با وجود آنکه صنعاء با چانه زنی درباره پرونده انسانی مخالف است، اما طرف‌های آمریکایی و سعودی تلاش می‌کنند از آن به عنوان اهرمی برای فشار سیاسی استفاده کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ائتلاف سعودی-آمریکایی با همراهی سازمان ملل متحد از پرونده اسیران به عنوان اهرمی برای فشار به صنعاء استفاده می‌کند و نمی‌گذارد اسیران دو طرف آزاد شوند و حتی با پیشنهاد دولت نجات ملی در صنعاء برای آزادی اسیران فلسطینی در زندان‌های رژیم سعودی مخالفت کرده است.

روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: دولت نجات ملی در صنعاء بار دیگر پیشنهادهایش به رژیم سعودی برای امضای توافقنامه فراگیری برای مبادله اسیران را بر اساس اصل «همه در برابر همه» و نیز مبادله اسیران جنبش حماس در زندان‌های این رژیم تکرار کرد، اما پاسخ ریاض بر پیچیدگی این پرونده انسانی افزود و به نظر می‌رسد عربستان و آمریکا برای بهره برداری از این پرونده تا آخرین لحظه اصرار دارند.

با خارج شدن پرونده اسیران و بازداشت شدگان از برنامه‌های کاری مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن و وارد شدن این پرونده به مرحله ایستایی، دولت در صنعاء بار دیگر دعوتش را از ائتلاف سعودی اماراتی و دولت عبد ربه منصور هادی (رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن به عربستان) برای امضای توافقنامه‌ای فراگیر به مناسبت ماه رمضان تکرار کرد. دولت در صنعاء حتی بر پیشنهاد ارائه شده به طرف سعودی افزوده است تا اسیران سعودی با رتبه‌های ارشد نظامی و نیز خلبانان هواپیما‌های جنگی نیز آزاد شوند و در ازای آن‌ها سعودی‌ها همه بازداشت شدگان فلسطینی از جنبش حماس را آزاد کنند، اما مقامات سعودی همه این ابتکار‌های دوباره مطرح شده را رد کرده اند که تازه‌ترین این ابتکار نیز ابتکار محمد علی الحوثی، عضو شورای سیاسی در جنبش انصار الله بود که پیشنهاد کرد اسیران همه طرف‌ها با نزدیک شدن عید فطر آزاد شوند.

بر لجاجت سعودی‌ها از زمان ورود تیم لیندر کینگ، فرستاده آمریکا به یمن به این بحران و پس از شکست مذاکرات عمان-۳ افزوده شده است. با وجود آنکه صنعاء با چانه زنی درباره پرونده انسانی مخالف است، اما طرف‌های آمریکایی و سعودی تلاش می‌کنند از آن به عنوان اهرمی برای فشار سیاسی استفاده کنند تا شاید آنچه را که نتوانسته اند از طریق نظامی طی چند سال گذشته به دست آورند از این طریق به دست بیاورند.

صنعاء ماه گذشته چندین طرح برای پایان دادن به رنج و مشقت اسیران بازداشت شدگان ارائه کرد و از ائتلاف خواست با این پرونده از دیدگاه انسانی برخورد کنند نه از منظر سیاسی و نظامی.

با وجود آنکه کمیته بین المللی صلیب سرخ از این ابتکار‌ها استقبال و آمادگی کاملش را برای امضای یک معامله جامع اعلام کرد، اما دفتر گریفیتس به عنوان هماهنگ کننده بین همه طرف‌ها به این ابتکار‌ها بی اعتنایی کرده است.

شماری از ناظران معتقدند برخورد منفی سازمان ملل متحد با رویکرد جدید آمریکا همسویی دارد که بر تبدیل کردن همه پرونده‌های انسانی به اهرم‌های فشار مبتنی است تا یک حل و فصل سیاسی را تحمیل کند تا سعودی‌ها را از باتلاق یمن خارج کند.

در تازه‌ترین مواضع صنعاء در خصوص پرونده اسیران، عبد القادر مرتضی رئیس کمیته ملی امور اسیران گفت صنعا برای مبادله بر اساس اصل «همه در برابر همه» آمادگی کامل دارد.

وی گفت: «این کمیته با دفتر نماینده سازمان ملل درباره ابتکارمان تماس گرفت و از او خواست سازوکار‌های اجرایی را برای مبادله فراگیر تدوین کند، اما همچنان منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم.»

مرتضی تصریح کرد «طرف سعودی خواستار مبادله کامل اسیران نیست بلکه خواستار توافقی است که فقط سعودی‌ها آزاد شوند.»

الاخبار از برخی منابع حقوقی اطلاع یافته است که دولت در صنعاء به کمیته بین اللملی صلیب سرخ ماه گذشته اجازه داد از زندان‌هایی که اسیران در آن‌ها زندانی هستند دیدار کند و به بستگان اسیران نیز اجازه ملاقات داده است، اما دولت منصور هادی با ورود صلیب سرخ به زندانهایش مخالفت کرده است که کمیته امور اسیران چنین مخالفتی را نشانه جدی نبودن نیرو‌های متجاوز در انجام دادن مبادله دانست.

با توجه به اینکه چشم انداز مذاکرات بین صنعاء و دولت هادی بر اساس توافقنامه استکهلم درباره پرونده اسیران، بسته است کمیته امور اسیران در صنعاء به سمت مذاکرات محلی از طریق میانجی‌های قبیله‌ای گام برداشته است تا بر سر مبادله اسیران با طرف‌های طرفدار ائتلاف معامله شود، اما ائتلاف به عمد در مسیر این معامله‌ها نیز که در سال گذشته موفقیت آمیز بود و صد‌ها اسیر آزاد شدند، کارشکنی می‌کند.

برخی منابع آگاه گفتند مقامات سعودی به دولت منصور هادی مارس گذشته دستور العمل قاطعانه‌ای داده اند که معامله‌های مبادله اسیران با دولت صنعاء سر نگیرد و همین جلوی عملی شدن بیش از ۱۰ معامله برای آزادی ۷۰۰ اسیران از دو طرف را گرفته است.

بدین ترتیب عملیات مبادله که از طریق میانجی‌های محلی در ماه رمضان انجام می‌شود فقط به دو عملیات کاهش یافت و طی آن حدود ۲۰ اسیر از دو طرف آزاد شدند.

عبد المک بدر الدین الحوثی در خصوص پیشنها‌های صنعاء درباره بازداشت شدگان فلسطینی که در زندان ها‌ی نظام سعودی هستند چند روز پیش تأکید کرد انصار الله تلاش‌های زیادی انجام داده و به نظام سعودی گزینه‌های متعددی را برای آزادی آن‌ها ارائه کرده است، اما سعودی‌ها از پذیرفتن آن‌ها خودداری کرده اند.

الحوثی افزود: «نظام سعودی گزینه اش آن است که عملیات ربودن فلسطینیان عضو حماس را به عنوان لکه ننگ و شاهدی بر مزدوری و نشانه و برهانی از ابراز مهر و محبتش به دشمن صهیونیستی، حفظ کند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Austria
reza
۰۹:۵۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰
این آخرین تقلاها و آخرین دست و پا زدن های ائتلاف عربی برهبری عربستان آل سقوط است چون سپاه فیل سوار ابرهه قرن 2000 یعنی احمق درجه یک قمارباز و قلدرمآب اردوگاه متحدغربی - اروپائی نیز توان مقاومت در برابر ابابیل های یمنی ندارد و با هر حمله ابابیل های یمنی مجبور به فرار آبرومندانه کردند با جمع آوری سامانه های ضدموشکی پاتریوت آمریکائی چون خداوند وعده اش صادق است و در وعده خود تخلف نمیکند قال الله تعالی فی کتابه محکم و آیاته متقن فرموده است: فان حزب الله هم الغالبون...... و بارها وعده داده که از تعداد و تجهیزات دشمنان اسلام نهراسید ما هر یک نفر شما را چندین نفر در مقابل آنان قرار خواهیم داد با توکل بر خداوند بر دشمنان حمله کنید که:
ان تنصرالله ینصرکم......و خداوند در وعده خودش به مظلومان تحت ظلم قرار گرفته متعهد است و تخلف نمیکند.....وان الله لایخلف المیعاد........
آخرین اخبار