آموزش و پرورش هفته گذشته با اخباری درباره شروط بازگشایی مدارس و سازوکار‌های در نظر گرفته شده برای آموزش مجازی سپری شد.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره شروط بازگشایی مدارس، ثبت نام الکترونیکی دانش‌آموزان و جایگاه معلمان مدارس غیردولتی در قوانین نظام آموزشی سپری شد.

شروط وزیر آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس در مهر ۱۴۰۰

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: جمع بندی جهانی این است که هر کاری می کنید مدارس را باز نگه دارید و من هم به ستاد ملی کرونا پیشنهاد دادم حتی اگر یک ساعت در روز می شود دانش آموزان را به مدرسه بیاوریم و امیدواریم در شروع سال تحصیلی جدید مدارس حضوری باشد.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به نگرانی والدین در این مورد گفت: بنده هم یک پدر هستم، دغدغه‌ها را درک می‌کنم و کاری بدون نظر مسئولان بهداشتی نخواهیم داشت؛ در شرایطی که مصونیت جمعی ایجاد شده باشد مدارس بازگشایی می‌شوند و اگر چنین شرایطی در مهر ١۴٠٠ نباشد روش غیرحضوری خواهیم داشت البته امیدواریم مسئولان کشور این شرایط را زودتر ایحاد کنند.

جایگاه معلمان مدارس غیردولتی در قوانین نظام آموزشی کجاست؟

تأمین منابع انسانی شایسته و با انگیزه از مهم‌ترین وظایف آموزش و پرورش است که گویی در شرایط کنونی با بیشترین سهل انگاری مواجه است؛ این سهل اتگاری در مدارس دولتی به شکل کمبود معلم، نبود استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه ای، نبود استقرار نظام پرداخت متناسب و در مدارس غیردولتی به شکل نبود امنیت شغلی، پوشش نامناسب بیمه و پرداخت‌های ناعادلانه و عدم استقرار نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای برای معلمان و کارکنان دیده می‎شود.

مدارس غیردولتی که فعالیت مجدد آن‌ها در بعد از انقلاب به استناد قانون تأسیس مدارس غیر انتفاعی در سال ۱۳۶۷ آغاز شد، بعد از حدود ۳۰ سال فعالیت در مسیری قرار گرفته اند که جهت‏گیری غالب آن‌ها بیشتر از آنکه آموزشی و تربیتی باشد انتفاعی است.

آنطور که در بخشی از آیین نامه اجرایی این مدارس مصوب سال ۱۳۶۷ ذکر شده است: «منظور از غیر انتفاعی بودن آن ست که درآمد حاصله صرفاً صرف هزینه‌های جاری و توسعه آتی مدارس گردد.»، اما قوانین و مقررات بعد از سال ۱۳۶۷ و عملکرد پر ابهام این مدارس نشان می‏دهد که غالباً انتفاع مؤسسان مد نظر است و حق و حقوق معلمان و دانش آموزان این مدارس چندان مورد توجه نبوده است.

احتمال برگزاری تکمیل ظرفیت برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش

قاسم احمدی لاشکی، معاون حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش اظهار کرد: امسال ظرفیتی معادل ۲۷ هزار و ۳۰۰ نیروی برای جذب از طریق آزمون استخدامی داشتیم که ۷۰ درصد نمره آزمون و ۳۰ درصد نمره مصاحبه آن‌ها مشخص و کار‌ها در حال نهایی شدن است.

او ادامه داد: البته علاوه بر پذیرفته‌شدگانی که وضعیت آن‌ها در حال تعیین تکلیف شدن است، بخشی از ظرفیت باقی مانده است و منتظر مجوز از سازمان اداری استخدامی هستیم تا برای این ظرفیت باقی مانده تکمیل ظرفیت اعلام کنیم.

احمدی لاشکی همچنین به جذب و تعیین تکلیف نیرو‌های نیرو‌های حق التدریس و آموزشیاران نهضت و مربیان پیش دبستانی اشاره کرد و گفت: قانونگذار ما را مکلف کرده بود تا ۸۸ هزار نفر از این گروه‌ها تا پایان برنامه ششم یعنی امسال تعیین تکلیف شوند که تا کنون ۵۵ هزار و ۴۹۷ نفر از این تعداد، تعیین تکلیف شدند و در حال گذراندن دوره مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان هستند؛ حدود ۳۰ هزار نفر باقی مانده اند که به زودی تعیین تکلیف خواهند شد.

آغاز فعالیت سامانه پادا از اول خرداد/ ثبت نام دانش آموزان الکترونیکی می‌شود

محمد حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش درباره کارایی سامانه سیدا و مشکلاتی در کارایی این سامانه وجود داشت، اظهار کرد: سامانه سیدا، سامانه یکپارچه دانش آموزی است که از دی سال گذشته فعالیتش آغاز شد و با توجه به پیچیدگی‌ها و تغییراتی که در نظام آموزشی داشتیم ابتدای فعالیت این سامانه مشکلاتی وجود داشت، اما به تدریج این مشکلات رفع شده است.

او ادامه داد: به دنبال ایجاد پرونده الکترونیکی دانش آموزان، ثبت نام اینترنتی دانش آموزان هم از همین طریق و درگاه جدیدی به نام پادا انجام خواهد شد.

به گفته مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش سامانه پادا مخفف پرونده الکترونیکی دانش آموزان از اول خرداد برای ثبت‌نام اینترنتی دانش‌آموزان آغاز به کار خواهد کرد.

روزانه ۲۸ کلاس درس در کشور ساخته شده است

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح متمرکز ۲۶۸ فضای آموزشی با هزار و  ۲۹۵ کلاس درس با اشاره به اینکه مدرسه قبل از اینکه بنای فیزیکی باشد یک محیط تربیتی برای رشد و نمو و توسعه ظرفیت‌های وجودی همچنین محیطی برای انتقال فرهنگ و ادب و پاسداشت زبان ملی به شمار می‌رود.

او ادامه داد:  تمرین آزاد اندیشی، ساختن و سازندگی، خلاقیت و نوآوری و ده‌ها تمرین دیگر در مدرسه امکان پذیر است؛ همچنین این فضا از حیث امنیت، سلامت و شادابی و نشاط برای همه مهم است و باید شوق  یادگیری را در دانش آموزان افزایش دهد.

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رئیس جمهور گفت: در دولت شما مدارس با این نیت ساخته می‌شود و این رویدادی مهم است؛ در دولت هر روز ٢٨ کلاس درس ساختیم  و از تعداد  مدارس فرسوده و نیازمند بازسازی  ١٠ و نیم درصد کاسته شده است همچنین  در پنج سال اخیر آمار مدارس فرسوده  از ٣٠ به ۱۹/۵ درصد کاهش یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۱۲ فروردين ۱۴۰۱
سلام
آقا خیلی نامردیه با زبون روزه و شیکم خالی باید از صبح تا ظهر بریم مدرسه تازه امتحان هم میخوام بگیرن و از همه بد تر اینکه مدرسه ما گفته اجباری هم هست یعنی چی که احبار میکنن اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰
تا زمانی که اعلام نشه در ایران هیچ مبتلا هیچ فوتی هیچ بستری از کرونا وجود نداره .فرزندم را مدرسه نمیفرستم .تماااام
آخرین اخبار