به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه طرف هندی صرفا به عنوان اپراتور و بهرهبردار بندر چابهار متعهد به تجهیز و بهرهبرداری از بندر است گفت: تاکنون ۱۹ درصد تعهد این شرکت هندی محقق شده است.
بهروز آقایی افزود: طبق قرارداد بین طرفین، شرکت هندی متعهد شده برای تجهیز بندر چابهار به امکاناتی همچون جرثقیل و بهرهبرداری از این تجهیزات ۸۵ میلیون دلار هزینه کند که تاکنون ۱۶ میلیون دلار آن محقق شده است.
او ادامه داد: هند به عنوان اپراتور خارجی بندرچابهار نقش مهمی در اتصال این بندر به شبکه جهانی حمل و نقل دریایی دارد و میتواند در فرآیند جهانی شدن کشورها، به دنبال توسعه فعالیتهای کسب و کار خویش از طریق جابجایی کالا به خارج از مرزهای دریایی باشد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان قرارداد سرمایهگذاری هندیها در بندرچابهار را هوشمندانهترین مدل تجارت عنوان کرد و گفت: قراردادسرمایهگذاری با مدل B.O.T (قراردادی برای تجهیز و بهرهبرداری) با هندیها برای طرح توسعه فاز نخست بندرشهید بهشتی چابهار (۸۵ میلیون دلار) و اختصاص خط اعتباری ازسوی اگزیمبانک (بانک صادرات واردات) هند به میزان ۱۵۰ میلیون دلار برابر با ۹ هزار میلیون روپیه به مدت ۱۰ ساله منعقد شده که هوشمندانهترین مدل قراردادی در فضای تجارت منطقهای به شمار میرود.
او تصریح کرد: چابهار به عنوان نخستین بندر ایرانی در جذب اپراتور خارجی محسوب میشود و این کشور در آن طرف سواحل مکران و نزدیک بندرچابهار به عنوان نخستین اپراتور خارجی نقش مهمی در جذب کالا و رونق بندر دارد.
به گفته او، بندر چابهار مناسبترین بندر به منظور عملیات ترانشیپی کالا در منطقه است که توافقنامه هندوستان، ایران و افغانستان نقش کلیدی آن را به عنوان بندری کم هزینه و امن در مسیر ارتباطی به خوبی مشخص کرده است.
آقایی تاکید کرد: هند تنها به عنوان اپراتور عمل میکند و نقشی در مدیریت بندرچابهار ندارد و این اقدام در راستای اتصال سه کشور هند، ایران و افغانستان است که طی توافقنامهای بنام «چابهار» برنامهریزی شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: آغاز اپراتوری هند در بندر چابهار طی سالهای اخیر میتواند سرمایهگذاران بیشتری را در استفاده از این بندر جذب کند و از طرفی استثنا شدن بندر چابهار از تحریمها کمک به توسعه اقتصادی افغانستان است.
وی تاکید کرد: دلیل اصلی استقبال از این مدل مسوولیت بسیار محدود کارفرما در قبال ریسکهای پروژه (مالی، اجرایی و بهره برداری) بوده به طوریکه بیشترین ریسکهای قرارداد به سرمایهگذار منتقل میشود.
آقایی ادامه داد: به همین دلیل کشورهای در حال توسعه که دارای محدودیت سرمایه و تکنولوژی بوده و آستانه تحمل پذیری ریسک بسیار پایین دارند، به این نوع قراردادها رغبت زیادی نشان میدهند.
وی بیان کرد: بر همین اساس بنادر در طول مدت بهرهبرداری از پروژه بخش خصوصی مجاز است با اعمال عوارض، اجاره بها، انبارداری و عوارض ترانزیت بار به نحو مناسب با بهرهبرداری از ابنیه و تأسیسات هزینههای ساخت، بهرهبرداری، نگهداری و تعمیرات، سود سرمایه خود را دریافت کند و مطابق با مفاد قرارداد و در موعد مقرر آنها را سالم و به صورت عملیاتی به کارفرما تحویل دهد.
او با اشاره به اهمیت نقش فرامنطقهای بندر چابهار، تاکید کرد: سرمایه گذاری یک کشور مانعی برای مشارکت سایر کشورها در طرحهای توسعه بندر چابهار نیست.
آقایی با بیان اینکه بخش بعدی تجهیزات امسال وارد بندر چابهار میشود افزود: بندر چابهار با ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش ۱۲ میلیون تن کالا و سرمایهگذاری افزونبر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری به عنوان یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور از تجهیزات مناسب و مدرنی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است.
وی اضافه کرد: نبود محدودیت در پهلوگیری کشتیها، وجود تجهیزات مدرن و پذیرش انواع گروههای کالا و ارائه تخفیفات قابل توجه و متقابل در این بندر و بنادر کشور هند از جمله قابلیتهای ویژه این بندر اقیانوسی است.
توسعه بندر شهید بهشتی چابهار و افتتاح فاز نخست آن در سال ۱۳۹۷ نوعی توسعه اقتصاد دریا محور است که میتواند موجب توسعه منطقه و ایران اسلامی شود.
حضور کشور هند در بندرچابهار و سرمایه گذاری آن در زمینه تأمین تجهیزات بندری و احداث راه آهن و دیگر صنایع از سالهای گذشته مطرح بوده است.
موقعیت راهبردی بندر چابهار و نقش آن در تعاملات اقتصادی و تجاری منطقهای سبب شده تا از تحریمهای آمریکا مستثنی باشد و این اقدام میتواند نقش چابهار را در عرصه بین المللی پررنگتر کند.
اعطای معافیت به بندر چابهار از تحریمهای آمریکا فرصتی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و توسعه زیرساختهای این بندر مهم است تا بتوان علاوه بر آبادانی استان محروم سیستان وبلوچستان، محور شرق را به توسعه رساند.
انتهای پیام/گ