قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت؛

از به مرخصی آمدن مهدی هاشمی و تعلیق وکالت نواب صفوی تا ورود دستگاه‌ قضا به موضوع انتشار فایل صوتی ظریف

قوه قضاییه در هفته گذشته اخباری با محوریت موضوعات متنوع در حوزه قضایی داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته حوزه حقوقی و قضایی با اخباری درباره آخرین موضع رئیس قوه قضاییه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری و به مرخصی آمدن تعدادی از متهمان مواجه بود و اینجا مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

موضع رئیسی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تغییر نکرده است

سخنگوی قوه قضاییه در  چهل و دومین نشست خبری خود  در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نظر حجت الاسلام و المسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری تغییر یافته است یا خبر اظهار کرد:  در نشست خبری قبلی خود در این باره توضیح داده ام و فعلا در خصوص حضور آقای رئیسی در انتخابات  اتفاق جدیدی رخ نداده است.

تعلیق حسام نواب صفوی از وکالت با محکومیت در پرونده کیفری

دادستان انتظامی مرکز وکلا کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه از تعلیق پروانه وکالت حسام نواب صفوی خبر داد و گفت: آقای نواب صفوی در دادسرای کارکنان دولت پرونده کیفری داشته و در آن پرونده محکوم شده است، ما وظیفه رسیدگی داریم و این پرونده ظرف مدت ۶ ماه تعیین تکلیف خواهد شد.

فاطمه هاشمی از به مرخصی آمدن برادرش مهدی خبر داد و گفت: همان گونه که سایر زندانیان توانستند از مرخصی ویژه ماه رمضان برخوردار شوند، مهدی هم، اکنون از این مرخصی بهره‌مند شده و به بیرون از زندان آمده است.

 
بنابر اطلاعیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران، در پی انتشار فایل صوتی طبقه بندی شده از وزیر امور خارجه از حیث جنبه عمومی جرم با دستور دادستان تهران، پرونده قضایی در دادسرای امنیت تهران تشکیل شده است.
 
 
 چهل و دومین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه با اصحاب رسانه (سه‌شنبه ۷ اردیبهشت ماه) به صورت آنلاین برگزار شد و  وی به سوالات خبرنگاران درباره بازگشت اراضی ملی به بیت المال، تکذیب خروج بابک زنجانی از کشور و مستند نبودن ادعاهای مطرح شده درباره عمدی بودن حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی پاسخ داد.

۸۴ درصد ابلاغ‌های قضایی تهران الکترونیکی است

قائم مقام رئیس کل دادگستری کل استان تهران از انجام ۸۴ درصد ابلاغ‌های قضایی در استان تهران به صورت الکترونیکی خبر داد و  عنوان کرد: دادگستری استان تهران در آمار پرونده‌های مانده به میزان موجودی سال ۹۴ رسیده و طبق برنامه ریزی‌ها در تلاشیم تا خرداد ماه به سال ۹۰ برسیم و با برنامه ریزی‌های قابل قبول در تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز این کار سریعتر صورت بگیرد.

 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران گفت: انتقال مالکیت خودرو فقط با سند رسمی صورت می‌گیرد و برگ سبز پذیرفته نیست، در قانون کاملاً شفاف صحبت شده و می‌گوید کسی که تعویض پلاک انجام می‌دهد، اگر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نکند یعنی انتقال مالکیت خودرو انجام نشده و صرفاً مالکیت پلاک تغییر یافته، انتقال مالکیت منوط به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و تنظیم سند رسمی است.
 
 
 با راه اندازی سامانه داشبورد برخط عملکرد واحد‌های قضایی، از این پس روسای دادگستری سراسر کشور می‌توانند در لحظه از عملکرد واحد‌های قضایی استان خود مطلع شوند. آمار‌هایی همانند مانده پرونده‌ها، میانگین زمان رسیدگی، بیشترین زمان وقت دهی، میانگین زمان وقت دهی، میانگین ورودی، میانگین خروجی، میانگین رضایتمندی مردم از عملکرد واحد‌های قضایی و چندین شاخص دیگر از جمله شاخص‌های عملکردی است که روسای حوزه‌های قضایی و روسای کل دادگستری استان‌ها می‌توانند در سطح شعبه، حوزه قضایی و استان از طریق این سامانه جدید آن‌ها را مورد پایش قرار دهند.
 
 
 حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه  شورای عالی قوه قضاییه  با بیان این که امروز لغو همه تحریم‎ها و راستی آزمایی آن یک مطالبه ملی است و این مطالبه نباید دستاویز دعوا‌های سیاسی و وقت‎کشی شود، به کسانی که مسئول پیگیری و تحقق این مطالبه هستند متذکر شد که به طرف مقابل اجازه وقت‎کشی ندهند.
 
 
محمدجواد حشمتی مهذب  به صورت از پیش اعلام نشده از بخش‌های مختلف حوزه قضایی شهرستان قرچک بازدید به عمل آورد و با تاکید بر لزوم کاهش جمعیت کیفری زندانیان و به ویژه نسوان، راهکارهای مدیریتی و قضایی لازم را ارائه کرد و خطاب به دادستان این شهرستان دستور داد تا در خصوص اعطای مرخصی به زندانیان به ویژه زنان و پیگیری مشکلات آنان اقدامات فوری اعمال شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار