یک روانشناس در خصوص مشکلات و چالش ها و همچنین فرصت هایی که مبتلایان به اوتیسم در دوران کرونا با آن ها روبرو بودند، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال ۲۰۰۷، سازمان ملل متحد، روز دوم آوریل که در کشور ما برابر با سیزدهم فروردین ماه است را "روز جهانی آگاهی از اوتیسم" (World Autism Awareness Day) نامیده است که هدف آن، یادآوری و ترغیب کشور‌های عضو سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی در مورد افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) در سراسر جهان است.
 
شعار سال ۲۰۲۱ سازمان ملل برای این روز "فراگیری در محیط کار: چالش‌ها و فرصت‌ها در جهان پس از همه گیری کرونا (جهان پسا کرونا) " است.
بیشتر بخوانید

فربد مفیدی روانشناس، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با بیماری اوتیسم و شعار امسال برای این روز اظهار کرد: بدون شک، کووید ۱۹ زندگی تمام مردم در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و در طول یک سال گذشته، امکانات و فرصت‌های بسیاری را از مردم گرفته است؛ به طوری که این بیماری موجب نابرابری‌های بیشتری به منظور امکان استفاده از خدمات اجتماعی و حضور در اجتماع بویژه برای کودکان وبزرگسالان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و افراد با نیاز‌های ویژه و خانوداه آن‌ها شده است.

وی بیان کرد: افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها تا پیش از این نیز، در اغلب کشورها با نابرابری‌هایی روبرو بوده اند و در طول دوران همه گیری کرونا هم مشکلات آن‌ها چندین برابر شد.

روز جهانی آگاه سازی پیرامون اختلال طیف اوتیسم

این روانشناس با اشاره به برخی از مشکلات و چالش‌های افراد مبتلا به اوتیسم و خانواده‌های آن‌ها در دوران کرونا تصریح کرد: عدم امکان حضور در مدرسه و مراکز توانبخشی روزانه و بهرمندی از فرصت آموزش گروهی، عدم امکان حضور در جامعه و به دنبال آن، کاهش تحرک و افزایش مشکلات رفتاری، عدم بهره مندی بهینه از خدمات آموزش مجازی مانند سایر کودکان به دلیل ماهیت اختلال، تشدید مشکلات خانواده‌ها برای استفاده از خدمات عمومی مانند استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، امکانات درمانی، توانبخشی، آموزشی، تفریحی و ...، تشدید مشکلات آپارتمان نشینی، ایزوله شدن بیش از پیش خانواده ها و سرگردانی بیشتر خانواده‌ها به منظور استفاده از خدمات درمانی، آموزشی و توانبخشی و سوء استفاده برخی از سود جویان در فضا‌های مجازی، عدم امکان حضور در اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ها، مراکز خرید، مراکز تفریحی، هتل‌ها، عدم امکان استفاده از مراکز آموزشی و پرورشی مانند کلاس‌های هنری، ورزشی و ... بیش از گذشته از جمله مشکلات این افراد در دوران کرونا است.

مفیدی با بیان این که فرصت‌ها و امکاناتی نیز در این دوران برای افراد مبتلا به اوتیسم فراهم شده است، گفت: آموزش‌های خانواده محور (تقویت مهارت‌ها و دانش والدین از طریق آموزش‌های مجازی) توسط نهاد‌های متولی مانند بهزیستی، سازمان آموزش و پرورش استثنایی و وزرات بهداشت درمان، فراهم نمودن امکان آموزش‌های انفرادی و تخصصی حضوری به کمک بهزیستی و کاهش هزینه‌های سنگین درمان‌های انفرادی برای کودکان دارای اوتیسم و سایر اختلالات رشدی، فراهم شدن فرصت برای معرفی توانمندی‌های آن‌ها به شکل فراگیر در فضا‌های مجازی توسط سازمان بهزیستی و انجمن‌های مردم نهاد، افزایش ارائه خدمات توانبخشی در منازل از جمله این موارد است.

این روانشناس در پایان خاطرنشان کرد: امید است در سال ۱۴۰۰ بتوانیم با تغییر رویکرد‌ها و روش‌ها در ارائه خدمات به این قشر آسیب پذیر و با حمایت نهاد‌های متولی، هرچه سریعتر برای ایجاد فرصت‌های برابر، ارتقاء و متناسب سازی خدمات توانبخشی و آموزشی با شرایط موجود، انتقال از کودکی به دوران بزرگسالی و اشتغال افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم و سایر گروه‌های با نیاز‌های ویژه قدم برداریم.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار