عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: بیابان قره قوم بیشترین سهم را در گرد و غبار ورودی به استان دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا راشکی عضو هیئت علمی گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به این که بیابان قره قوم در جنوب غرب ترکمنستان از مناطق انتشار گرد و غبار است، گفت: این بیابان به دلیل همجواری با خراسان رضوی بیشترین سهم را در گرد و غبار ورودی به این استان دارد.

او افزود: در خراسان رضوی ۱۵ کانون عمده فرسایش بادی وجود دارد که برخی از آن‌ها به عنوان کانون‌های بحرانی گرد و غبار عمل می‌کنند.

عضو هیئت علمی گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه فردوسی مشهد ادامه داد: بخش زیادی از گرد و غبار ورودی به شمال شرق کشور و به ویژه خراسان رضوی از بیابان‌ها و دریاچه‌های خشک شده کشور‌های همسایه است، بنابراین نیاز به یک دیپلماسی فعال برای همکاری‌های چند جانبه در خصوص کنترل گرد و غبار در این مناطق احساس می‌شود.

راشکی بیان کرد: واژه ریزگرد هر چند در ادبیات عامیانه و حتی علمی کشور وارد شده، اما هنوز تعریف علمی و دقیقی برای آن وجود ندارد و به همین دلیل توصیه می‌شود که از واژه گرد و غبار استفاده شود.


بیشتربخوانید


او با بیان این که شرق ایران، غرب افغانستان و جنوب ترکمنستان به دلیل وزش باد‌های شدید ۱۲۰ روزه سیستان، مهم‌ترین مناطق انتشار گرد و غبار در جنوب غرب آسیاست، تصریح کرد: این باد‌ها در فصل تابستان از مناطق شمالی به دلیل اختلاف فشار در مناطقی در شرق دریای خزر و کوه‌های هندوکش به سمت جنوب شرق ایران و پاکستان جریان می‌یابند. این جریان‌ها که از مناطقی با خاک ریزدانه و حساس به فرسایش منشأ می‌گیرد، با خود ذرات گرد و غبار را حمل می‌کنند؛ از این رو جنوب ترکمنستان، شرق ایران از جمله خراسان رضوی، غرب افغانستان و پاکستان و دریای عمان تحت تاثیر این گرد و غبار قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این که بستر خشک دریاچه آرال در مرز ازبکستان و قزاقستان و دیگر دریاچه‌های خشک شده در شمال ترکمنستان، به تازگی به یکی از مناطق مهم برداشت گرد و غبار تبدیل شده است، تاکید کرد: تاثیر آن بر سلامتی و جوامع اطراف آن به حدی زیاد شده که از آن با عنوان فاجعه زیست محیطی قرن نام برده شده است. همچنین برخی از گرد و غبار‌های این منطقه به شرق ایران و خراسان می‌رسد.

راشکی نوار باریکی در شرق دریای خزر در کشور ترکمنستان را نیز منشأ برداشت گرد و غبار ورودی به شمال شرق ایران دانست واظهار کرد: کشور افغانستان و به خصوص غرب هرات در برخی ماه‌های سال به ویژه بهار و تابستان و بیابان‌های ایران از جمله کویر مرکزی بیشتر در فصول پاییز و زمستان محل انتشار گرد و غبار ورودی به خراسان است. همچنین شواهد نشان می‌دهد، در برخی موارد گرد و غبار کشورعراق و عربستان و حتی شمال آفریقا نیز به استان می‌رسد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام//ز.ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.