استاندار اردبیل گفت:تصویب منطقه آزاد تجاری از جمله مزیت‌های مهم برای توسعه استان بود و استان اردبیل از پتانسیل لازم برای ایجاد این منطقه برخوردار است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اکبر بهنام جو، استاندار اردبیل با اعلام این خبر گفت: در سفر رییس جمهور در سال ۹۲ به استان ، یکی از درخواست های مردم از ایشان بحث منطقه آزاد  بود که مورد موافقت قرار گرفت.

او افزود: استان اردبیل توجیه اقتصادی لازم برای ایجاد این منطقه را داشته و   ۳۸۰ کیلومتر مرز مشترک با همسایه خارجی، تولید  پنج میلیون تن محصولات کشاورزی ، نیروی انسانی متعهد و  معتقد دارد.

بهنام جو وجود ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی در استان، معادن ،ارتباط با روسیه و قفقاز و مزیت های طبیعی را از جمله ظرفیت های استان برای توجیه  تصویب منطقه آزاد در استان بر شمرد.

استاندار اردبیل اظهار کرد:  همه این توجیه های اقتصادی لازم بود تا از سال ۹۲  کار ها شروع شده و  از سوی مسوولان و نمایندگان وقت در استان پیگیری شود.

او بیان کرد: این درخواست از سوی دولت  به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده شد تا مصوب شود  و در مجلس چند سال منتظر تصویب بود و  با کمی مقاومت مواجه  بود .

استاندار اردبیل گفت:  از سال ۹۶ به بعد هم پیگیری نمایندگان و بنده با همراهی آنان انجام شد.

بهنام جو افزود: در ابتدا ۲۰۹ هزار هکتار از  اراضی استان از شمال تا جنوب  برای منطقه آزاد شدن انتخاب شده بود که این مساحت بعد به ۴۱ هزار هکتار  و سپس به ۹۱ هزار هکتار می رسد .

او گفت: بر اساس قانون مناطق آزاد ، این مناطق نباید جاده های بین شهری و روستایی را قطع کند و نباید از زمین های مردم  عبور کند .

بهنام جو تصریح کرد: چون منطقه آزاد باید محصور و محدود شود تا قوانین خاص منطقه آزاد در آن مستقر شود، گمرک در آن ایجاد شده  و در حالت کلی برای منطقه آزاد یکسری امتیازاتی می خواهند قایل شوند که باید اینها حذف می شد.

استاندار اردبیل به برگزاری نشست با کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد و گفت: در این نشست ها توانستیم این موارد را قطع و کم کنیم تا نهایتا سمت مرز آمده  و توانستیم از ۲۰۰ هزار هکتار به ۱۰ هزار هکتار برسانیم تا  شرایط تصویب را داشته و مانعی نداشته باشد.

بهنام جو اظهار کرد: با تلاش نمایندگان ، منطقه آزاد در مجلس  مصوب شد و به شورای نگهبان رفت که در شورای نگهبان ایراداتی گرفته شد و  به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و یکسال در مجمع بود .

او ادامه داد:  کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلحت نظام به استان آمدند و ظرفیت استان را که در حال صنعتی شدن است از نزدیک مشاهده کردند.

بهنام جو تصریح کرد:جلسه ای هم  در این خصوص  امسال با حضور کمیسیون اقتصادی و زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام  با مسوولان استان انجام و دفاع های لازم انجام شد.

او بیان کرد:  در کمیسیون ها و در صحن مجمع هم رای گیری شد و مورد تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت.

استاندار اردبیل اظهار کرد: آنچه که در مجمع تصویب شده این است که استان اردبیل دارای ظرفیت و پتانسیل بوده و این موضوع را تایید کردند که استان اردبیل ظرفیت منطقه آزاد را دارد.

انتهای پیام/ع

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.