جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برای ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه قزوین با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین در جلسه برنامه ریزی و هماهنگی برای ثبت جهانی سرای سعدالسلطنه قزوین گفت: پرونده ثبت جهانی مجموعه سعدالسلطنه اسفند ماه پارسال به یونسکو ارائه شد و تیر ماه امسال اولین گروه ممیزی برای بازدید از این مجموعه خواهند آمد.

خزائلی افزود: در حال حاضر در کشور ٥٦ کاروانسرا برای ثبت جهانی به یونسکو پیشنهاد شده که سعد السلطنه جزء آن‌ها است.

او اضافه کرد: سعد السلطنه برای ثبت جهانی منحصر به فرد است و می‌تواند مقصد مهمی برای گردشگران فرهنگی و اقتصادی شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: وقتی اثری در فهرست جهانی قرار می‌گیرد یک سری مقدمات نیاز دارد که باید دستگاه‌های استانی در این زمینه همکاری کنند.

او اضافه کرد: در حال حاضر ٢٤ بنا در کشور ثبت جهانی شده اند.

مدیر کل محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی کشور در این جلسه گفت: برای ثبت جهانی مجموعه تاریخی سعد السلطنهنگرانی وجود ندارد چراکه استاندارد‌های جهانی را دارد.

احمدی افزود: دوراندیشی مدیران قزوین باعث شد که این مجموعه احیا و هم اکنون قابلیت ثبت جهانی را داشته باشد.

رشوند مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری قزوین هم در این جلسه گفت: برای اینکه مجموعه سعدالسلطنه برای ثبت جهانی کاندید شود، حمایت مسئولان، تعامل و کار تیمی بسیار تاثیر گذار بود.

سیاهکلی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی هم در این جلسه گفت: ثبت جهانی این مجموعه تاریخی می‌تواند به جایگاه قزوین در سطح ملی و جهانی برای حضور گردشگران کمک کند.

سیاهکلی افزود: آثار قزوین در بین آثار ملی درخشش خاصی دارد.

فرخزاد معاون عمرانی استانداری هم در این جلسه گفت: لازم است تا در مدت باقی مانده با دستگاه‌های اجرایی جلسه گذاشته شود تا برای اقدامات لازم برنامه ریزی شود.

میرزایی مدیر عامل و رئیس هیات مدیره صندوق احیا هم در این جلسه گفت: این صندوق با هدف واگذاری بنا‌های تاریخی به بخش خصوصی اقدام کرده است.

میرزایی افزود:تا کنون ٦ بنا به بخش خصوصی واگذارشده است و امیدواریم بتوانیم بنا‌های بیشترواگذار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.