مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی بارش و نوسان دمای هوا به کشاورزان توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش باران در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز بعدازظهر و اوایل شب در برخی نقاط استان های ساحلی خزر، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، همدان، مرکزی، قم، کردستان، کرمانشاه، لرستان، اصفهان، کرمان و شمال فارس رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش بینی می شود.

وی افزود: بنابر نقشه های هواشناسی روزهای پنجشنبه و جمعه در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و روزهای شنبه و یکشنبه در ساعات بعدازظهر در البرز مرکزی و زاگرس بارش پراکنده انتظار می رود.

حقیقت ادامه داد: طی سه روز آینده در شرق کشور بویژه زابل وزش باد شدید و گرد و خاک خواهیم داشت.

این مقام مسئول از افزایش محسوس دما در برخی نقاط خبر داد و گفت: طی ۲ تا ۳ روز آینده در اردبیل و غرب سواحل خزر افزایش محسوس دما پیش بینی می شود.

وی در توصیه ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به کمبود بارش در کل کشور به کشاورزان توصیه می شود که از کودهای پتاسه و فسفاته در باغات استفاده کنند.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: با توجه به کنه گردآلو در نخیلات خرما توصیه می شود که باغداران پایش را انجام دهند و در صورت مشاهده طی ساعات صبح و عصر نسبت به مبارزه اقدام کنند.

به گفته این مقام مسئول، نوغانداران در استان های شمالی به علت نوسانات دما سعی کنند دما را واحدهای پرورش تنظیم کنند.

وی نسبت به شیوع زنگ زرد گندم هشدار داد و گفت: با توجه به شیوع زنگ زرد در استان های شمالی به گندمکاران توصیه می شود که نسبت به پایش این آفت در مزارع اقدام و در صورت مشاهده با نظر کارشناسان مبارزه کنند.

حقیقت درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی ۱۲۶.۸ میلی متر، در مدت مشابه سال قبل ۲۷۱.۸ میلی متر و در دوره بلندمدت ۲۱۲.۹ میلی متر بوده که این امر کاهش ۵۳.۴ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۰.۵ درصدی نسبت به دوره نرمال بلندمدت را نشان می دهد.

مدیر کل پایش هواشناسی کشاورزی در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط بارش، تمامی استان ها در معرض انواع خشکسالی هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار