مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۸۲ هزار و ۴۰۴ تن بذر گندم و جو با هدف افزایش کیفیت در خراسان رضوی مورد عملیات ضدعفونی قرار گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فاطمه حلاج‌نیا مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ۴۶ هزار و ۳۴۳ تن از این حجم بذر ضدعفونی شده را بذر گندم و ۳۶ هزار و ۶۱ تن آن را بذر جو ذکر کرد و افزود: هدف عملیات بوجاری و ضدعفونی کردن بذور گیاهی سالم‌سازی و قوی نمودن دانه با حذف هرگونه آلودگی آن به آفات، بیماری‌ها و یا تخم علف هرز است.

او با توجه به وجود عوامل بیماری‌زا در بذر‌های گیاهی را مسبب کاهش کیفیت محصول است افزود: این عوامل می‌تواند جوانه‌زدن بذر را مختل کند و یا سبب ایجاد بیماری در گیاهچه شود بنابراین در صورت ناسالم و حاوی عوامل بیماری‌زا بودن بذر، کمیت و کفیت محصول کاهش می‌یابد لذا بر همین اساس ضدعفونی نمودن بذر اقدامی ضروری است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: ۳۱ هزار و ۷۹۵ تُن از مجموع بذر‌های ضدعفونی شده گندم در این استان توسط کشاورزان به صورت خودمصرفی استفاده شده است. ۳۱ هزار و ۴۹۹ تن و از مجموع بذر ضدعفونی شده جو نیز به همین طریق خودمصرفی توسط کشاورزان بکار کرفته شد.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.