رئیس شیلات استان خوزستان امروز از مزارع گلخانه ای میگو چوئبده آبادان بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان،ابوعلی رئیس شیلات استان خوزستان در بازدید از مزارع گلخانه ای میگو چوئبده گفت: چوئبده جایی است که برای اولین بار در کشور پرورش میگو شروع به کار شد با توجه به اینکه ما در سال‌های گذشته مشکلاتی اعم از بیماری لکه سفید که حتی تا این سایت پرورش و مجموعه بسیار بزرگ و عظیم را تا مرز تعطیلی کشانده بود .

او افزود: توانستیم با کمک کارشناسان داخلی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با کمک و مساعدت خود بهره برداران و مزرعه داران ، راه حل هایی برای برون رفت از این مشکل بیابیم و مدیریت این بیماری مهلک  دست پیدا کنیم .

رئیس شیلات استان خوزستان تصریح کرد: استفاده از پرورش گلخانه ای میگو و نرسری، یکی از راه هایی که برای مدیریت این بیماری پیش بینی شده بود و از پارسال برای اولین بار اینجا در کشور به انجام رسید و موفقیت آمیز بود و امسال نیز به صورت گسترده به آن پرداخته شد .

ابوعلی اضافه کرد: در واقع ما پست لاروها یا همان بچه میگو ها را تهیه می کنیم و در یک محیط بسته و معدود گلخانه‌ای و در خارج از فصل پرورش آنها را پرورش و بزرگ کنیم و این لاروها را به وزن بالای یک گرم برسانیم سپس بچه میگو های یک گرمی را وارد مزرعه خاکی پرورش می کنیم.

او با بیان اینکه  با این کار چند اتفاق را رعم میزنیم گفت:یکی اینکه طول دوره پرورش کوتاه می شود و امکان آن که در طول سال چند محصول را برداشت کنیم و حداقل آن دو بار برداشت محصول در طول دوره پرورش را خواهیم داشت .

رئیس شیلات استان خوزستان عنوان کرد: به نوعی مدیریت بیماری وهم  پرورش بچه میگو تحت مدیریت است و بعد از آن که درشت شود ، در مسیر دوره رشد قرار می‌گیرد و تا حدود زیادی از منطقه و محدوده زمانی خطر بیماری لکه سفید عبور می کند سپس در مرحله رشد اصلی و در مزارع خاکی رها سازی می شود .

ابوعلی گفت: با استفاده از این دانش و طرح ، پارسال ما توانسته ایم حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار لارو  یا همان بچه میگو ذخیره سازی کنیم و توانستیم آن را بدون هیچ بیماری در مزارع رهاسازی کنیم که میزان تولید افزایش داشت

او افزود: اما در این مرحله تا الان ۱۳ میلیون پست لارو ذخیره سازی شده است و برای دو هفته پیش رو دو میلیون اضافه خواهد شد که تقریبا ۷ برابر پارسال است و با توجه به اینکه امسال زودتر شروع به ذخیره سازی و ذخیره کرده‌ایم ، پیش بینی می شود دو مرحله هم بتوانیم این کار را انجام دهیم و با همین ظرفیت که حداقل به ۲۵ میلیون لارو برسد که  نسبت به پارسال بیش از ۱۰ برابر تولید خواهد بود و این راه نجات و رونق مجدد سایت پرورش میگو چوئبده است.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.