اگرچه برخی از این ارتباطات شغلی قبلاً به صورت مطلوب و عالی بوده اند اما می توانند همچنان از طریق تعاملات آنلاین قویتر شوند.
نکته ای که وجود دارد و به طور معمول هم اتفاق میافتد، این است که مشکلات و اختلافاتی در محل کار وجود دارد که ممکن است آسیب های زیادی را در روابط موجود در این محیط به وجود آورد.
دکتر لورن توسنت، استاد روانشناسی در کالج لوتر دکورای ایالت آیووا و مدیر آزمایشگاه تحقیق در مورد ذهن، جسم و روح، به بررسی فضایل، به ویژه بخشیدن و چگونگی ارتباط آن با آسایش، آرامش و سلامتی میپردازد.
بیشتر بخوانید
وی همه را به "بخشش روزمره" برای ایجاد انعطافپذیری و به حداقل رساندن فشار روانی در خانوادهها، مدارس، مراقبتهای بهداشتی، محل کار و اجتماعات تشویق میکند.
در ادامه مصاحبهای از وی در رابطه با بخشیدن همکاران در محل کار را میخوانیم.
ابتدا چگونه به این موضوع علاقهمند شدید؟
اگرچه آسیب دیدن در محل کار یک اتفاق معمول است، اما نه به روشی که احتمالاً فکر میکنید.
صدمات ما به همان اندازه که جسمی هستند، ماهیتی بین فردی و اجتماعی دارند. به عنوان مثال، تبلیغات فعلی یک وب سایت شغلی معروف، فرد جوانی را به تصویر میکشد که برای ارتقاء شغلی انتخاب نمیشود، در حالی که همکارانش در هنگام برگزاری یک جلسه هیئت مدیره، فرد انتخاب شده و سفارش شده را تحسین می کنند و فرد جوان به وضوح آسیب می بیند.
این تبلیغات، یک نمونه ساختگی و در عین حال، واقعی از محیطهای سمی کار هستند که باعث درگیری، اختلاف و سرخوردگی میشوند و در این محیطها، کارمندان اغلب، افسرده، غیرمولد، کینه توز و شاید حتی انتقامجو هستند.
یک واقعیت در زندگی مدرن این است که آمریکاییها بیش از هر زمان دیگری به کار خود میپردازند و اغلب اوقات، روابط بین همکاران سالم نیست؛ به طوری که حتی کاملا لطمهزننده است و به همین دلیل، سالانه میلیاردها دلار به دلیل استرس و درگیری بین فردی در محل کار از بین میرود؛ بنابراین جواب و راه حل چیست؟
مطالعات نشان داده است که عدالت در محل کار بسیار مهم است، اما در آمریکا، کارکنان در زمینههایی از جمله مدیریت افکار منفی، احساسات و انگیزههای خود مشکل دارند و در این میان، با توجه به اینکه آسیب روحی دیدن توسط دیگران با این موارد ارتباط مستقیم دارد. بنابراین، ما روی گذشت کردن و بخشیدن توجه بیشتری کردیم.
محور مطالعه شما چه بود؟
هدف اصلی مطالعه ما این بود که بفهمیم بخشیدن چه نقشی در سلامتی و بهرهوری در کار آمریکاییهایی با انجام کار و فعالیت های معمول داشت. بنابراین، ما در یک محیط اداری و در یک کارخانه تولید لوازم الکترونیک هواپیمایی به دنبال شرکتکنندگان بودیم و بزرگسالانی از دو گروه زن و مرد را مورد بررسی قرار دادیم.
شرکتکنندگان ما به هیچ وجه نماینده ای از همه بزرگسالان شاغل در ایالات متحده نبودند و این مطالعه برای همه علاقهمندان به شرکت در این مطالعه آزاد بود.
چه چیزی درتحقیقتان کشف کردید؟
تحقیقات کمی در مورد بخشیدن همکاران و تأثیر آن بر محل کار انجام شده است اما ما در اولین مطالعه، به سادگی تعیین کردیم که آیا گذشت کردن از اشتباه یا ظلم همکاران، با بهرهوری و مشکلات روحی و جسمی کارکنان ارتباط دارد یا خیر؟! که در نتیجه معلوم شد نبخشیدن همکاران در محیط کار و داشتن مشکلات با آنها، باعث بهرهوری کمتر و مشکلات سلامتی بیشتر می شود.
با در نظر گرفتن این یافتهها، ما مطالعه دیگری را برای درک بهتر دلیل این امر برنامهریزی کردیم و در مطالعه دوم، دریافتیم که گذشت کردن، عمدتاً به نتایج منفی کار مربوط میشود، زیرا بیشتر با استرسها و درگیریهای بین فردی در محیط کار ارتباط دارد.
بیشتر بخوانید
به طور خلاصه، بخشش ممکن است منجر به سلامتی و بهرهوری بهتر در محل کار شود چراکه بخشش به کارکنان کمک میکند تا مشکلات بسیار عادی ناشی از استرس و تعارضات بین فردی را مدیریت کنند.
گاهی ممکن است اتفاق بیفتد که در محیط کار، یک رئیس یا همکار به همکاری دیگر توهین کند و آن فردی که مورد توهین قرار گرفته است آنقدر بخشنده باشد که کینه این توهین را برای مدت کوتاهی در دل بگیرد و آن ها را ببخشد تا احساس بهتری داشته باشد و به سرعت بیشتری نیز به کار خود ادامه دهد که این موضوع، بخشندگی فرد را نشان می دهد.
آیا چیزی وجود دارد که شما را در یافتههایتان شگفتزده کند و یا اینکه انتظار آن را نداشته باشید؟
سابقه بسیار خوبی از تحقیقات وجود دارد که نشان میدهد گذشت کردن با بهبود سلامت، به ویژه سلامت روان مرتبط است. زیرا هنگامی که این ارتباطها را در هر دو مطالعه خود بررسی کردیم، آنچه که دانشجویان و سایر نمونههای ملی آمریکایی به ما گفتند را تأیید کردیم و این دادهها برای بزرگسالان شاغل نیز صادق بود.
به طور کلی، کارکنانی که گذشت میکنند و دیگران را می بخشند، سالمتر هستند، اما آنچه تعجب آور بود، این بود که گذشت کردن نیز به بهبود بهرهوری هم مربوط میشود و تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود داشت و مشخص نبود که چه انتظاری میتوان داشت.
بنابراین، ما شک کردیم که آیا در بعضی موارد، انتقام جویی برای کارهای ناشایست در محیط کار ممکن است منجر به رقابت و افزایش بازده کاری فرد شود؟!
به عنوان مثال، اگر یک همکار، فروش را به نام خود بزند و یا اعتبار یک کار را برای خودش در نظر بگیرد، کارمندی که از دست او ناراحت شده، می تواند فروش بزرگتری داشته باشد یا برای ایدهای حتی بزرگتر ادعای اعتبار کند و در این صورت، از انتقامجویی خود و رقابت ناشی از آن، برای بهرهوری استفاده کند؟! که در مطالعات ما چنین مسئلهای دیده نشد چراکه ما دریافتیم گذشت کردن چیزی است که باعث افزایش بهرهوری میشود.
خوانندگان چگونه میتوانند آنچه که یافتید را در زندگی خود اعمال کنند؟
همه باید بدانیم که انتقامجویی در محل کار غالباً مانع بهرهوری است و احتمالاً چند دلیل مهم برای این موضوع وجود دارد.
یکی اینکه گزینهها در محل کار محدود هستند و افراد زیادی وجود دارند که میتوان از آنها انتقام گرفت، به خصوص اگر آن فرد کار بدی در حق شما انجام داده باشد.
دوم اینکه اشکال قابل قبول انتقام ممکن است به کارگر آزرده آسیب برساند. به عنوان مثال، کسی ترجیح میدهد فقط نیمی از کار را انجام دهد تا کارفرما به او ارتقاء شغلی دهد. این انتخاب شانس کسب درآمد کمتر و پایین آوردن وضعیت در سازمان را افزایش میدهد. چرا که نه تنها آنها در حال انتقام گرفتن از کارفرمای خود هستند، بلکه در حال آسیب رساندن به حرفه خود نیز هستند.
فراموش کردن آسیب هایی که فرد در محل کار متحمل شده، یک کار دشوار است، اما یادگیری گذشت کردن و رو به جلو حرکت کردن میتواند بسیار مثمر ثمر باشد چراکه یکی از رازهای موفقیت در کار ممکن است گذشت کردن باشد، نه انتقام.
خوانندگان چگونه میتوانند از آنچه شما یافتید، برای کمک به دیگران استفاده کنند؟
اگر افراد متوجه شوند که بخشش می تواند با سلامتی و بهرهوری بهتر در محل کار مرتبط باشد، تلاش برای یافتن راههایی برای بخشش بیشتر هم منطقی خواهد بود و نکات زیادی در مورد چگونگی انجام این کار و چند روش قابل دسترسی و اثباتشده برای این کار وجود دارد که در کمک به بخشش بیشتر مردم مؤثر است.
بیشتر بخوانید
ترجمه از فاطمه میرزایی
انتهای پیام/