رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، خلیل نیکشاد، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص وضعیت بیمه محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از محصولات کشاورزی استان تحت پوشش بیمه قرار دارند که این میزان سطح بیمه محصولات کشاورزی در طی سی سال گذشته بی سابقه بوده است که در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد تومان خسارت از طریق بیمه به کشاورزان گندمکار استان پرداخت شد.

او افزود: استان اردبیل از جایگاه ممتاز و برتر کشوری در بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی برخوردار است که این استان در صنعت بیمه دام و طیور و باغات و زراعت جایگاه سوم کشوری را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با بیان اینکه میزان خسارت ناشی از خشکسالی درمناطق مختلف استان ما بین ۴۰ الی ۷۰ درصد ارزیابی شده است افزود: در زمستان گذشته به میزان ۳۰ درصد کاهش نزولات آسمانی را شاهد بودیم و میزان بارش باران‌های بهاره که ۴۰ روز از آن سپری شده است نزدیک به ۸۰ درصد با کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.

نیکشاد بیان کرد: وزش باد‌های گرم جنوبی نیز بر میزان خسارت این خشکسالی و کم آبی افزوده است و میزان تبخیر و تعرق را به شدت افزایش داده است.

او افزود: میزان مجموع ضریب درجه حرارت ۴۰ روز سپری شده از فصل بهار نیز به میزان ۱ الی ۲ درجه سانتی گراد افزایش یافته است که همین مسئله نیز بر معضل خشکسالی بیش از پیش افزوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: توصیه ما به کشاورزان و تولید کنندگان این است که صنعت بیمه محصولات کشاورزی را جدی بگیریم و با بیمه محصولات کشاورزی از ضررو زیان‌های اقتصادی بیشتر به اقتصاد خانوار بکاهیم. آنچه که کشاورزان بیش از پیش به آن می‌بایست توجه داشته باشند اصل مدیریت بهینه مصرف آب درمزرعه است که می‌بایست با بکار گیری شیوه‌های نوین آبیاری حداکثر استفاده را از حداقل آب کشاورزی بنمایند.

نیکشاد افزود: در مصرف نهاده‌های کشاورزی نیز می‌بایست از نظر کارشناسان و مهندسین کشاورزی استفاده نموده و طبق توصیه‌های آنان اقدام نمایند و توجه داشته باشند که مصرف بی رویه برخی از کود‌های شیمایی باعث عطش فراوارن در گیاه شده و رشد محصول را کند و میزان محصول تولیدی را به شدت کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار