امروزه در صنعت عطرسازی، عطر‌ها را با توجه به ویژگی‌های خاص آن‌ها به عموما به ۳ دسته عطر زنانه، مردانه و مشترک تقسیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  دنیای عطر، دنیایی بزرگ و هم مرز با هنر است، دنیایی که عمیق ترین و ژرف ترین احساسات، درونیات و خاطرات ما را فرا می خواند. اگر بخواهیم درباره تاریخچه عطر سخن بگوییم باید به دوران مصر باستان بازگردیم. جایی که مصریان هر روز در معابدشان، خدایان خود را با هدایایی معطر همچون گل و عود گرامی می داشتند.

در گذشته از عطر به صورت بخور استفاده می شد، یعنی دودی معطر که به هوا بر می خاست و به نوعی ادای احترامی بود نسبت به خدایان و امیدی نسبت به کسب رضایت و لطف آنها. پس از آن، از عطر به عنوان ماده ای معطر در مراسم و آیین مقدس استفاده می شد. در آن زمان مردم باور داشتند که استفاده از این ماده معطر برای رسیدن به زندگی ابدی و جاودانگی ضروری است.

در گذشته یونانی ها از مقادیر فراوانی عطر برای مراسم، آیین ها و عبادات خود استفاده می کردند. مردمان این سرزمین در مراسم مذهبی و زندگی عادی خود نیز از عطر برای حفظ بهداشت فردی و زیبایی استفاده می نمودند. امپراتور روم هم از جمله پادشاهانی بود که بیشترین اهمیت را به آرایش، زیبایی و عطر می داد.

طی این قرن ها، عطرها دستخوش تغییرات و تحولات فراوانی شدند، به طوری که در آغاز قرن بیستم میلادی با آغاز و ظهور دوره ای جدید، شاهد افزایش قابل ملاحظه عطرسازی بخصوص در مورد عطر زنانه بودیم. نهایتا عطر در این دوره به ابزاری برای آراستگی افراد تبدیل شد که می توانست ظاهری همچون یک گوهر زیبا داشته باشد. گفتنی است که در این دوره به عرضه محصولات عطری، طراحی بطری های عطر و تبلیغات آنها اهمیت بسیاری داده شد.

ما از طریق روایح عطرها می توانیم احساسات خود را بروز دهیم و شخصیت خود را نمایان سازیم. اگرچه خلق عطر امری کاملا فنی و تخصصی است اما عطرها به شکل ناخودآگاه احساسات را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

آشنایی با عطرهای زنانه

امروزه در صنعت عطرسازی، عطرها را با توجه به ویژگی های خاص آنها به چند گروه مختلف تقسیم می کنند. بر این اساس، عطرها عموما به سه دسته عطر زنانه، مردانه و مشترک تقیسم بندی می شوند. سازنده یک عطر زنانه معمولا یک رایحه را با این هدف می آفریند که ویژگی های خاصی را از طریق آن به مخاطب خود انتقال دهد. بر همین اساس، عطرساز مواد اولیه مورد نیاز برای خلق یک عطر را متناسب با این هدف انتخاب می کند. او با هنرمندی و مهارت بسیار، تمامی آن حس و حال و ویژگی ها را با ترکیب مجموعه ای از ترکیبات اولیه به مخاطب خود هدیه می کند.

القای روحیه زنانگی در عطرها

رایحه عطرهای زنانه به نحوی طراحی و خلق می شوند که به خوبی نمایانگر روح لطیف زنان، دختران و تمامی ظرافت های پیدا و نهان وجود آنها باشند. بنابراین شاید با اندکی تامل بتوان حدس زد که معمولا کدام روایح در عطرهای زنانه مورد استفاده قرار می گیرند. نکته جالب توجه در مورد عطرها آن است که برای نمایان ساختن لطافت و زیبایی عطرها، شیشه های آنها را بسیار خاص و متنوع طراحی می کنند تا حس زیبایی و اغواگری را از طراحی بطری عطر و رنگ عصاره گران بهای درون آن نیز بتوان دریافت نمود. 

خانواده بویایی عطرهای زنانه

عطر زنانه بر اساس نوع رایحه به دسته بندی های مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر دسته دارای یک خانواده بویایی مجزا است. خانواده بویایی یا گروه بویایی عطرهای زنانه عموما شیپر، گلی، میوه ای، خوراکی، شرقی و وانیلی است. 

نقش گل ها در عطر زنانه

از آنجایی که همواره در اشعار و متون ادبی، گل ها را به لحاظ زیبایی و لطافت سمبل و نمادی از خانم ها می دانند، گل هایی همچون یاس، رز، صدتومانی و مریم در عطرهای زنانه جایگاه بسیار ویژه ای دارند. بر این اساس، می توان گفت که گل ها غالبا یکی از اصلی ترین ترکیبات اولیه موجود در عطرهای زنانه هستند و این روایح معطر در سراسر دنیا نیز دارای طرفداران بسیاری هستند.

هر آنچه باید در مورد عطر و ادکلن بدانید

آشنایی با عطرهای مردانه

همانطور که می دانید در طراحی و تولید عطرها می بایست اصول فنی خاصی رعایت شود اما تعریف عطر مردانه فراتر از این اصول، ترکیبات اولیه و شیوه های عصاره گیری است؛ زیرا هنگامی که رایحه ای به مشام می رسد احساسات ما را به طور کامل درگیر می سازد و ما را با خود به دنیای دیگری می برد که این کار کاملا هنرمندانه است. 

اهمیت عطر برای آقایان

آقایان با سلیقه ای که به ظاهر خود اهمیت زیادی می دهند و همیشه شیک پوش هستند، نه تنها به نوع لباسی که می پوشند اهمیت می دهند، بلکه به نوع عطر و رایحه ای که از آن استفاده می کنند نیز توجه بسیاری دارند. این افراد به همان اندازه که پیش از یک ملاقات مهم به لباسی که قرار است بپوشند فکر می کنند، در انتخاب عطر نیز بسیار تامل می کنند.

القای حس مردانگی در عطرها

در دنیای عطرسازی، برخی از رایحه ها را مخصوص آقایان، گروهی را مخصوص خانم ها و بعضی دیگر را نیز به طور مشترک برای هر دو گروه خانم ها و آقایان طراحی و تولید می کنند. در خلق و آفرینش عطر مردانه معمولا برای نمایان ساختن برخی از ویژگی های مردانه از جمله قدرت، صلابت، مردانگی و جذابیت از مجموعه ای از ترکیبات خاص بهره گرفته می شود تا در نهایت حس مردانگی به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل گردد. 

هنگامی که ترکیبات اولیه ای همچون چوب ها، ادویه ها، گیاهان و مرکبات به شکلی کاملا هنرمندانه و با مهارت بسیار توسط یک عطرساز با هم ترکیب می شوند، می توانند یک یا چند ویژگی بارز مورد نظر سازنده عطر را به سایر افراد منتقل کنند.

خانواده بویایی عطرهای مردانه

عطرهای مردانه نیز همانند عطرهای زنانه، بر اساس نوع رایحه خود در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند که هر دسته دارای یک خانواده بویایی یا گروه بویایی مجزا است. برای مثال برخی از خانواده های بویایی عطرهای مردانه عبارتند از:

- مرکباتی: همانطور که از نام این خانواده بویایی مشخص است این گروه شامل نت های مرکباتی از جمله لیمو، پرتقال، گریپ فروت و برگاموت می شود که رایحه ای کاملا نشاط آور، سبک، با طراوت و خنک دارد.

- شرقی: این گروه بویایی که اغلب شامل انواع ادویه ها و طیف های مختلف وانیل و نت های کهربایی و غیره است جزو گرم ترین خانواده های بویایی در عطر مردانه است.

- آروماتیک: این خانواده بویایی در عطر مردانه اغلب شامل نت هایی همچون اسطوخودوس،شمعدانی، خزه اوک موس و وتیور است که خانواده بویایی مردانه و باطراوتی محسوب می شود.

- سرخسی: این خانواده بویایی که به آن فوژه نیز گفته می شود بر اساس آکوردی از نت های مرکباتی، چوبی، اسطوخودوس، شمعدانی، خزه اوک موس و کومارین ساخته می شود.

- چوبی: این گروه یک خانواده بویایی بسیار شیک و گرم در عطر آقایان  است و اغلب شامل نت هایی از جمله چوب صندل، چوب سدر، وتیور و نعناع هندی می شود.

- چرمی: این گروه بویایی که در عطر مردانه بسیار موفق بوده است، در گذشته از منابع حیوانی و طبیعی به دست می آمده است و امروزه به روش های مصنوعی و با ترکیبات شیمیایی تولید می شود.

البته لازم به ذکر است که اصولا عطرها ترکیبی از چند خانواده بویایی هستند مانند: خانواده بویایی چوبی- آروماتیک و یا خانواده بویایی چوبی- شرقی یا سرخسی- آروماتیک.

نحوه انتخاب عطر مردانه

اگرچه انتخاب عطر امری کاملا شخصی، سلیقه ای و حسی است اما در انتخاب یک عطر مردانه باید به ویژگی های شخصیتی فرد نیز توجه نمود. برای این منظور، بهتر است مجموعه ای از اصول در نظر گرفته شود زیرا علاوه بر ویژگی های شخصیتی افراد، عوامل دیگری از جمله فصل، موقعیت، مکان و زمانی که در آن از عطر استفاده می شود نیز در انتخاب یک عطر تاثیرگذار هستند. 

انتهای پیام/ 

منبع:
www.safirstores.com

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار