لاشه تنها پستاندار دریای خزر که جزو گونه‌های در معرض خطر قرار داشت در ساحل محمودآباد کشف شد.

  امیر صیاد شیرازی مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،با تایید خبر کشف لاشه یک راس فک خزری در سواحل محمودآباد گفت: این فک خزری نر ۱۲ تا ۱۵ ساله بود و بر اساس مشاهدات عینی هیچ جراحت یا آسیبی روی بدنش مشاهده نشده است.

او با بیان اینکه بررسی دقیق علت تلف شدن این فک نیاز به کالبدشکافی و بررسی بیشتر دارد، گفت: با توجه به اینکه این فک خزری در شرایط مطلوب بدنی قرار داشت و هیچ بیماری مزمنی نیز بر روی بدن حیوان مشاهده نشده است، احتمال دارد در تور‌های صیادی گرفتار و خفه شده باشد.

مسئول مرکز درمانی و تحقیقاتی فک خزری احتمال تلف شدن این حیوان بر اثر آلودگی دریایی را نیز دور از ذهن ندانست و افزود: اگرچه این حیوان باهوش شاخصی برای سنجش آلودگی در دریای خزر است و در محیط‌های آلوده دیده نمی‌شود اما آلودگی‌ها به طور غیر مستقیم در مرگ و میر فک‌ها تاثیر مستقیم دارد که در مورد این فک تلف شده نیاز به بررسی سم شناسی در لاشه است.


بیشتر بخوانید 
ماجرای آزار فک خزری چه بود؟ + فیلم


صیاد شیرازی بر لزوم توجه بیشتر به حفاظت از این گونه ارزشمند و در خطر انقراض دریای خزر تاکید کرد و ادامه داد: بیشتر تلفات فک‌های خرزی در سال‌های اخیر به دلیل گرفتار شدن در تور ماهیگیری است که در همین راستا این مرکز در سال‌های اخیر با آموزش‌های میدانی به صیادان مازندرانی و گلستانی داده است.


کشف لاشه تنها پستاندار دریای خزر + تصاویر
کشف لاشه تنها پستاندار دریای خزر + تصاویر
کشف لاشه تنها پستاندار دریای خزر + تصاویر
فک خزری تنها گونه پستاندار دریای خزر است که در این دریای و رودخانه‌های منتهی به آن مانند ولگا و اورال روسیه زندگی می‌کند و به دلیل صید بی‌رویه و کاهش شدید جمعیت نیازمند به حمایت بین‌المللی است.

تصاویر: کاترین کمالی
انتهای پیام/ ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار