به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مهدی مرادی کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه گسترش تبلیغات غیرواقعی فروشگاههای لبنیات سنتی باعث شده مردم به سمت خرید فرآوردههای تولید شده این واحدها تشویق شوند، گفت : بسیاری از این واحدها از عناوین کاذب برای فریب مشتریان استفاده میکنند که از آن جمله میتوان به کلسیم سنتی و ماست یا پنیر گوسفندی و طعم عالی اشاره کرد.
او گفت : در این واحدها ممکن است فرآیندی روی شیر انجام شود، اما این فرایند به صورت ناقص است و اکثرا مورد تائید و نظارت سازمانهای نظارتی و غذایی قرار ندارد، اما به مشتریان القا میشود فرآورده لبنیات با روشهای سنتی و سالم تهیه شده است.
او به خطرات مصرف فرآوردههای لبنی سنتی اشاره کرد و افزود: نبود نظارت بر سلامت شیر، کامل نبودن تجهیزات پاستوریزاسیون شیر در فرآیند سنتی، نبود نظارت کافی از طرف سازمانهای مسئول، درج نشدن تاریخ تولید و انقضا، نبود تجهیزات آزمایشگاهی، شستوشوی نامناسب تجهیزات و استفاده از ظروف بستهبندی نامناسب از جمله این خطرات است.
کارشناس نظارت بر مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی افزود: کارخانه همانطور که از نامش پیداست هزینههای متفاوت و گزافی دارد؛ از تجهیزات تولیدگرفته تا هزینههای آزمایشگاه، اما در مقابل بستهبندیها، تضمین سلامت محصول، عرضه فرآوردههای متنوع برای سلیقههای مختلف و همچنین کنترل سه دستگاه نظارتی بر محصولات عرضه شده به بازار، از جمله مواردی است که برتری و مزیت تولیدات کارخانهها را به اثبات میرساند و از این بابت، مردم با اطمینان بیشتر، پول بیشتری برای خرید آنها میپردازند.
مرادی ادامه داد: اغلب تولیدکنندگان لبنیات سنتی معتقدند مشتریان، شیر خریداری شده را در منزل جوشانده و به این ترتیب تمام میکروبها از بین میرود در حالی که در مورد سایر محصولات لبنی مانند ماست و پنیر که قابل حرارت دهی نیستند احتمال خطر آلودگیهای میکروبی و تب مالت وجود دارد.
او افزود: با وجود اینکه تولیدکنندگان لبنیات سنتی معتقدند کلیه نکات بهداشتی را در تولید رعایت میکنند، اما آیا تضمینی در انجام صحیح آن از طرف مغازهها وجود دارد؟ چه نهاد یا ارگانی بر آن نظارت میکند؟ در حالی که کارخانهها هم در قسمت ورودی و هم خروجی، تمام محصولات را کنترل میکنند و اگر شیرخام، مشکلی داشته باشد، برگشت میخورد.
این کارشناس نظارت بر مواد غذایی گفت: اگرچه لبنیات سنتی، ارزانتر و بعضا خوش طعمتر از محصولات صنعتی هستند، ولی این موضوع دلیلی بر وجود کیفیت نیست.
مرادی گفت: تا به امروز هیچ فروشگاه لبنیات سنتی موفق به دریافت مجوز از طرف وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی نشده و صاحبان آن تنها به دریافت کارت بهداشت فردی اکتفا میکنند این در حالی است که کارخانهها زیر نظر سه نهاد (وزارت بهداشت، سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی) فعالیت میکنند و هرگونه شکایت از طرف مشتریان، قابل پیگیری خواهد بود.
او افزود: ماندگاری چنین فروشگاههایی در سطح شهر، بهدلیل استقبال قابلتوجه مردمی است که ذائقه خود را با این محصولات وفق دادهاند، بنابراین نمیتوان آنها را با اقدامات قهری جمعآوری کرد، ولی فرهنگسازی، مقولهای است که در تمام زمینهها کارساز خواهد بود .
انتهای پیام/د