مشارکت مردمی، اصلی‌ترین راهکار مهار کرونا

کمیته بهداشت فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس گفت: انتخاب هرگونه استراتژی برای مهار کرونا بدون توجه به فرهنگ آن جامعه موفق نیست.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کمیته بهداشت و درمان فراکسیون سازمان‌های مردم نهاد مجلس شورای اسلامی، هفته سلامت را به مدافعان سلامت، کادر بهداشت و درمان بویژه پزشکان، پرستاران و سایر کارکنان زحمتکش حوزه سلامت و کارکنان سازمان‌های مردم نهاد فعال در این حوزه که در شرایط بسیار سخت همه گیری کرونا به ارائه خدمات به هموطنان خود مشغول هستند؛ را تبریک گفت. 

به همین مناسبت وزارت بهداشت هر سال از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه را هفته سلامت نامیده و آن را گرامی می‌دارد. 

روز تاریخ عناوین روز شمار

مشارکت مردمی؛ اصلی ترین راهکار مهار کرونا

در روز شمار هفته سلامت سال ۱۴۰۰: همراهی با مدافعان سلامت؛ مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی؛ آموزه‌های دینی و پیوند نهاد‌های مذهبی و نظام سلامت؛ ارتقای نظام شبکه بهداشتی- درمانی و مراقبت‌های بهداشتی اولیه؛ رسانه ها، آموزش و فرهنگ سازی؛ پژوهش، فناوری، پشتیبانی و مانع زدایی از تولید؛ مشارکت‌های بین بخشی و مسئولیت اجتماعی برای ساخت جهانی عادلانه‌تر و سالم تر؛ برای هفت روز هفته از یکم تا هفتم اردیبهشت در نظر گرفته شده است.

این نامگذاری با توجه به همه گیری کرونا و اهمیت این موضوع در دنیا و آماده سازی جوامع برای دوران پساکرونا صورت پذیرفته است.

با شیوع کرونا، نوعی ترس اجتماعی مثل ترس از جمعیت و ترس از دیگری در مردم بوجود آمده است اما این کارکنان بهداشت و درمان بودند که خود را مکلف و موظف به ماندن در سنگر خدمت و همراهی با مردم دانستند. در همان روز‌های آغازین آنچه جلب توجه می‌کرد، روحیه بالای نشات گرفته از توان بالای روحی و جسمی پزشکان، پرستاران و کلیه کارکنان بهداشت و درمان بود که به هر شیوه‌ای تمام تلاش خود را نشان می‌دادند تا تسکینی بر درد‌های جسمی و روحی بیماران مبتلا به کرونا باشند، روز‌های ابتدایی همه گیری بیماری کرونا در کشور سپری شده است و موج‌های پی در پی همه گیری می‌آیند و این مدافعان سلامت هستند که بیشتر از پیش خسته شده اند و چه بسیار انسان‌های از خود گذشته‌ای که در کادر بهداشت و درمان از جان خود گذشتند.

امروز دیگر بحران کرونا از مرز‌های صرفا یک مسئله مرتبط با سلامت فراتر رفته و منصفانه‌تر این است که حجم و بار سنگین تبعات ناشی از این بیماری که در اولین گام بصورت تعداد بالای بستری‌ها در بیمارستان خود را نشان می‌دهد، صرفا بر دوش کادر بهداشت و درمان نباشد. در شرایطی که موج‌های متعدد کرونا پی در پی می‌آیند، حساسیت مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم رنگ‌تر و عادی انگاری کرونا بیشتر شده است، در این شرایط باید با مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی پایبندی به دستور العمل‌های بهداشتی افزایش یابد، لذا باید خاطر نشان کرد که مدافعان سلامت حقی بر گردن همگان دارند و آن هم زدن ماسک، اجتناب از هرگونه دورهمی، رعایت محدودیت‌های اعمال شده و فاصله اجتماعی است.

یکی از مهم‌ترین مواردی که در مهار کرونا مورد توجه است، بحث نوع مواجهه جامعه و یا به عبارتی دیگر نوع «فرهنگ» آن جامعه است. از این رو انتخاب هرگونه استراتژی بدون توجه به فرهنگ آن جامعه موفق نیست.

می‌توان گفت سلامتی و بیماری دو مفهوم فرهنگی هستند که می‌تواند دیدگاه بیماران و مراقبین سلامت را نسبت به سلامتی و بیماری تعیین نمایند؛ بنابراین بر اساس شناخت ارزش‌ها و اعتقادات جامعه، فرهنگ و نوع نیازمندی‌های آن جامعه شکل می‌گیرد و ارائه خدمات سلامتی نیز باید هماهنگ با باور‌های مردم باشد تا اهداف عملکردی آن مورد پذیرش قرار گیرد.

فرهنگ سازی به این معناست که موارد مربوط به فرهنگ سلامتی جامعه در دوران کرونا که نسبت به آن‌ها توجه کمتری شده است را برای افراد دوباره یادآوری کنیم؛ در این برهه از زمان که کرونا سرتاسر جهان را فراگرفته و کشور ما نیز با موج‌های پی در پی این بیماری درگیر است ضرورت فرهنگ سازی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، زدن ماسک، اجتناب از سفر، اجتناب از دورهمی‌ها و... واقعیتی مبرم است.

سازمان‌های مردم نهاد ضمن فرهنگ سازی و همراهی مدافعان سلامت برای غلبه بر بیماری منحوس کرونا می‌توانند در زمینه ایجاد مشارکت اجتماعی، همدلی و وفاق ملی که از جمله دغدغه‌های مهم فکری همه کسانی است که به ایجاد دنیایی عادلانه‌تر و سالم‌تر می‌اندیشند، گام بردارند. تا بتوان از خواسته‌های متفاوت مردم، نتیجه‌ای مثبت ساخت تا در مسیر ایجاد جهانی بهتر پیش رفت. در آموزه‌های دینی نیز بر عدالت گستری و ایجاد دنیای بهتر و سالم‌تر برای همه تاکید فراوان شده است. زیرا دستاورد‌هایی همچون؛ تقویت معنویت و اخلاق، تقویت روحیه همکاری و مشارکت، حل مشکلات، عزت و سربلندی را برای مردم در جامعه بدنبال دارد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار