استاندار فارس از پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت ایمیدرو در زمینه اکتشافات معدنی خبر داد و ابراز امیدواری کرد نتایج این امر به‌زودی محقق شود تا استان را به سمت تصمیمات بهتر سوق دهد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، استاندار فارس با بیان اینکه پارسال دو هزار محدوده اکتشافی معدنی آزادسازی شده است، گفت: این موضوع فرصتی مناسب برای علاقه‌مندان فعالیت در حوزه‌های مرتبط با معدن است و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید تلاش کند افراد وارد زمینه فعالیت‌های معدنی شوند.

عنایت الله رحیمی با تاکید بر این که تسهیل و تسریع در روند صنعتی شدن و بهره برداری بیشتر از معادن موجود باید مورد توجه جدی قرار گیرد، اظهارداشت: نقشه راه معدن و صنایع معدنی استان باید با کار عملیاتی و در نظر گرفتن تقسیم بندی خرد شهرستانی ارائه شود تا با نگاه به درون و بیرون بتوانیم در زمینه بهره بردای از معادن و تاسیس صنایع معدنی یک گام به جلو برداریم.

او با اشاره به ارائه توضیحاتی در خصوص پیشرفت تهیه نقشه راه معدن و صنایع معدنی استان، ادامه داد: این نقشه راه نیازمند گفتگو‌های علمی در مجامع علمی و کاربردی است تا به شکل مطلوبی تکمیل و ارائه شود.

رحیمی با بیان این که مطالعه، اکتشاف و پتانسیل یابی در زمینه معادن از فعالیت‌های پایه‌ای است که زمینه توسعه فعالیت‌های معدنی را فراهم می‌کند، گفت: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو در زمینه اکتشافات معدنی را پیگیری کرده ایم و امیدواریم نتایج آن که برای دانشگاه‌ها و همچنین صنایع مرتبط با معادن مفید است به زودی محقق شود تا استان را به سمت تصمیمات بهتر سوق دهد.

استاندار فارس با اشاره به این که در سال جدید بازگرداندن معادن و صنایع معدنی راکد به چرخه بهره برداری و افزایش تولید و راندمان فعالیت‌های معدنی در دستورکار قرار دارد، ادامه داد: تاسیس صنایع مرتبط با فعالیت‌های معدنی و استفاده از اکتشافات جدید بر اساس نیاز‌های کشور و تقاضای موثر، مورد توجه جدی مدیریت ارشد استان فارس در سال ۱۴۰۰ قرار دارد.

رحیمی با بیان این که پروژه آهک هیدراته در داراب و توسعه سرمه فیروزآباد پیشرفت‌های حدود ۴۰ درصدی داشته است، افزود: توسعه صنایع موجود معدنی نیز در دستور کار است؛ ابتدای سال ۱۴۰۰ با افتتاح صنعت آغاز شده است و باید تلاش کنیم کارخانه‌های جدید ساخته شوند و واحد‌های در دست اجرا سریع‌تر به بهره برداری برسند.

نماینده عالی دولت تدبیر و امید در استان فارس با تقدیر از فعالیت‌های مشترک مطالعاتی و علمی واحد خاک نسوز آباده، تصریح کرد: از همه ظرفیت‌ها و متخصصین در سراسر کشور برای توسعه معدنی استان استفاده می‌شود.

او با بیان این که در آینده نزدیک کلنگ زنی واحد فروکروم در شهرستان نی ریز صورت می‌گیرد، گفت: این واحد در توسعه صنعتی استان موثر خواهد بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم از اجرای طرح اکتشاف و پتانسیل یابی ۵۰.۶ هزار کیلومتر مربع معادن در پهنه‌های این استان خبر داد.

ایزدی با ارائه آخرین گزارش از وضعیت طرح نقشه راه معادن و صنایع معدنی و با تاکید بر ادامه فعالیت‌ها و پژوهش‌های معدنی در سال جاری در خصوص پهنه‌های اکتشافی استان توسط سازمان ایمیدرو در فارس گفت: این پهنه‌ها شامل پهنه شمال و شمال شرق به مساحت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، پهنه پتانسیل یابی دولومیت جنوب به مساحت ۲۸ هزار کیلومتر مربع و پهنه پتانسیل یابی شهرستان ممسنی و رستم به مساحت ۵۶۰۰ کیلومتر مربع می‌شود.

او با اشاره به این که نزدیک به ۴۲ درصد از وسعت این استان در حال اکتشاف است، اظهار داشت: در همین راستا و پارسال نیز ۲ هزار محدوده بلوکه شده نیز در مرحله آزاد سازی قرار گرفته و به وزارت صمت منعکس شده که منتظر دستور مقام عالی وزارت صمت، جهت آزاد سازی محدوده‌ها می‌باشیم.   

رئیس سازمان صمت فارس با اشاره به توسعه چشم گیر فعالیت‌های اقتصادی در سال ۹۹ افزود: در سال گذشته‌۴۶ معدن نیمه فعال و راکد توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان احیا شده و به چرخه تولید بازگشته که موجب افزایش تولید و اشتغال شده است.

او ادامه داد: پارسال حقوق دولتی دریافت شده از معادن استان به میزان ۹۷۰ میلیارد ریال بوده که رشد  ۱۵۳ درصدی نسبت به سال ۹۸ را فراهم کرده است.

ایزدی به طرح اولویت‌دار صنایع معدنی سازمان ایمیدرو در استان فارس اشاره کرد وگفت: در پایان سال گذشته نیز جواز تاسیس طرح احداث کارخانه آهک هیدراته و کربنات کلسیم رسوبی (P.C.C) در شهرستان داراب جهت کارخانه سیمان داراب صادر شد که شروع عملیات اجرایی آن با سرمایه گذاری ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز شد.

رئیس سازمان صمت فارس به طرح‌های پتانسیل یابی در استان فارس اشاره و بیان کرد: در حال حاضر در استان۳۵ ماده معدنی موجود می‌باشد که با توجه به ظرفیت‌های استان امکان پتانسیل‌یابی بیشتری در راستای افزایش تولید و اشتغال فراهم آورده است.

در این جلسه نقشه راه معادن و صنایع معدنی استان و فرآوری خاک‌های نسوز  و صنعتی استقلال آباده مورد بررسی قرارگرفت.

گفتنی است، در سال ۱۳۹۹ شورای معادن استان فارس ۳ جلسه  و ۴۷ مصوبه داشته است که ۴۲ مصوبه  کاملا اجرایی شده و ۵ مصوبه به دلیل توسعه‌ای در حال پی گیری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.