در بسته خبری «از انتخابات چه خبر؟» به بررسی اتفاقات انتخاباتی بیست و چهارمین روز از اردیبهشت ماه پرداختیم.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در بسته از «انتخابات چه خبر؟» بیست و چهارمین روز اردیبهشت ماه به مسائل پیش آمده در روزی که گذشت می‌پردازیم.


آغاز ثبت نام روز چهارم انتخابات

چراغ اول ثبت نام های روز چهارم را سردار علیرضا افشار فرمانده سابق سازمان بسیج مستضعفین و قائم مقام وزیر کشور دولت دهم در ساعت ۹ روشن و با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور ثبت نام خود را نهایی کرد بعد از او فریدون عباسی رئيس سابق سازمان انرژی اتمی،


خانم‌ها گل هستند/ برنامه‌های ریاست جمهوری بماند برای بعد/ بیرون کردن یک نامزد از وزارت کشور توسط نیروی انتظامی + فیلم و تصاویر

انتخابات ۱۴۰۰ هم مانند هر انتخابات دیگری پر از اتفاقات حاشیه‌ای است؛ برای مثال هنوز هم وقتی که زمان ثبت نام نامزد‌های داوطلب ریاست جمهوری می‌رسد ستاد انتخابات وزارت کشور شاهد افرادی است که شاید صِرف به خاطر پر کردن زمان و یا تفریح آمده اند تا نام خود را برای انتخابات بنویسند، اگرچه مصوبه شورای نگهبان باعث شد که تعداد این افراد از سال‌های پیش کم‌تر باشد، اما باز هم برخی ها مسیرشان به خیابان فاطمی خورده و آمده بودند تا سوژه خبری رسانه ها را تکمیل کنند.


دوقطبیِ لاریجانی - رئیسی؛ بی‌معنا اما محتمل

آخرین وضعیت چگونگی حضور آیت‌الله رئیسی و علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم چگونه است؟ سردبیر گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در یادداشتی به آخرین وضعیت چگونگی حضور آیت‌الله رئیسی و علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم پرداخت.


لاریجانی فردا یا پس‌فردا در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام می‌کند

بهروز نعمتی از افراد نزدیک به علی لاریجانی در گفت‌وگو با  خبرنگار احزاب و تشکل‌های  باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضور علی لاریجانی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری گفت: استنباط شخصی من این است که آقای لاریجانی فردا یا پس‌فردا برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهد کرد. طیف‌های مختلف سیاسی از اصلاح‌طلب تا اصولگرا از آقای لاریجانی حمایت می‌کنند.


چگونگی ثبت اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده در هیئت‌های عالی نظارت استان اعلام شد

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی کشور در اطلاعیه شماره ۲ خود به اطلاع تمامی داوطلبان رد صلاحیت شده در هیئت‌های عالی نظارت استان می‌رساند؛ مستند به تبصره‌های ۴ و ۵ ماده ۶۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورا‌های اسلامی کشور معترضان (شامل تمامی شهر‌های زیر ۲۰۰ هزار نفر و بالای ۲۰۰ هزار نفر) از تاریخ ابلاغ نتایج چهار روز برای ثبت اعتراض خود وقت دارند. با توجه به شرایط همه گیری ویروس کرونا در کشور، دواطلبان می‌توانند اعتراضات خود را ثبت کنند.


رئیسی گزینه اصلی شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شورای وحدت است

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کل کانون دانشگاهیان و فعال اصولگرا درباره گزینه‌های اصولگرایان برای انتخابات، اظهار کرد: اصولگرایان اعلام کردند اگر رئیسی کاندیدشود به نفع ایشان کنار می‌روند و حتی اگر در رقابت حضور پیدا کنند بعد از آن کناره گیری می‌کنند.

این فعال اصولگرا ادامه داد: آقای رئیسی از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در نظرسنجی‌ها بیشترین رای را دارند و مردم نظر مثبتی به وی دارند.


دولت فراجناحی فاقد ایدئولوژی و دستور کار است 

محسن دیانت استاد علوم سیاسی درباره علت ضعیف بودن احزاب در کشور ما گفت: در ابتدا باید به لزوم وجود احزاب در انتخابات توجه کنیم. یکی از مهمترین مشکلات فعلی ما بحث قانون انتخابات است. عده ای معتقدند قانون انتخابات ضعف های زیادی دارد. 

او ادامه داد: وقتی احزاب تشکیل شوند در هر شهر و روستا کاندیداهای خودشان را معرفی می کنند و از پراگندگی کاندیداها جلوگیری می شود.

این کارشناس علوم سیاسی ادامه داد: وقتی احزاب مبتنی بر برنامه عمل کنند مردم می توانند به آنها اعتماد کنند؛ اگر فردی کاندیدای ریاست جمهوری شود و وابسته به حزبی نباشد این امکان را دارد که دیدگاه ها و نگرش های خود را تغییر دهد. مهمترین اقدام برای تقویت احزاب این است که خاستگاه آنها تقویت شود و دوم اینکه نظام هم روی آنها سرمایه گذاری کند.


اینکه می‌گویند شورای نگهبان تعداد صندلی‌های مناظره را به صداوسیما اعلام کرده، شبیه یک شوخی است/ شورای نگهبان حداکثر ۱۰ روز برای اعلام نظرات خود فرصت دارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در چهارمین روز از ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور گفت: شاهد جشنواره ثبت نام نبودیم؛ افرادی که شرایط اولیه را نداشتند، خیلی کم شده؛ کسانی که واجد شرایط هستند حتما شرکت کنند؛ کسانی که شرایط اولیه را ندارند ثبت نام نکنند.

وی همچنین درباره فرصت شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان گفت: شورای نگهبان طبق قانون پس از پایان ثبت نام، ۵ روز فرصت اولیه دارد که نظر خود را اعلام کند و از روز یکشنبه بررسی‌ها شروع می‌شود. اگر بتوانیم در این پنج روز اعلام نظر می‌کنیم و اگر فرصت کم بود می‌توانیم درخواست تمدید مهلت بررسی را داشته باشیم.

کدخدایی با بیان اینکه شورای نگهبان طبق قانون پنج روز دیگر هم می‌تواند زمان بررسی را تمدید کند، گفت: بدین ترتیب شورای نگهبان حداکثر ۱۰ روز برای اعلام نظرات خود فرصت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار