مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور گفت: پلتفرم "گنج‌مان" در مشهد برای خرید نسخ خطی کشور و پاسداری از میراث مستند ملی ایجاد شد.

به گزارش  خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، اکبر شیخ مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ برای تأمین مالی جمعی، برای خرید نسخ خطی کشور طرحی با نام «گنج‌مان» با شعار ملی حمایت از میراث مستند را طراحی کرد تا با کمک مردم به پاسداری از میراث مستند ملی ایران به‌عنوان حافظه فرهنگی و تاریخی این مرز و بوم بپردازد.

او افزود: از مهمترین اهداف این طرح می‌توان به ترویج فرهنگ اهداگری به کتابخانه ملی ایران به‌عنوان متولی حوزه میراث مستند در کشور، ایجاد بستر مناسب برای مشارکت مردمی در امر خیرانه خرید نسخ خطی، دعوت و ترغیب صاحبان نسخ خطی و اسناد تاریخی برای فروش نسخ خود به کتابخانه ملی ایران، تهیه نسخه دیجیتال از نسخ اهدایی «گنج‌مان»، است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شرق کشور ادامه داد: این طرح که به صورت مشترک میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و پلتفرم‌های تامین مالی جمعی زیر نظر بنیاد حامیان اسناد و کتابخانه ملی ایران به عنوان یک سازمان مردم نهاد و غیرانتفاعی (با مجوز وزارت کشور) شکل گرفته، به دنبال آن است تا در گام نخست زیرساخت مشارکت مردم دغدغه‌مند فرهنگی کشورمان را در امر خیرانه خرید جمعی نسخ خطی فراهم کند.


بیشتر بخوانید


شیخ بیان کرد: نسخی که در طرح «گنج‌مان» معرفی و در معرض تامین مالی خرید قرار می‌گیرند، ابتدا از سوی مالک به کتابخانه ملی ارائه می‌شوند و سپس در کمیته‌ای متشکل از هفت نسخه‌شناس خبره مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

او تصریح کرد: این ارزیابی شامل سنجش اصالت، قدمت نسخه، شناسایی ویژگی‌های برجسته‌ی فیزیک، نسخه شناسی اثر و در نهایت قیمت‌گذاری است. پس از تأیید این کمیته، قیمت مصوب کمیته خرید به مالک نسخه اعلام می‌شود و در صورت حصول توافق اولیه، نسخه مورد نظر برای ورود به فرایند تأمین مالی خرید نسخ یا طرح «گنج‌مان» آماده می‌شود و پس از تأمین هزینه مورد نیاز از طریق مشارکت مردمی، نسخه از مالک آن خریداری شده و به مخازن سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران وارد می‌شود.

 

انتهای پیام / ف. غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.