پژوهشگر مناطق آزاد گفت: سند همکاری ایران و چین می‌تواند دو عامل مهم در عدم توسعه مناطق آزاد یعنی نبود زیرساخت‌ها و تحریم را به صورت جدی مرتفع کرده و دور بزند.

حسام محمدی پژوهشگر مناطق آزاد و کارشناس اقتصادی درباره اهمیت همکاری اقتصادی  ایران و چین در مناطق آزاد در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: موضوع زیرساخت در مناطق آزاد کلیدی است و مسئله‌ای که در این رابطه وجود دارد اینکه با تکیه بر محروم زدایی، بیشتر مناطق محروم را مناطق آزاد اعلام کردیم و طبیعتا برای سرمایه گذار خارجی جذابیتی ندارد که در مناطق محروم یک کشور سرمایه گذاری کند. یکی از نکات دیگر تحریم هاست؛ که چه در مناطق آزاد و چه در سرزمین اصلی که ورود سرمایه گذار را با محدودیت روبه رو کرده و به عنوان یکی از موانع اصلی محسوب می‌شود.

او ادامه داد: یکی از نکات دیگر تحریم هاست؛ که چه در مناطق آزاد و چه در سرزمین اصلی که ورود سرمایه گذار را با محدودیت روبه رو کرده و به عنوان یکی از موانع اصلی محسوب می‌شود. البته مورد با اهمیت‌تر دیگری نیز وجود دارد و آن رقیبان قوی است.

محمدی  افزود: اینکه ایران موقعیت استراتژیک برتری که نسبت به سایر کشور‌های منطقه داشته و با وجود پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فراوان از کشور‌هایی مانند امارات متحد و پاکستان و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس چه از نظر آبی دسترسی به جاده ابریشم و مسیر ترانزیتی موقعیت برتری دارد ولی در ایجاد زیرساخت‌ها تعلل کرده است و رقبای کشورمان با تکمیل زیرساخت‌ها و ایجاد تسهیلات توانستند بازار منطقه را به نفع خود تصاحب کنند.

محمدی همچنین درباره تاثیر سند جامع همکاری میان ایران وچین در مناطق آزاد تصریح کرد: در بند‌هایی به سرمایه گذاری در محور‌های انرژی و تولید و صادرات اشاره شده است برای بررسی بیشتر نیاز به جزئیات است که در دسترس نیست، ولی این توافق می‌تواند دو عامل مهم در عدم توسعه مناطق آزاد یعنی نبود زیرساخت‌ها و تحریم را به صورت جدی مرتفع کرده و دور بزند.

او  تصریح کرد: در بند‌رهایی به سرمایه گذاری در محور‌های انرژی و تولید و صادرات اشاره شده است برای بررسی بیشتر نیاز به جزئیات است که در دسترس نیست، ولی این توافق می‌تواند دو عامل مهم در عدم توسعه مناطق آزاد یعنی نبود زیرساخت‌ها و تحریم را به صورت جدی مرتفع کرده و دور بزند.

این کارشناس مناطق آزاد یاد آور شد: امروزه یکی از شیوه‌های توسعه زیرساخت‌ها در کشور‌های مختلف به دنبال آن رفتند قرار داد از طریق botاست.  به عنوان مثال کشور عربستان بندر عبدالعزیز را با کشور سنگاپور به این صورت احداث کرده و از آن استفاده می‌کند.

او ادامه داد: یکی از نکات دیگر تحریم هاست؛ که چه در مناطق آزاد و چه در سرزمین اصلی که ورود سرمایه گذار را با محدودیت روبه رو کرده و به عنوان یکی از موانع اصلی محسوب می‌شود. البته مورد با اهمیت‌تر دیگری نیز وجود دارد و آن رقیبان قوی است.

کارشناس اقتصادی اضافه کرد: توافق ایران و چین در واقع ظرفیت‌های قانون چگونگی اداره مناطق آزاد را به نوعی احیا و اجرایی می‌کند. این امتیازات وجود داشته و در اختیار کشوری هم نبوده است. هر کشوری می‌توانسته برای سرمایه گذاری در ایران ورود به مناطق آزاد کشورمان از آن‌ها بهره‌مند شود؛ و لی به دلیل مشکلات مذکور تمایل کمی وجود داشته است.


بیشتر بخوانید: 

محمدی بیان کرد: علی رغم اینکه ایران موقعیت استراتژیک برتری که نسبت به سایر کشور‌های منطقه داشته و با وجود پتانسیل‌ها و قابلیت‌های فراوان از کشور‌هایی مانند امارات متحد و پاکستان و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس چه از نظر آبی دسترسی به جاده ابریشم و مسیر ترانزیتی موقعیت برتری دارد و لی در ایجاد زیرساخت‌ها تعلل کرده است و رقبای کشورمان با تکمیل زیرساخت‌ها و ایجاد تسهیلات توانستند بازار منطقه را به نفع خود تصاحب کنند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار