به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی در «آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین جشنواره ملی تجربههای موفق» که در ساختمان شهید رجایی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با تسلیت ایام شهادت حضرت علی (علیه السلام) و آرزوی قبولی طاعات در لیالی قدر و با تقدیر از عوامل این جشنواره اظهار کرد: در ادبیات توسعه در بین دانشمندان علوم اجتماعی، فلاسفه و اقتصاددانان، این دغدغه همواره وجود دارد که از پیشرفت جوامع رمز گشایی کنند تا دلیل پیشرفت و یا عدم توسعه جوامع را کشف کنند، در این راستا تحلیلهای گوناگونی از جمله؛ پیشینههای تاریخی، ویژگیهای فرهنگی و عرصههای مختلف، ارائه شده است.
او افزود: یکی از دلایل پیشرفت جامعه، دارا بودن نوعی عقلانیت توسعه و پیشرفت است و منظور از عقلانیت پیشرفت این است که، تحول و پیشرفت یک فرآیند عمیق و پیچیده است و نیازمند به سطح معینی از خرد و عقلانیت است.
حاجی میرزایی تصریح کرد: وقتی به مجموعه بزرگ آموزش و پرورش میاندیشیم به جرأت میتوان گفت؛ هیچ عرصهای برای یادگیری، پهناورتر و غنیتر از آموزش و پرورش نیست و این نهاد عرصه متنوعی را برای یادگرفتن و آموختن فراهم میکند. این که دغدغه سؤال داشته باشیم و برای تغییر بیندیشیم این زمینه تحول است.
او ادامه داد: مجموعههایی که به رویه اداری عادت کرده اند، معمولا تمایلی به تغییر و تحول ندارند؛ ترجیح میدهند آرامش خود را حفظ کنند و بر مدار گذشته حرکت کنند، زیرا وقتی مجموعهای در تکاپو باشد، دائما با عرصههای نو و جدیدی روبرو میشود و این ممکن است آرامشش را سلب کند، پس ترجیح میدهد تکاپویی نداشته باشد، قطعاً چنین نگرشی موجب افول خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: وجه دیگر زیرساخت پیشرفت، این است که بیاموزیم که دائماً یادگیری داشته باشیم، یادگیری بخش مهمی از حیات ما است و انسان به واسطه یادگیری است که رفتارهای منعطف از خود نشان میدهد و این وجه تمایز افراد و فرهنگها از یکدیگر است.
او با اشاره به آیهای از قرآن کریم، در خصوص «عدم تساوی انسانهایی که میدانند و انسانهایی که نمیدانند»، اظهار کرد: عرصه یادگیری، تنوع انسان ها، فرهنگها و جوامع و نقاط ضعف و قوت را بیان میکند. کسی که میآموزد، قویتر و با فرهنگتر است و استعداد بیشتری برای تحول و پیشرفت دارد.
عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: در آموزش و پرورش بیش از آنچه نیاز داشته باشیم که آموزش را برای دانش آموزان ارائه کنیم، نیازمند آموختن روش یادگیری به آنها هستیم. همه لحظات زندگی ما سرشار از عناصر عمیق برای فهمیدن و یادگرفتن است. کسانی که هوشیارترند هر روز و هر موضوع، برای آنها یک فرصت یادگیری است و دائما پویا و با نشاط هستند.
او بر استمرار جشنواره ملی تجربههای موفق تأکید و افزود: دبیرخانه این جشنواره باید دائمی باشد و همکاران رابرای ارائه خلاقیتها و نوآوریها در این جشنواره ترغیب کنیم، بنابراین باید عرصهای را فراهم کنیم تا به صورت منظم، تجربیات معلمان عرضه شود و در این خصوص میشود از بستر شاد استفاده کنیم.
حاجی میرزایی تصریح کرد: معتقدم هر مدرسه باید یک موضوع مطالعه و یک پژوهشگاه برای خلق ایدههای نو و مهم باشد. این که با چه هدفی این جشنواره برگزار میشود، بسیار مهم است، برخی اوقات اهداف برنامهها فراموش میشود و به انجام آن عادت میکنیم. باید یک معلم، مدیر و فرد یادگیرنده باشیم و همواره اهداف خود را یادآوری کنیم.
او گفت: باید شرایطی فراهم باشد تا هرکسی هر زمانی بخواهد تجاربش را با دیگران به اشتراک بگذارد و سایرین نیز به اندیشههای او امتیاز بدهند. در شبکه شاد این امکان وجود دارد که به جای داشتن داوری متمرکز برای این جشنواره، یک داوری ملی داشته باشیم و مردم، مدارس، معلمان و مدیران خودشان به آثار امتیاز بدهند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: نتایج فعلی این جشنواره نیز باید تحلیل شود تا علت عدم استقبال برخی استانها مشخص شود، بنابراین، برای توسعه این جشنواره باید تلاش بیشتری شود.
او خطاب به برگزیدگان جشنواره گفت: نیازمند ایدههای شما هستیم و ارزش آن را میدانیم حتی کاری که موجب شود یک دانش آموز طور دیگری بیندیشد و یا از یک آسیب دور بماند این کار بسیار مهم و ارزشمند است.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: انسان موجود پیچیدهای است که کار کردن با او نیز سخت است، زیرا همه عناصر یک کلاس با معلم حرف میزنند، هر دانش آموز یک دنیای بزرگ است.
او افزود: این جشنواره برای افرادی که فرصتی برای دیدن و شنیدن دارند، بسیار موثر است، لذا توصیه میکنم این تجربیات را در شبکه شاد به اشتراک بگذارید و این جشنواره را استمرار دهید.
در پایان این آیین از دو برگزیده جشنواره تقدیر شد و به طور هم زمان برگزیدگان استانی این جشنواره در ادارات کل آموزش و پرورش مورد تقدیر قرار گرفتند.
انتهای پیام/