حمام تاریخی قیصریه که مربوط به دوران قاجاریه است، بنابر اظهارات مدیر پایگاه میراث فرهنگی و تاریخی سبزوار به لباس فروشی تغییر کاربری یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حمام تاریخی قیصریه سبزوار که به عنوان اثر مربوط به دوران قاجاریه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، بنابر اظهارات مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار به لباس فروشی، تغییر کاربری یافته است.

حمام قیصریه سبزوار از بنا‌های فاخر دوره قاجار در خیابان قدیمی بیهق شهر سبزوار قرار دارد و این فضای سنتی و تاریخی یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهر سبزوار به شمار می‌رود و در سال ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۶۶۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

هم اکنون بخش اصلی این حمام تاریخی تعمیر و مرمت شده و سکو‌های شاه نشین موجود در اطراف صحن در گذشته برای متمولین تعبیه شده است.

سقف بنا در گذشته از ملات ساروج بوده، ولی اکنون بازسازی و با سیمان سفید پوشانده شده است. حمام دو در ورودی دارد یکی رو به کوچه پشت حمام و در دیگر رو به خیابان بیهق؛ این بنا با پلان مستطیل شکل در دو طبقه احداث شده که دارای یک ورودی از ضلع خیابان بیهق است.

حمام تاریخی مذکور با مصالح آجری روی پایه‌های آجری به صورت گنبد احداث شده است. حمام قیصریه به سبک بیشتر حمام‌های تاریخی ایران یک بینه بزرگ دارد که در گذشته محلی برای درآوردن یا پوشیدن لباس بوده است. کفشدارخانه این حمام یک گنبد فوق‌العاده زیباست که بر روی چند ستون احداث شده است.

ویژگی‌های حمام تاریخی قیصریه

محسن برآبادی مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی سبزوار با بیان این که قدمت تاریخی حمام قیصریه به دوره قاجار باز می‌گردد و مکان این حمام روبه روی مدرسه فخریه و در محور اصلی بازار سبزوار قرار دارد و پس از تخریب بازار در حاشیه خیابان بیهق قرار گرفته است، گفت: این بنا حدود سه هزار متر مربع وسعت دارد و تقریبا تمامی بخش‌های این اثر تاریخی سالم است.

او افزود: مالکان اصلی در گذشته با راهنمایی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار این مکان تاریخی را به سفره خانه سنتی تبدیل کردند، اما متاسفانه به دلیل این که به صورت فاخر مورد مرمت قرار نگرفته بود، بازدهی لازم را برای جذب گردشگر و مالکان ایجاد نکرده بود.


بیشتر بخوانید


مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار با ابراز گلایه مندی از این که یک سال است که مالکان این بنای تاریخی را به اشخاص حقیقی اجاره داده اند و تبدیل به لباس فروشی شده است و به لحاظ شان و ارزش این اثر تاریخی این اتفاق قابل قبول نیست، ادامه داد: تغییر کاربری حمام تاریخی سبزوار به یک مکان تجاری ، غیر قابل قبول برای میراث فرهنگی این شهرستان است و آسیب‌هایی به بخش‌های مختلف این بنای تاریخی وارد می‌کند و اگرچه ما از این بنا بازدید می‌کنیم، اما در عین حال در معرض خطر جدی است.

مخالف تبدیل حمام تاریخی به لباس فروشی بودیم

برآبادی با تاکید بر این که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار مخالف جدی تبدیل این بنای تاریخی به لباس فروشی است، بیان کرد: درباره این موضوع به مالکان اعلام شده که به هیچ عنوان نباید این اتفاق رخ می‌داد، اما به لحاظ مسائل اقتصادی و معیشتی آن را اجاره داده اند.

او مهم‌ترین راه حل جلوگیری از از بین رفتن تنها حمام تاریخی سبزوار را جذب سرمایه گذار اعلام  و تصریح کرد: تلاش شده است که آثار تاریخی این شهرستان از جمله حمام تاریخی به سرمایه گذاران معرفی شود و امکان تبدیل این حمام به مجموعه فرهنگی و گردشگری وجود دارد، اما تاکنون سرمایه گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار تاکید کرد: متاسفانه مالکان بنا هم توانایی سرمایه گذاری درباره کاربری مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ندارند و به دلیل جذب نشدن سرمایه گذار مدتی بنا متروکه رها شده بود که پس از مدتی مالکان برای فروش لباس و پلاستیک این مکان را اجاره دادند.

برابادی با اشاره به این که پیگیری‌های شهرستانی برای جذب سرمایه گذار در خصوص حمام تاریخی سبزوار به نتیجه نرسیده است و باید در سطح وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر به سرمایه گذاران معرفی شود، اظهار کرد: سبزوار با این که در شاهراه اصلی زائران امام رضا (ع) و گردشگران قرار دارد، نتوانستیم از این ظرفیت برای جذب مسافران و گردشگران به داخل شهر استفاده کنیم.

او افزود: این اثر تاریخی به دلیل این که قیمت بالایی دارد، امکان تملک از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وجود ندارد و ورود صندوق احیا برای سرمایه گذاری در حمام تاریخی شهر سبزوار از تغییر کاربری این اثر و لطمه زدن به شان آن جلوگیری می‌کند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به ویژگی‌های حمام تاریخی شهر سبزوار ادامه داد: این حمام مشابه دیگر حمام‌ها در کشور به لحاظ تزئینات معماری قابل قبول است و عناصر معماری آن تاکنون سالم باقی مانده است و به عنوان حمام مجلل این شهرستان به شمار می‌رود.

کمکی ازسوی میراث فرهنگی به ما نشد

محسن خسروجردی از مالکان حمام تاریخی قیصریه سبزوار در پاسخ به این سوال که دلیل تغییر کاربری این حمام تاریخی چه بوده است؟ گفت: این مکان تعطیل و مخروبه است! و هیچ گونه شغلی در این مکان وجود ندارد.

او افزود: هیچ شغلی در این مکان رونق ندارد و برای لباس فروشی اجاره داده شد، اما در ماه‌های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی آن را جمع کردند و هم اکنون مکان خالی است.

این مالک حمام قیصریه سبزوار ضمن ابراز گلایه مندی از بی توجهی میراث فرهنگی به این مکان، ادامه داد: هیچ گونه برنامه‌ای برای این ملک ندارم و هر برنامه‌ای برای این اثر تاریخی به صورت شخصی اجرا کردیم مشکلاتی برای ما ایجاد شد! سرمایه خودمان را برای این ملک هزینه کردیم، ولی اکنون خانه نشین شدیم.

خسروجردی بیان کرد: اداره میراث فرهنگی سبزوار با وجود هزینه شخصی برای مرمت بنا هیچ گونه کمکی به ما نکرده است. در سال ۱۳۸۱ این بنا متروکه شده بود و شروع به تعمیر بنا کردیم.

او تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی سبزوار در همان زمان مدعی شده بود که هزینه‌های مرمت بنا را می‌دهد اما پولی به ما داده نشد. برای مرمت بنا مجبور به فروش خانه پدری شدیم و اکنون هم رها کردم تا زمانی که خراب شود!

خسروجردی اظهار کرد: زمانی که ملک به ثبت فهرست آثار ملی رسید، قرار بود که تمامی هزینه‌های تعمیر ملک از سوی میراث فرهنگی پرداخت شود، اما این نهاد از سال ۱۳۸۱ تاکنون هیچ گونه پولی هزینه نکرده است.

او درباره وضعیت بنای این حمام تاریخی افزود: سقف‌های این بنا به دلیل بارش باران در حال ریزش و تخریب است.

به گفته کسبه اطراف حمام تاریخی قیصریه سبزوار، این مکان در ابتدا به سفره خانه و سپس لباس فروشی و مانتو فروشی تغییر کاربری پیدا کرده بود و اکنون به مکانی مخروبه تبدیل شده و چشم انتظار تصمیم گیری‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سبزوار است.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام//ف.ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.