طالبان طی روز‌های اخیر اعلام کرده بود که قصد دارد بمناسبت فرا رسیدن عید فطر از بامداد پنجشنبه میان نیرو‌های این گروه و نیرو‌های دولتی افغان آتش بس برقرار کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه طلوع نیوز، دو روز پیش گروه طالبان اعلام کرده بود که به مناسبت فرا رسیدن عید فطر قرار است سه روز آتش‌بس اعلام کند و از سوی دیگر دولت افغانستان نیز از نیرو‌های امنیتی خود درخواست کرده است تا این آتش‌بس را رعایت کنند.

بر این اساس، ذبیح‌اله مجاهد، سخنگوی طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد به همه نیرو‌های این گروه دستور داد شده است که از روز اول تا روز سوم عید سعید فطر در همه کشور در برابر دشمن هرگونه عملیات‌های نظامی شان را متوقف کنند که دولت افغانستان نیز از این تصمیم طالبان استقبال کرده است .

سخنگوی هیئت مذاکره کننده طالبان نیز در این راستا تاکید کرده است که، این آتش‌بس بعد از روز‌های عید ادامه نخواهد یافت.

سید اکبر آغا فرمانده پیشین طالبان نیز اعلام کرده است که، این آتش‌بس طبق یک توافق صورت نگرفته است و از این رو تمدید نخواهد شد.

هیئت مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان نیز اعلام کرده است که، در هر بار مذاکره با طالبان از این گروه درخواست شده تا آتش‌بس را در اولویت توافقات خود قرار دهند.

این هیئت می‌افزاید:اما از سوی دیگر طالبان می‌خواهند تا آتش‌بس آخرین موضوعی باشد که درباره آن توافق صورت می‌گیرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در پیامی در واکنش به اعلام آتش بس سه روزه طالبان به مناسبت عید سعید فطر اعلام کرد: قبل از این جمهوری اسلامی افغانستان در روز‌های عید و مناسبت‌های خاص آتش بس یکجانبه اعلام کرده است، برقراری آتش بس موقت به این مناسبت‌ها فرصت کوتاه آرامش برای مردم فراهم می‌کند، اما این راه حل اساسی و دایمی برای حل مشکل کشور نیست.

این در حالی است که با وجود برگزاری مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و نمایندگان گروه طالبان در شهر دوحه قطر، درگیری‌های خشونت آمیز و انفجار‌ها همچنان در افغانستان ادامه دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: افغانستان ، طالبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار