مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: ۲۵۳ بنای تاریخی ثبت شده در استان وجود دارد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، خزائلی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در آئین تکریم و معارفه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان گفت: در حال حاضر ۲۵۳ بنای تاریخی ثبت شده در استان قزوین وجود دارد و هر ساله به تعداد این بنا‌ها اضافه می‌شود.

خزائلی افزود: پارسال در دو نوبت، تعدادی از ساکنان، ساباط تاریخی عبدی زاکانی را تخریب کردند که با برنامه ریزی صورت گرفته، این سابط مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با بیان اینکه هزار و ۴۴ محوطه تاریخی ثبت شده در استان قزوین وجود دارد، خاطرنشان کرد: در کنار ۴ بافت تاریخی در استان قزوین، بالغ بر ۳۰ هزار پلاک ابنیه تاریخی ثبت شده وجود دارد.

وی افزود: ٦٥ حفاری غیر مجاز در استان قزوین کشف شده است.

به گفته خزائلی، ۱۷۸ مورد از تخریب آثار تاریخی جلوگیری شده است.

وی افزود: همچنین ٤٤ مورد تجاوز به حریم آثار باستانی شناسایی و با آن‌ها برخورد قانونی صورت گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: ٤٦٥ مورد مرمت غیر مجاز و ساخت و ساز، متوقف و برای ٨٦ مورد نیز پرونده‌های قضایی تشکیل شده است.

وی افزود: ٢٨ دستگاه فلزیاب کشف و ٢٧٢ نفر نیز دستگیر شده اند.

خزائلی تصریح کرد: موضوع پیشگیری در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین قرار دارد و امیدواریم شاهد تخریب میراث فرهنگی توسط مردم نباشیم.

وی افزود: با تور‌های غیرمجاز نیز برخورد می‌شود.

قانونمندی ۹۸ درصدی مردم

سردار ابراهیمی، فرمانده انتظامی استان قزوین هم در این مراسم با بیان اینکه بیش از ۹۸ درصد مردم جامعه قانونمند هستند، خاطرنشان کرد: پلیس پیشگیری تنها با ٢ درصد مردم در ارتباط است.

سردار ابراهیمی تصریح کرد: با توجه به گسترش آثار و ابنیه تاریخی، رسیدگی و حفاظت از آن‌ها نیازمند نیروی انسانی است و باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کرد.

وی افزود: با کسانی که قصد حفاری آثار تاریخی را داشته باشند به شدت برخورد می‌کنیم.

در پایان این مراسم، از زحمات سرهنگ بهنامی پور، فرمانده پیشین یگان حفاظت میراث فرهنگی قدردانی و سرهنگ نصرتی به عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قزوین منصوب شد.

 

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.