مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت:در بدنه جامعه تقاضا برای استفاده از قاچاق شکل گرفته است و برای رونق تولید باید دید چه کالایی بیشتر قاچاق می‌شود تا سرمایه گذاری‌ها در همان حوزه انجام شود.

امیرمحمد پرهام فر مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز در گفت و گو باخبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موانع تولید در کشور و برنامه‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز در سال جدید  اظهار کرد: امسال مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود به موضوع قاچاق به صورت ویژه اشاره و از آن  به عنوان مانع بزرگ تولید یاد کردند. مدت هاست از این موضوع غفلت شده و قاچاق تولید ملی را ریشه کن می‌کند.

مدیرکل دفتر پیشگیری از قاچاق کالا و ارز گفت: اما اصطلاحی که مقام معظم رهبری به کار بردند این بود که بدانیم هر چه توان تولید داخلی را افزایش دهیم به همان اندازه میزان قاچاق نیز کاهش خواهد یافت.

او گفت: متاسفانه قاچاق کمبودهای بازار داخلی را تامین می‌کند، یعنی تمام موضوعات پیشگیرانه‌ای که ما در موضوع قاچاق پیگیری و اجرایی کرده‌ایم همه به نوعی هستند که می‌خواهند با زمینه‌ها و فرصت‌های ارتکاب قاچاق مقابله کنند در حالیکه قاچاق یک علت دارد. در واقع علت قاچاق نیازی است که در بازار داخلی شکل گرفته است.

پرهام فر افزود: برای پاسخگویی به این نیاز دو محور اساسی لازم است. اول حمایت از تولید کالا‌های قاچاق پذیر یعنی کالا‌هایی که در سبد قاچاق سهم بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و دیگری کار فرهنگی است. اگر ما تمام اقدامات پیشگیرانه مانند گمرکات و مناطق آزاد را کنترل کنیم باز هم دغدغه اصلی وارد شدن قاچاق به کشور است.

این مقام مسئول تصریح کرد: در بدنه جامعه تقاضا برای استفاده از قاچاق شکل گرفته است و  برای رونق تولید باید دید چه کالایی بیشتر قاچاق می‌شود تا سرمایه گذاری‌ها در همان حوزه انجام شود، اگرمی بینیم که در کشور فلان برند پوشاک یا لوازم آرایشی قاچاق می‌شود می‌توانیم همان کالا‌ها را با کیفیت مطلوب تولید کنیم و ظرفیت‌های تولید هم به خصوص در پوشاک وجود دارد.

او بیان کرد: لوازم آرایشی در سبد کالای قاچاق سهم زیادی دارند. در بازدید یکی از کارخانه‌های لوازم آرایشی تولید کنندگان می‌گفتند ما تکنولوژی بالایی نداریم مواد اولیه را وارد می‌کنیم و با اشتغالی که ایجاد کرده ایم،  رضایت مشتری را هم به دست آورده ایم.

پرهام فر افزود:در کشور به راحتی می‌توان به کیفیت مد نظر مصرف کننده به عنوان کالای خاص و برند  لوکس با هزینه اندک  دست یافت و خط تولید آن را راه اندازی کرد.

او گفت: معتقدم امسال رابطه قاچاق و تولید ملی را از این زاویه نگاه کنیم . در حال حاضر به اصطلاح واکسن مبارزه با قاچاق استفاده‌ از  ظرفیت تولید داخل برای تولید همان کالاست.

این مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا بیان کرد: برای بسیاری از تولید کنندگان در دنیا تولید در ایران یک هدف است در کشور ما از بسیاری جهات هزینه‌های تولید بسیار کمتر از سطح جهانی است به شرطی که موانع تولید برداشته شود، موانعی که بخش اعظم آن در دست دولت است.

او ادامه داد: اگر دولت اراده کند و موانع تولید را بردارد هزینه‌های اقتصادی تولید در کشور ما بالا نیست. زمینه‌های اجرای دستورات و برخی تصمیمات دست و پاگیر هزینه‌های تولید را افزایش داده است.

پرهام فر در پایان یادآور شد: کشور ما به نوعی به دلیل پایین بودن هزینه‌های تولید بهشت سرمایه گذار تولیدی است. به شرط اینکه خودمان مسیر تولید را نبندیم و با موانع خود خواسته ورود آن‌ها را به کشور نگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار