چشمانش را که باز کرد پدر و مادری در کنارش نبود و هیچوقت هم طعم شیرین داشتن خانواده را لمس نکرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چشمانش را که باز کرد نه مادری در کنارش بود و نه پدری؛ هیچ وقت هم طعم شیرین داشتن خانواده را نچشیده بود و فقط دور و برش پر بود از هم سن و سالهایی که همانند خودش هم درد بودند. زندگی اش در مرکز بهزیستی و بازی با دوستانش می‌گذشت و در انتظار اینکه روزی خانواده‌ای بیاید و او را به عنوان فرزندشان بپذیرد روز و شب را سپری می‌کرد.

اما همه شانس خانواده دار شدن را نداشتند. در همان مراکز قد می‌کشیدند و بزرگ می‌شدند و حسرت زندگی در خانه در دل هایشان می‌ماند، مریم حالا ۳۴ سال دارد و می‌گوید فرزند بهزیستی ام، پدر و مادرش را در جنگ از دست داد و هیچکس نبود از او نگهداری کند، به همین دلیل در مراکز بهزیستی قد کشید و بزرگ شد. مشکلاتش از لحاظ عاطفی زیاد است و می‌گوید تمامی بچه‌های شبیه من این مشکل را دارند، نداشتن پدر و مادر خود، کم مشکلی نیست!

اما خوب مریم قصه ما انگیزه‌اش آنقدر زیاد است که تمام این کمبود‌های عاطفی نتوانست او را از پا در آورد، درس خوانده، بدون هیچ سهمیه ای! حالا هم دیگر برای خود کسی شده است، از این موضوع گلایه دارد، اما گلایه اصلی اش ترخیص او و بچه‌های شبیه او بعد از ۱۸ سالگی از بهزیستی است. گلایه می‌کند این چه قانونی است که ما باید بعد از ۱۸ سالگی مرکز را ترک کنیم؟ او از روز‌های سخت خودش می‌گوید، از آن روز‌هایی که تمام زندگی اش در بهزیستی سپری شد و حالا بعد از اینکه ۱۸ سال تمام کرده باید آنجا را ترک کند، عادت و وابستگی یک مشکل، سختی زندگی در خارج از محیطی که برایش شبیه خانواده بوده مشکل دیگر است.

مریم می‌گوید: با توجه به شرایطی که ما داریم چطور زندگی مستقل را آغاز کنیم؟ این قانون را بهزیستی گذاشته، اما به این فکر نکرده بچه‌ها بعد از ۱۸ سالگی با چه پولی و کجا بروند؟ او می‌گوید من با ۳۴ سال سن، درسم را تمام کرده ام و حالا دو شیفت کار می‌کنم تا از پس مخارج زندگی ام بر بیایم و دستم در مقابل کسی دراز نباشد و سال ۸۸ با ۵ میلیون تومان از بهزیستی ترخیص شدم.

او با دلی آکنده از خون می‌گوید اینکه من پدر و مادر ندارم دست خودم است؟ گناه من چه بود که تنهایی باید گلیمم را از آب بیرون بکشم؟ بسیاری از بچه‌های همانند من به خاطر نداشتن خانه در پانسیون زندگی می‌کنند، محیط پانسیون هم محیط مناسبی نیست. بچه‌های پاک از بهزیستی می‌روند و در شرایط نامناسب قرار می‌گیرند و مسیر زندگیشان عوض می‌شود. چرا دولت به فکر ما نیست؟ چرا همین مسکن ملی که صحبت اش را می‌کنند به ما تعلق نمی‌گیرد؟ یکی از شرایط مسکن ملی داشتن ۳۵ سال سن است، اما ما در  ۱۸ سالگی از بهزیستی ترخیص می‌شویم! وقتی می‌خواهند ما را از مراکز ترخیص کنند، باید خوراک، پوشاک، مسکن و... ما را در نظر بگیرند. ما بدون پشتوانه مالی چطور از مراکز جدا شویم و در شرایط فعلی جامعه به تنهایی زندگی کنیم؟ زندگی خارج از مراکز برای بسیاری از ما سخت و مشکل آفرین است، با این وضعیت گرانی چطور از پس خرج و مخارج یک زندگی بر آییم؟

دلش از بهزیستی، پناهگاه امن دوران کودکی اش، حسابی پر بود و با گلایه می‌گفت: بهزیستی می‌گوید ما از شما تا ۵ سال بعد از ترخیصتان حمایت می‌کنیم، اما چه حمایتی؟ ماهی ۳۰۰ هزار تومان می‌دهند، با این رقم‌ها مگر می‌شود زندگی کرد؟ البته هزینه دانشگاه را نیز تقبل می‌کنند دستشان هم درد نکند، همین هم کمک خوبی است، اما بچه‌هایی مثل من به کمک بیشتری نیاز دارند، درس بخوانیم و بهزیستی هزینه تحصیلمان را بدهد، اما درس را دقیقا کجا بخوانیم؟ جایی برای زندگی داریم؟ در پانسیون بمانیم؟ در پانسیون امنیت هست؟ من دختران هم سن و سال خودم را می‌شناسم که نتوانستند درسشان را ادامه دهند و در مسیر‌های غلطی قرار گرفتند.


بیشتر بخوانید


این فقط بخشی از درد و دل مریم از سختی و مشکلاتشان در طول این ۳۴ سال بود، حرف دل مریم، فقط حرف دل او نیست بسیاری از فرزندان بهزیستی با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند و برای چرایی این شرایط حتی دلایل قانع کننده‌ای هم وجود ندارد! از بهزیستی پیگیر شدیم تا بدانیم چرا باید این بچه‌ها بعد از ۱۸ سالگی مراکز را ترک کنند؟

به همین منظور سعید بابایی مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره چرایی ترخیص فرزندان بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی از مراکز، اظهار کرد: طبق قانون بحث نگهداری از "کودکان" بی سرپرست و خیابانی به بهزیستی سپرده شده است.

وی با اشاره به کنواسیون حقوق کودکان که ایران نیز جزء این کنواسیون است، گفت: بر اساس تعریف کودک، طبق ماده ۱ کنوانسیون حقوق کودک، افراد زیر ۱۸ سال کودک هستند، مگر این که طبق قانون قابل اجرا در مورد کودک سن بلوغ کمتر‌ تشخیص داده شود.

بابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر حداقل ۸۳۶ جوان هستند که هنوز با اینکه بالاتر از ۱۸ سال هستند در مراکز شبه خانواده به سر می‌برند، افزود: اتفاقا ما در برابر خواست آنان که می‌خواهند زودتر وارد زندگی مستقل شوند مقاومت می‌کنیم تا مطمئن شویم مهارت شغلی و مهارت‌های زندگی را دارند یا خیر.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: علاوه بر حمایت‌هایی که سازمان می‌کند معمولا خیلی از موسسات نیز بچه‌ها را رها نمی‌کنند. در بسیاری از موسسات وقتی حضور پیدا می‌کنم شاهد این هستم که می‌گویند ما از ابتدای تاسیس چند فرزند و چند نوه داریم و منظور از نوه این است که حتی برای بچه هایشان خواستگاری رفته اند یا دختر خود را شوهر داده اند و حالا هم پیگیر وضعیت زندگی آنان هستند.

وی ادامه داد: با تمام‌ این اوصاف امیدوارم با تصویب نهایی قانون جدید حمایت از فرزندان بالای ۱۸ سال برای هدایت به زندگی مستقل، این روند شاهد بهبود بیشتری نیز باشد.

خلاء قانونی در بخش‌های مختلف کشور همواره مشکلاتی را برای عده‌ای که ضعیف‌تر هستند ایجاد کرده است حالا امید است با تصویب قانون جدید، از این به بعد حمایت بیشتری از فرزندان بهزیستی بعد از ۱۸ سالگی و زمانی که هنوز به استقلال نرسیده است انجام شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۱:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
توروخدا راه رابرای فرزندخواندگی راحتر کنید من خودم۱۳ ماه دوندگی کردم تا یک فرشته ۱۰ ساله راگرفتم خیلی سخته مراحل الکی سخت خداروخوش نمیادبچه هاچه گناهی دارند
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۱:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
توروخدا راه رابرای فرزندخواندگی راحتر کنید من خودم۱۳ ماه دوندگی کردم تا یک فرشته ۱۰ ساله راگرفتم خیلی سخته مراحل الکی سخت خداروخوش نمیادبچه هاچه گناهی دارند
Iran (Islamic Republic of)
بهروز قنبری
۰۴:۲۳ ۱۷ خرداد ۱۴۰۱
من از فرزندان شبانه روزی بهزیستی استان سیستان و بلوچستان هستم ولی هیچ خیری از بهزیستی ندیدم نه مسکن ونه شغل دارم داری دو فرزند هستم حق ما رو میخورند کسی نیست که بپرسه متشکر
Iran (Islamic Republic of)
افشار
۱۱:۳۷ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
دختری ک ۱۸ سالشه و تازه خانوادشو از دست داده هم می‌تونه ب بهزیستی پناه بیاره !؟
میشه کمکم کنین؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
مقصر خود بهزیستی است خیلی‌ها آرزو دارند این بچه ها را به سر پرستی بگیرند ولی آنها با قانون‌های من در آوردی مانع از این می‌شوند که خانواده‌ها این کودکان را به سرپرستی بگیرند چرا تو کشورهای دیگه راحت میتونند این بچه ها را به فرزند خواندگی بگیرند این بزرگترین ظلم به این بچه هاست اگر این روند را واین قوانین را بردارند باور کنید حتی یک بچه تو بهزیستی بدون سرپرست نمی مونه می‌دوند در کنار اعطای سر گرستی دورا دور نظارت کنند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۶:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
درایران ضعف قانون هست1همه شرکت های بیمه پول ویزیت دکتررانمیدهندفقط برخی2تامین اجتماعی تاوقتی دختر ازدواج نکرده اورابیمه میکند3هزینه معیشت384500تومانی بهزیستی در ماه پایین هست و پول داروهم نمیشود.سن18سالگی مانند فیلم ترسناک هست که دریک شب تاریک طولانی آغازمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
پیشنهاد میکنم پسران بهزیستی را به دختران معرفی کنند و امکان ازدواج انها را فراهم کنند. ضمن انکه یک دستکاه اپارتمان و شغل یا حقوق برای انها تعیین شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
با سلام . در علم روان شناسی مطرح می کنند که جوانان از سن 15 تا 25 علاقه شدی به تشکیل خانواده و فرزند اوری از خود نشان می دهد . اما بعد از سن 25 در مورد تشکیل خانواده و فرزند واوری با حتیاط عمل می کند . و از طرفی دو عامل مهم همیشه دغدغه و نگرانی انسان در طول تاریخ بوده است که الف = بیماری ب= از کارافتتادگی (از قبیل پیری . معلولیت . بیماری ) . الان دولت ها برای رفع این دو مورد . الف = همه افراد صاجب دفترچه بیمه درمانی می کنند . که خوشبختانه در ایران هم این کار انجام یافته . در مورد ب= در کشورهای بزرگ مانند امریکا . المان . ژاپن و غیره . همه را عضو صندوق بازنشستگی بنام رفاه احتماعی یا مان به زبان خودمان تامین اجتماعی از دوران کودکی می کنند ولی وقتی می تواند خودش حق عضویت پرداخت نماید که به سن قانونی رسیده باشد چه خدمت سربازی رفته باشد و چه نه . در ایران کم کم فرهنگ عضویت در صندوق بازنشستگی رواج می یابد ولی شرط اصلی برای عضویت در صندوق بازنشستگی تامین اجتمای را پایان دوران سربازی گذاشته اند . و با توجه به اینکه اکثریت جوانان بسمت تحصیلات تکمیلی می رود در نتیجه عملا سن ازدواج به بالای 25 سال گشیده می شود به همان سنی که در مورد تشکیل خانواده با احتیاط رفتار می کنند . یعنی یک فرصت طلایی از دست می رود.الان ایران با روند کاهش جمعیت روبرو شده است . اگر این روند به هیمن روش پیش رود ممکن است در دو و یا سه قرن اینده جوان ایران وجود نداشته باشد . و این همه رشادت ها و فداکاریها تبدیل به یک افسانه شود و ایران شامل افرادی شود که از مکانهای مختلف به ایران مهاجرت کرده اند . و شاید انها فرهنگ شان را بر فرهنگ غنی امروزی ایرانی غالب کنند . شیعه باشند نه ان شیعه ای که در دهه 60 و 70 و بوده است .
Iran (Islamic Republic of)
راحیل
۱۴:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام.من و همسرم چندین سال از نعمت داشتن فرزند محروم بودیم تا بالاخره به این نتیجه رسیدیم که که فرزندی رو به سر پرستی قبول کنیم.الحمدلله خدا لطف کرد و یه فرشته ۶ ساله رو برامون فرستاد.الان چندین ماهه که زندگیمون عوض شده و به تعبیری واقعی تر شده.من از همه عزیزایی که امکان سرپرستی فرزند خونده رو دارن خواهش میکنم اینکار رو انجام بدن.با این کار هم به خودشون و هم به اون فرشته هایی که ناخواسته خونوادشون رو از دست دادن کمک میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
لطفا پیگیری کنید تا این بچه های بی گناه بی پناه نشن تقصیر خودشون نیست که والدینشون فوت کردن یا رهاشون کردن.آخه تو ۱۸ سالگی که تازه مدرسه رو تمام میکنن درآمدی برای اداره کردن خودشون ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰
فکر نکنم الان چنین قانونی باشه،خانوما تا قبل از ازدواج بهزیستی رو ترک نمی کنن
آخرین اخبار