مسگری گفت: شهرداری به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز در محدوده ۴۸ هکتاری پردیسان که حق مردم قم است نخواهد داد و یک پروانه هم در این محدوده صادر نمی‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم،محمود مسگری سخنگوی شورای شهر قم امروز نشست مجمع هماهنگی نیرو‌های جبهه انقلاب استان قم که با حضور جمعی از نخبگان و فعالان رسانه‌ای برگزار شد، با اشاره به عملکرد شورای اسلامی شهر قم در دوره پنجم گفت: شورای پنجم از جهات مختلف بسترساز اقدامات خوبی در شهر قم بوده، البته نقص‌هایی نیز متوجه این دوره شورا هست که باید با تکیه بر متخصصان حوزه‌های مختلف شهری در دوره‌های آینده برطرف شود.

مسگری با اذعان شرایط سخت کاری مدیریت شهری به دلیل تناقض‌ها و مسائل موازی‌کاری که در نهاد‌های مختلف وجود دارد تصریح کرد: به سبب اینکه مدیریت یکپارچه شهری در کشور پیاده‌سازی نشده با وجود اینکه شهروندان تمام کم و کاستی‌ها را از دید مدیریت شهری و شهرداری می‌بینند، اما همه مسائل در حیطه اختیارات شهرداری نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مسائلی که شورا و شهرداری در قم با آن دست‌به گریبان هستند گفت: یکی از نمونه‌های بارز این مساله همین مصوبه بافت تاریخی شهر قم است؛ شورای عالی معماری و شهرسازی براساس نقشه‌های چند دهه قبل اقدام به فریز پهنه‌ای بیش از ۳۰۰ هکتار از مساحت مرکز شهر کرده در حالی که چند لکه در این محدوده جزو فضا‌های تاریخی است و همین امر برای مردم مشکل‌ساز شده است.

مسگری افزود: این کار شورای عالی معماری نوعی بی عدالتی را در این محدوده ایجاد کرده است؛ قبل از تصویب این محدوده به عنوان بافت تاریخی پلاک‌های زیادی اقدام به ساخت و ساز کرده اند و طبق طرح تفضیلی تا ۵ طبقه و بیشتر هم ساخت و ساز شده، اما به یکباره با تعیین این محدوده پلاک کناری همین ساختمان اجازه ساخت بیش از یک طبقه ندارد.

سخنگوی شورای شهر قم یادآورشد: شهروندان در مراجعه به شورا و شهرداری این مساله را از چشم مدیریت شهری می‌بینند در حالی که ما هیچ اختیاری در این زمینه نداشته‌ایم و بار‌ها هم اعتراض کرده ایم و مدیریت استان و مجموعه دولت باید این بی‌عدالتی را رفع کنند.

مسگری هزینه‌های گزاف مدیریت شهری در هسته مرکزی شهر برای احیای بافت فرسوده و توسعه اقتصادی و زیباسازی محدوده حرم مطهر را مورد توجه قرار داد و گفت: مصداق بارز دیگر تناقض‌های عملکرد و بعضا اختیارات ناقص مدیریت شهری در همین مساله است؛ محدوده ۴۸ هکتاری پردیسان در اختیار شهرداری قرار گرفته بود و هزینه‌هایی هم در این محدوده شده بود و با مصوبه شورا این محدوده برای احیای بافت فرسوده شهر خصوصا محدوده حرم مطهر اختصاص یافته بود، اما به یکباره این محدوده با دستور وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن اقدام ملی در نظر گرفته شد.

عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه دولت پس از هفت سال و در سال پایانی کارش به فکر ساخت مسکن برای مردم افتاده است افزود: شهرداری به هیچ وجه اجازه ساخت و ساز در این محدوده که حق مردم قم است نخواهد داد و یک پروانه هم در این محدوده صادر نمی‌شود.

مسگری ضمن انتقاد از عدم تحقق مدیریت یکپارچه شهری خاطرنشان کرد: کار در حوزه مدیریت شهری پیچیدگی‌ها و مسائل گسترده‌ای دارد؛ موازی‌کاری‌ها و تناقض‌های عملکردی از کوچک‌ترین حوزه که آسفالت معابر است گرفته تا پروژه‌های کلان، مردم را به مدیریت شهری بدبین کرده و بی‌اعتماد می‌کند در حالی که عموما شهرداری و شورا در این مسائل اختیاری ندارند و اصلا در حوزه کاری آن‌ها نیست.

مسگری فعالیت‌های رسانه‌ای شورای شهر در دوره پنجم را یادآور شد و گفت: ما سعی کردیم با مصاحبه و انتشار اخبار ایراد‌ها و مشکلات را به اطلاع مردم برسانیم، اما در این زمینه باید از رسانه و ظرفیت رسانه‌ها بیشتر در شورا استفاده شود و بتوانیم از این بستر با را‌ه‌اندازی کمپین‌ها و مطالبه عمومی چالش‌ها و مسائل شهری را حل کرده و بستر رشد و توسعه روزافزون شهر را فراهم کنیم.

در این دیدار فعالان سیاسی شهر قم با انتقاد به برخی رویکرد‌های فرهنگی شورای اسلامی شهر خواستار استفاده از ظرفیت‌های نیرو‌های متخصص و متعهد در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی شدند.

با توجه به یک دست بودن شورای اسلامی شهر انجام اقداماتی در راستای تقویت جریان انقلابی و تربیت و کادرسازی نیرو‌های انقلابی در شهرداری از دیگر نکات مورد تاکید در این نشست بود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد اسماعیلی
۱۵:۴۴ ۳۰ فروردين ۱۴۰۰
سلام ببین کیا دم از عدالت میزنن امثال شورا شهر و شهرداری که خون مردم کردن تو شسشه دم از بی عدالتی میزنن بگو نمیدن به ما که ما 4 برابر پول پروانه و8برابر پوا کمیسیون ماده صد از مردم اونم وسط بیابان بگیریم. خدا پدر مادررئیس شورای عالی معماری کشور بیامرزه که میدونه اونجا کجاس و نیت شما جیه
آخرین اخبار