مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور گفت: مطالعات زمین شناسی در دشت مرودشت در پایش فرونشست‌ها همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، طهمورث یوسفی با بیان اینکه فرونشست زمین از جمله پدیده‌های زمین شناختی است برای به تعادل رسیدن زمین به صورت معمول در دشت‌ها اتفاق می‌افتد و زمانی که میزان این افت از یک حد طبیعی (بیش از چهار میلی متر در سال) بیشتر شود این پدیده به یک بحران تبدیل شده و نیازمند توجه ویژه است.

او در خصوص پایش فرونشست مرودشت و تخت جمشید گفت: از سال‌های قبل این پایش با مطالعه و رصد این منطقه با «جی پی اس» دو فرکانسه آغاز شده است.

مدیرکل مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور تصریح کرد: این «جی پی اس»‌های جدید یکی در دشت مرودشت و دیگری در محوطه تخت جمشید وجود دارد.

او با بیان اینکه بررسی‌ها و مطالعات تا آخر سال سه برداشت انجام شود تا نرخ دقیق فرونشست مشخص شود.

یوسفی با اشاره به دلایل اصلی فرونشست در دشت‌ها گفت: پدیده فرونشست در دهه اخیر چهره بسیاری از دشت‌های کشور را دگرگون کرده به شکلی که نرخ میانگین سالانه این افت در مواردی حتی بیش از ۳۰ سانتی متر در سال نیز گزارش شده و طی چند مدت اخیر نقشه فرونشست‌های استان فارس تهیه شده که بیش از همه وضعیت دشت مرودشت نگران کننده است.

یوسفی با اشاره به این‌که دلیل گسترش فرونشست در دشت مرودشت برداشت‌های بی رویه و شرایط زمین شناسی است، افزود: متأسفانه برداشت بی رویه از چاه‌های آبرفت این منطقه باعث شده در حال حاضر تعداد قابل توجهی از این آبخوان‌ها خشک شده و در ایجاد و گسترش فرونشست تأثیر زیادی داشته است.

او در خصوص فعالیت‌های جدید در این خصوص گفت: با توجه به تصاویر ماهواره‌ای و با استفاده از نرم افزار‌های جدید با همکاری دانشگاه شیراز در حال رصد این منطقه هستیم.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور (مرکز شیراز) با تاکید بر این‌که این پدیده فقط مربوط به مرودشت نیست، گفت: متأسفانه در برخی از نقاط است از جمله دشت شیراز، زرقان، فسا، داراب و… رصد‌هایی که انجام شده حکایت از افزایش و گسترش این فرونشست‌ها دارد.

یوسفی افزود: در صورت ادامه این روند به طور حتم دشت فارس طی سال‌های آینده با مشکلات زیادی رو به رو می‌شود که باید در این رابطه برنامه‌ریزی دقیق و مؤثری انجام شود.

مدیر مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور در خصوص همکاری‌های علمی با دانشگاه شیراز و دانشگاه آزاد، افزود: ما بر اساس تفاهم نامه منعقد شده در دو بخش فعالیت‌های سازمان و همچنین برون سپاری تحقیقات به اساتید همانند بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز، آزاد و پیام نور فعالیت می‌کنیم.

او در خصوص همکاری‌های دیگر در این خصوص گفت: فعالیت مرکز زمین شناسی و اکتشافات معدنی متفاوت از فعالیت‌های سازمان محیط زیست و جهاد کشاورزی است و ما در جا‌هایی که محیط زیست و منابع طبیعی و میراث فرهنگی استعلام کنند در جهت بررسی علمی ورود می‌کنیم.

منبع: مهر
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار