حدود دو میلیون و پانصد هزار راس دام سبک بالغ و۶۰۰ هزار راس بره وبزغاله در استان کرمانشاه همزمان علیه بیماری تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه می‌شوند.

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، یارویسی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گفت : بیماری تب مالت یا بروسلوز یکی از مرموزترین بیماری‌های شناخته شده مشترک بین انسان و حیوان است که این بیماری به لحاظ ویژگی‌های عامل مولد آن چهره بسیار متفاوتی دارد و به بیماری هزار چهره معروف است.

او با بیان اینکه شناخت، مبارزه و ریشه کنی این بیماری با دشواری‌های خاصی همراه است، گفت : آنچه بیماری بروسلوز را در ایران نسبت به سایر کشور‌ها متمایز می‌کند، اپیدمیولوژی آن است چرا که کشاورزی، دامپروری، زندگی روستایی و عشایری مردم به یکدیگر تنیده شده است و در این رابطه دام‌ها به عنوان کانون اصلی انتشار بیماری مورد توجه بوده و به عنوان پل ارتباطی بین عامل بیماری بروسلوز و انسان‌ها نقش بازی می‌کنند.

یارویسی افزود: این بیماری اگر کنترل نشود سلامت آحاد جامعه انسانی را مورد هدف قرار داده و از بعد اقتصادی این بیماری در دام‌ها اگر شیوع پیدا کند باعث کاهش تولیدات دامی و خارج شدن دام‌های مولد از چرخه تولید میشود.

معاون سلامت دامپزشکی استان با بیان اینکه یک از راه‌های انتقال این بیماری استفاده از لبنیات آلوده است، افزود: این بیماری سلامت گروه‌های شغلی زیادی را مورد مخاطره قرار میدهد از جمله کشاورزان، دامپروران، پرسنل دامپزشکی، پرسنل کشتارگاه‌ها و تمامی افرادی که به نحوی در ارتباط با دامداری و فرآورده‌های خام دامی هستند، امکان آلوده شدن به این بیماری در آن‌ها وجود دارد.

یارویسی ادامه داد: راه‌های انتقال معمولاً از طریق پوست، گوارش، چشم، تنفس، گزش حشرات و... است و موثرترین راه‌های پیشگیری از این بیماری استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه است، زیرا عامل بیماری با جوشاندن شیر از بین میرود همچنین به یاد داشته باشیم که فریز کردن مواد غذایی این میکروب را از بین نمیبرد.

او با بیان اینکه واکسیناسیون دام‌ها یکی از راه‌های مهم کنترل بیماری است، گفت: مصرف نکردن گوشت دام‌هایی که به صورت غیر مجاز کشتار می‌شوند و جوشاندن شیر از زمانی که به نقطه جوش میرسد به مدت ۵ دقیقه در کنترل بیماری موثر است.

معاون سلامت دامپزشکی استان افزود: همزمان با واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری بروسلوز اجرای عملیات مایه کوبی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را داریم، این یک بیماری ویروسی بسیار عفونی واگیر دار است که معمولاً محدوده سنی زیر ۶ ماه را مورد هدف قرار میدهد و از نظر وارد آوردن خسارات اقتصادی با ایجاد تلفات در دام از اهمیت زیادی برخوردار است.

یارویسی افزود: به همین خاطر طرح کشوری وملی برای کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک تهیه شده که این طرح قرار است در کل کشور همزمان به مدت ۳ سال اجرایی شود و حدود ۸۰ درصد دام‌های سبک زیرپوشش این واکسیناسیون قرار بگیرد.

او با اشاره به اینکه علملیات مشترک مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب مالت و طاعون نشخوارکنندگان کوچک از ۱۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان تیرماه ادامه دارد، گفت: در اجرای این عملیات مشترک حدودً ۳۶ تا ۴۰ تیم متشکل از دو بخش دولتی و خصوصی در سرتاسر استان شرکت دارند.

معاون سلامت دامپزشکی استان گفت: پیش بینی می شود با اجرای این عملیات حدود دو میلیون و پانصد هزار راس دام سبک بالغ و ۶۰۰ هزار راس بره و بزغاله همزمان علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و بروسلوز در استان کرمانشاه مایه کوبی شوند.

یارویسی ادامه داد: در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری تب مالت در سطح استان در سایه دو مقوله واکسیناسیون دام‌ها هم ازنظرکمی هم کیفی و فعالیت‌های ترویجی و آموزشی‌در‌حوزه دامپزشکی بر اساس بررسی‌های به عمل آمده از سال ۹۴ تا ۹۸ این بیماری در استان کرمانشاه سیر نزولی داشته و خوشبختانه از سال ۹۸ تا ۹۹ کاهش ۵۰ درصدی داشته است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.