون میانگین نرخ کلی باروری در خراسان رضوی به ۱.۹ فرزند کاهش یافته که نشان دهنده رشد منفی جمعیت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمد احمدیان مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم زمان با روز ملی جمعیت گفت: شاخص نرخ کلی باروری به معنی میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد.

او افزود: بر اساس گزارش سازمان ثبت احوال در سال ۹۵ میانگین نرخ کلی باروری در خراسان رضوی ۲.۱ فرزند بود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم‌اکنون شاخص نرخ باروری در کشور ۱.۷ فرزند است و خراسان رضوی از این نظر وضعیت بهتری نسبت به میانگین کشور دارد.


بیشتر بخوانید


احمدیان بیان کرد: در میان شهرستان‌های خراسان رضوی خواف و تایباد با نرخ باروری ۳.۲ و مشهد با نرخ باروری یک فرزند به ترتیب بیشترین و کمترین شاخص باروری را در استان به خود اختصاص داده‌اند.

او تصریح کرد: از سوی دیگر طی این مدت میزان موالید دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز کاهش داشته به طوری که از ۱۰۰ هزار تولد سالانه به ۹۵ هزار تولد در سال رسیده است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ازدواج و فرزندآوری در اولویت جوانان قرار ندارد تاکید کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این جهت از سال‌های گذشته دوره‌های آموزشی ازدواج سالم و مشاوره فرزندآوری را در حال اجرا دارد.

احمدیان اظهار کرد: هم اکنون مجوزی برای در اختیار گذاشتن وسایل پیشگیری از بارداری برای افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشت نداریم و مادران متقاضی تحت مشاوره قرار می‌گیرند و فقط برای افرادی که از نظر پزشکی نباید باردار شوند این خدمات در قبال نسخه پزشکی ارائه می‌گردد.

۳۰ اردیبهشت مصادف با روز ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب به پیشنهاد سازمان ثبت احوال کشور و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به عنوان روز ملی جمعیت در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام// م.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۵۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من دو ساله میخام زن بگیرم اما به خاطر شرایط اقتصادی نمیتونم ، بعد چجوری میخام بچه دار بشم؛ با این اوضاع باید قید بچه دار شدنم و ازدواجو بزنم.
Iran (Islamic Republic of)
ملیحه
۱۲:۳۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
من سه تا بچه دارم و تا ماه دیگه بچه چهارمم به دنیا میاد با این حال مستأجرم و همسرم 2 میلیون 500 حقوق میگیره ، ما هیچ امیدی به حمایت مسئولین نداریم.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۲:۳۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
با این شرایط اقتصادی مردم جرأت نمیکنن بچه بیارن.