مشهد با دارا بودن ۴۷۶ واحد گلخانه‌ای فعال، در این صنعت در حال پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  جعفری مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد گفت: مشهد از شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، حاصلخیزی اراضی، فراهم بودن زیر ساخت‌ها و دسترسی به بازار فروش مناسب داخلی و خارجی در زمینه توسعه گلخانه‌ها برخوردار است.

او افزود: نقش مهم و موثر در کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری، امکان کنترل عوامل محیطی موثر در تولید محصول و همچنین کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی، افزایش راندمان تولید، امکان تولید و عرضه محصول خارج ازفصل با قیمت مناسب و اشتغالزایی بالا از عوامل توجه جدی مسئولان به موضوع توسعه کشت‌های گلخانه‌ای شده است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: در حال حاضر مشهد با حدود ۴۷۶ واحد گلخانه‌ای فعال به مساحت بیش از ۱۳۰ هکتار و تولید سالانه بیش از ۱۶ هزار تن محصول سبزی و صیفی و گیاهان دارویی رتبه نخست را در بین شهرستان‌های استان دارا می‌باشد.


بیشتربخوانید



جعفری بیان کرد: به ازای هر هکتار از  اراضی گلخانه‌ای برای ۱۰ نفر به طور مستقیم و برای ۳۰ نفر بصورت غیر مستقیم ایجاد شغل می‌شود. میزان صرفه جویی در مصرف آب در کشت‌های گلخانه‌ای در حدود ۳۵ می‌باشد که با توجه به خشکسالی‌های سال‌های اخیر و بحران کم آبی حاکم در کشور و استان بسیار حایز اهمیت می‌باشد.

او تصریح کرد: با توجه به اینکه عوامل محیطی نظیر دما، تغذیه، آب، نور و همچنین آفات و بیماری‌های گیاهی در کشت‌های گلخانه‌ای قابل کنترل می‌باشد، محصول تولیدی علاوه بر عملکرد بالا، دارای کیفیت و مرغوبیت بالا و مناسب صادارات است.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: در محصولات گلخانه‌ای مشهد برای دفع آفا‌ت از روش‌های تلفیقی از جمله تله ها‌ی نوری، کارت‌های زرد و همجنین روش‌های بیولوژیک برای مبارزه و دفع آفات و بیماری‌ها استفاده می‌شود و امکان تولید محصول سالم فراهم می‌باشد.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
شنیدن این خبرها چقدر حس خوبی به آدم میده ممنون از زحماتتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
همه کشاورزی ما باید گلخونه ای بشه. جنگ آینده دنیا جنگ آب و غذاست