مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با آغاز فصل گرما و افزایش زاد و ولد انگل‌های خارجی رخ می‌دهد که ناقل و انتقال‌دهنده بیماری تب کریمه کنگو هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری خونریزی دهنده تبدار حاد است که بوسیله کنه منتقل می شود و در آسیا، اروپا و افریقا وجود دارد.

این بیماری مرگ و میر بالا دارد و همه گیری‌های داخل بیمارستان آن نیز شایع هستند. با وجود اینکه که بیماری مخصوص حیوانات است، اما موارد تک گیر و همه گیری‌های ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می افتد.

تب کریمه کنگو  معمولا در دام های اهلی دیده می‌شود و گرچه در دام‌های وحشی هم می‌تواند باشد اما به صورت شایع در گوسفند یا گاو دیده می‌شود.

شایع‌ترین راه انتقال بیماری تب کریمه کنگو، از طریق ذبح دام مبتلا و خردکردن گوشت تازه دام مبتلا است.وجود زخم در دست و عدم استفاده از دستکش مناسب در هنگام ذبح دام یا خردکردن گوشت تازه، موجب انتقال ویروس عامل بیماری از طریق زخم پوستی می‌شود.

 مصطفی کنارکوهی مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: با آغاز فصل گرما، شاهد افزایش زاد و ولد انگل‌های خارجی به ویژه انگل‌هایی مانند کنه روی بدن دام هستیم که ناقل و انتقال‌دهنده بیماری تب کریمه کنگو هستند.

او بیان داشت: پارسال بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین در خوزستان علیه انگل‌های خارجی سمپاشی شدند و ۳۱۱ هزار مترمربع فضای دامداری نیز سمپاشی شد.

کنارکوهی با بیان اینکه دامداران از طریق سمپاشی یا استفاده از داروها، محل دامداری و دام‌هایشان را علیه انگل‌های خارجی ایمن‌سازی کنند، تصریح کرد: نیازی نیست دامداران برای دریافت دارو به جایی مراجعه کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان ادامه داد: بخشی از دامداری‌هایی که قبلا سابقه وجود انگل داشته‌اند را به صورت رایگان سمپاشی می‌کنیم، اما دامداران می‌توانند به صورت عمده، خودشان نقش بهتری برای مبارزه علیه انگل‌های خارجی ایفا کنند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.