در گفت و گوی ویژه خبری مطرح شد؛

موانع پیش روی تولید مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی

مشکلات تولید مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی و طرح های نیمه تمام این حوزه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وضعیت تولید مواد اولیه صنایع تکمیلی پتروشیمی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری با حضور اکبری کارشناس حوزه انرژی و عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


عباس زاده مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه عمده‌ترین راه تولید پروپیلن در جهان از مسیر پالایشگاه‌ها است گفت: پالایشگاه‌ها می‌توانند به نوعی به سمت تولید محصولات پتروشیمی که مهمترین آن پروپیلن است پیش بروند.

وی تصریح کرد: پالایشگاه شازند و پالایشگاه آبادان، پروپیلن آن هم تقریباً به مقدار کم تولید می‌کنند که جمعا ۱۵۰ هزار تن است و بقیه پروپیلن از سوی پتروشیمی‌ها تولید می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: زنجیره پروپیلن از قبل مورد توجه بوده و طرح‌های خوبی در سال‌های اخیر تعریف شده است و برخی از این طرح‌ها به دلایل مختلفی تاخیر دارند.

عباس زاده با اشاره به اینکه برخی طرح‌هایی که باید پیش از این مورد بهره برداری قرار می‌گرفتند، به دلایل مختلفی به بهره‌برداری نرسیدند افزود: تاخیر طرح‌هایی که در بخش خصوصی تعریف شده از دلایلی است که ما را در شرایط کنونی قرار داده است. اجرای طرح‌ها متاسفانه خیلی طول کشید و در این ماجرا تحریم‌ها نیز موثر بوده است.

وی با اشاره به اینکه در پالایشگاه ها تکنولوژی و تامین کاتالیست های مورد نیاز خیلی مهم است افزود : کاتالیست ها تحت لیسانس هستند که آنها را تامین نمی‌کنند، متاسفانه در تامین کاتالیست، پالایشگاه‌ها دچار مشکل هستند.

عباس زاده ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به ماجرا ورود پیدا کرد و شرکت پژوهش و تحقیقات فناوری به دانش فنی ایرانی تولید پروپیلن از متانول دست پیدا کرد و خوشبختانه جزو کشورهای معدودی هستیم که به این دانش رسیده ایم و این مسیر را پیش می‌بریم لذا طرح‌های خوبی بر روی تبدیل متانول به پروپیلن تعریف شده است.

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: طرح ها در حال انجام است، برای تولید پروپیلن چهار میلیون تن برنامه‌ریزی تولید در نظر گرفته شده که تا پایان برنامه هفتم این امر محقق خواهد شد لذا این طرح‌ها پیشرفت دارند.

وی با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی همه در حالت طرح هستند اظهار کرد: مجوزهایی که برای واحدهای پایین دستی صادر می‌شود اینکه آیا بر اساس برنامه ریزی های شرکت صنایع ملی پتروشیمی است یا نه جای سوال دارد.

عباس زاده با اشاره به اینکه عملیات اولین pdh کشور تا پایان امسال به پایان می رسد و در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد اظهار کرد: این واحد ظرفیت ۴۵۰ هزار تن پروپیلن کشور را در بر دارد که تکنولوژی آن از خارج تامین شده است.

با کمبود پروپیلن در کشور مواجه هستیم

مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بیان کرد: با کمبود پروپیلن در کشور مواجه هستیم، راه هایی برای تولید پروپیلن در کشور وجود دارد ،یکی از این راه ها پالایشگاه‌ها هستند،اما به دلایلی پالایشگاه‌ها بر مبنای سوخت طراحی شده اند ، نه بر مبنای تولید محصولات پتروشیمی.

وی با اشاره به اینکه در دنیا پالایشگاه ها را به سمت ارزش افزوده پیش می‌برند گفت: یکی دیگر از راه‌های تولید پروپیلن از مسیر متانول است. قرار شده  تا تولید پروپیلن در کشور از یک میلیون به ۴ میلیون تن برسد.

ناهماهنگی در صدور مجوز صنایع پایین دستی و بالادستی مشهود است

محمدرضا اکبری کارشناس حوزه انرژی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه بحث برنامه‌ریزی برای اینکه بتوانیم گپ را پر کنیم مطرح است گفت: همیشه در حوزه تولید رنج می‌بردیم،  مسیر را به این صورت به جلو پیش می‌رفتیم که می‌خواستیم از بالا به پایین حرکت کنیم. اول می گفتیم که صنایع بالادستی را توسعه می‌دهیم و به ترتیب به سمت صنایع پایین دستی پیش می‌رویم.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت توسعه صنایع پایین دستی در دست بخش خصوصی است، بخش خصوصی بر اساس بازار ،محصول ، خوراک و مزیت‌های رقابتی را می‌دید و تقاضا ایجاد می‌کرد و بر اساس آن بحث فروش را دنبال می‌کرد اما یک مرتبه در حوزه مصرف پروپیلن تقاضا ایجاد شده و ناهماهنگی در برنامه‌ریزی‌ها به وجود آمده است.

اکبری با اشاره به اینکه در دو تا سه سال آینده قطعاً پروپیلن وارد خواهیم کرد ادامه داد: اگر طرح هایی که گفته می شود به مرحله بهره‌برداری برسد قاعدتاً حداقل دو میلیون تن برای دو سال آینده ظرفیت خواهیم داشت.

این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: ناهماهنگی ها کاملا مشهود است ،کسی که مجوز پایین دستی و بالادستی را می‌دهد ناهماهنگی ایجاد کرده است ، این عدم هماهنگی در طرح های تولیدی مزید بر علت شده است.

 

محسن صفری مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت هم در ادامه تصریح کرد: پرو پیلن در صنایع نساجی ، قطعات پلاستیک سازی و در بسیاری از کالاها و محصولات دیگر این محصول کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: از ۲۷ میلیون تن موادی که برای پروانه‌های صادره و مجوزهای بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی وزارت صنعت در صنایع دستی صادر شده ، حدود ۴ میلیون تن به پروپیلن نیاز داریم، یعنی حدود ۸ هزار واحد مجموعا ۲۷ هزار تن تقاضا را به وجود آوردند و برای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تن تولید، حدودا سه میلیون تن آن صادر می‌شود.

صفدری گفت: ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن برای واحدهای موجود است که پروانه بهره برداری دارند و حدود یک میلیون و ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تن متعلق به مجوزهایی است که پیشرفت فیزیکی آنها بیش از ۴۰ درصد است.

مدیر کل دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت افزود: تقاضای موجود ما تا حداکثر دو سال آینده ،حدود ۴ میلیون تن است ،ظرفیت ۶ واحدی که پ . پ تولید می‌کنند حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار