پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش برای بهبود علائم ریوی کرونا شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهرداد ایرانشاهی استاد گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تهیه و تولید دارویی اثر بخش برای بهبود علائم ریوی بیماری کرونا با نام تجاری" کووکسیر پارس" شدند.

او با بیان اینکه این دارو از صمغ گیاه " کمای بیابانی"Ferula foetida" تولید شده است، افزود: مراحل استانداردسازی این دارو بر اساس مواد موثر به طور دقیق انجام شده است و با اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو برای کمک به تسکین علایم ریوی بیماران کرونایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاد گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اثر بخشی این دارو پس از یک سال مطالعه بالینی با مجوز کمیته اخلاق دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی بیش از ۵۰۰ بیمار سرپایی و بستری کرونا به اثبات رسیده است.


بیشتر بخوانید


ایرانشاهی بیان کرد: این دارو سرشار از ترکیبات " پلی سولفید" است و منطبق با مقالات معتبر بین المللی دارو‌های آزاد کننده سولفید هیدروژن باعث کاهش التهاب ریه و مانع از تکثیر و ورود ویروس به سلول‌های ریه می‌شوند.

او تصریح کرد: اثر بخشی داروی کووکسیر پارس که به شکل کپسول تولید شده است در کاهش سرفه، تنگی نفس و افزایش اکسیژن اشباع خون به اثبات رسیده است.

استاد گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در طی مطالعه، عوارض حادی پس از مصرف دارو مشاهده نشده است و فقط در معدودی از بیماران ممکن است حالت تهوع، نفخ یا دل درد خفیف ایجاد شود که با مصرف دارو بعد از غذا این عوارض برطرف می‌شود.

ایرانشاهی اظهار کرد: مصرف این دارو در مراحل آغازین شروع علائم کرونا موثرتر است هرچند که در بیماران بستری و حالت شدید بیماری هم به بهبود بیماری کمک می‌کند.

او افزود: تولید انبوه کارخانه‌ای این دارو از اوایل خرداد ماه امسال آغاز خواهد شد.

استاد گروه فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: انجام این تحقیق و تهیه و تولید داروی مزبور حاصل یک کار تیمی به وسیله جمعی از محققان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است.

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰
عالی. زودتر این داروها تولید بشه شر این بیماری کم بشه