برگزیدگان اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار  حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم اختتامیه اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر عصر امروز با حضور جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های وزارت ارشاد، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون هنری وزارت ارشاد در این وزارتختانه برگزار شد.

در این مراسم ابراهیم حیدری، مدیردفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و دبیر اولین دوره شبکه شهر‌های خلاق درباره این جشنواره گفت: از ابتدای قرن بیست و یکم بحث شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در مجامع بین المللی ایجاد شد. در راستای گام دوم انقلاب اسلامی، برنامه‌های وزیر ارشاد و برنامه ششم توسعه این جشنواره را در کشور برگزار کردیم. می‌خواهیم شبکه‌ای از شهر‌های خلاق در فرهنگ و هنر ایجاد کنیم از این رو پس از تشکیل شورای سیاستگذاری، فراخوان آن سال ۹۸ منتشر شد.

وی افزود: ۳۶۷ شهر برای شرکت در شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر اعلام آمادگی کردند. مجموعه‌ای از مدیران تشکل‌های مرتبط در این جشنواره مشارکت کردند. ۴۰ نفر را که در این حوزه فعالیت می‌کردند، شناسایی کردیم. کارگاه‌های هشت ساله‌ای را برگزار کردیم. ساعت برگزاری کارگاه‌ها در مجموع به ۹ هزار و ۶۰۰ نفر ساعت رسید. چهل نفر آموزش دیده در هر کارگاه به در شهرهایشان آموزش دادند. در این مرحله ۲۶۷ شهر برنامه هایشان را برای دبیرخانه جشنواره شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر ارسال کردند.

مدیر دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی بیان کرد: در مجموع ۱۴۲ شهر به مرحله نیمه نهایی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر به مرحله نیمه نهایی رسیدند. از این میان ۶۰ شهر با عنوان شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر شناخته شدند. این شهر‌ها شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر را تشکیل دادند. کلیات این جشنواره تدوين شده و در صورت تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شیوه نامه شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر تبدیل می‌شود. به هر حال موضوعات آن را می‌توان کاهش یا افزایش داد.

خوشنویس، دبیر علمی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر گفت: وظیفه دولت در شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر این است که اگر در جایی کورسویی از خلاقیت هنری وجود دارد، افروخته شود. براساس این مسئله، تفکر ابتدایی تدوین کتاب سه جلدی شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر تدوین شد.

حسینی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گام رسیدن به تمدن انقلاب اسلامی است،​گفت: فرهنگ و هنر مزیت شناخته شده کشور است. فرهنگ رشته استوار و طرفه ای به تمام تلاش هاست. فرهنگ و هنر به عنوان مزیت کشور شناخته شده است. مزیتی که در سراسر جغرافیای کشور گسترده ای است. به خصوص جوانان سرمایه ممتازی در این زمینه به شمار می رود.

وی افزود: می تواند شهرهای خلاق بر اخلاق معنوی، محتوا و آثاری شاخص و تاثیرگذار باشد، بايد تصویری بی دروغ از ایران را به جهان ارائه بدهیم دیگر اینکه اقتصاد هنر را توسعه دهیم. دست یابی به الگوهای بدیع و فصل های نوین در این عرصه فراهم شود.نمی توان بدون عنصر انسانی تمدن ساخت

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر طرحی است که فعالیت های هنری را شامل می شود. انجمن ها، اصناف و هنرمندان عرصه فرهنگ و هنر در این طرح مشارکت می کنند. طرحی است که برپایه آمایش،آموزش وپژوهش مستمر ایجاد شود. مشارکت ده ها استاد کارآزموده در روزهای کرونایی مانع نشد. طرحی است که در لایه های درونی به مطالعات جدیدی در عرصه فرهنگ و هنر می پردازد.

حسینی بیان کرد: از ظرفیت های فرهنگی و هنری ما برای توسعه اشتغال کشورمان کمک کند.در جلب گردشگری موثر باشد.شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر پدیده ای است که برمبنای تحقق برنامه ها احیا شده است راهنمای روشن پیش رو دارد. که می تواند نهادهای مختلف را در کنارهم قرار دهد.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه به شهر‌ها و شهرنشینی توجه زیادی شده است که سابقه‌ای کهن دارد، گفت: بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران شهرنشین هستند. مفهوم فرهنگ از زاویه‌های مختلف خلاق، ابداع و عرضه شدند. شهر یک مفهوم کالبدی دارد کمیت در آن به کیفیت غلبه دارد. از این رو مفهومی مکانیکی پیداکرده است. یک فضای آمرانه دارد روابط افقی و انسانی در آن کمتر و کمتر شدند. با این بحث‌ها موضوع شهر‌های خلاق زاییده شده است. در آن مفاهیمی مطرح است جایگاه فرهنگ در تک تک آن مفاهیم اساسی و مهم است.

وی افزود: شهرخلاق فرهنگ و هنر شهری است که در آن کار ذهنی بر دیگر کار‌ها غلبه دارد. ویژگی فرهنگ و هنر هم همین است؛ يعني در آن مغزافزاری بر نرم افزاری غلبه دارد. شهر خلاق شهر‌هایی با ایده و کانونی برای زایش ایده‌های تازه هستند.  فرهنگ و هنر ریشه در گذشته دارد. از سوی دیگر کانون حضور مردم است فرهنگ و هنری در آن نقشی محوری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیان کرد: تجربه وزارت ارشاد در طرح پایتخت کتاب و روستا‌ها و عشایر دوستدار کتاب به ما در اجرای شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر کمک کرد. هر میزان مزیت‌های رقابتی شهر‌ها کشف شود، میدان‌های جدیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی در کشور مکشوف می‌شود که از این راه بتوانیم احساس تعلق شهری را افزایش دهیم و از سوی دیگر فرهنگ و هنر در مدیریت شهری جایگاه بهتری پیدا کند. نمی‌خواهیم در این طرح از یونسکو کپی برداری کنیم؛ بلکه آن را بومی سازی می‌کنیم. طرح شبکه‌های خلاق فرهنگ و هنر به تکمیل و تکامل جدی و فاز‌های جدید مطالعاتی برای تکمیل این مطالعات نیاز دارد.

در پایان مراسم شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر معرفی شدند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.