حساسیت یا همان آلرژی مشکلی است که با شروع فصل بهار شمار قابل توجهی با آن دست به گریبان می‌شوند، اما در روز‌های شیوع کرونا تفکیک علائم کووید ۱۹ و آلرژی ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان؛ هرساله با رسیدن فصل بهار، گرده افشانی گیاهان و سبز شدن درختان عده‌ای دچار حساسیت فصلی می‌شوند. مشکلی که شاید خیلی هم جدی گرفته نمی‌شد، اما با توجه به همه گیری کرونا و ضرورت شناسایی به موقع موارد ابتلا برای حفظ سلامت اطرافیان لازم است افراد علائم هر دو بیماری را بشناسند، از هم تفکیک و برای درمان به موقع، اقدام کنند.

آلرژی، بیماری شایع در بهار و پاییز
 

بهزاد شاکریان فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی در مورد آلرژی گفت: آلرژی‌ها بیماری‌های افزایش حساسیت هستند که به دلیل تغییرات آب و هوایی کره زمین، تغییر شیوه زندگی و گسترده و صنعتی شدن شهر‌ها افزایش قابل توجهی داشته اند.

او افزود: آلرژی‌ها درتمام روز‌های سال می‌توانند وجود داشته باشند، اما بیشتر در زمان‌هایی که تغییرات آب وهوایی ایجاد می‌شود و به طور مشخص در اوایل بهار و اوایل پاییز به اوج خود می‌رسند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی اظهار کرد: آلرژی واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی مواد از جمله گرده گیاهان یا آلودگی‌های زیست محیطی است.

  شاکریان درباره راه‌های درمان آلرژی گفت: راه درمان آلرژی دور شدن از ماده حساسیت زا است، اما برای کسی که در کارخانه مواد شیمیایی کار می‌کند یا فردی که ناچار به تردد در شهر است، این کار مقدور نیست. درمان دارویی راه‌کار بعدی است که به آن حساسیت زدایی بیمار گفته می‌شود.

آلرژی تنفسی از شایع‌ترین موارد آلرژی

او افزود: آلرژی ممکن است در نقاط مختلف بدن از جمله دستگاه تنفسی و دستگاه گوارشی بروز کند، یا به شکل آلرژی پوستی که در بعضی از کودکان و یا بزرگسالان دیده می‌شود

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی ادامه داد: آلرژی‌های تنفسی با عطسه، آبریزش بینی، سوزش چشم‌ها و سرفه خود را نشان می‌دهد که مردم با این علائم آشنایی بیشتری دارند.

  شاکریان بیان کرد: با بالارفتن سن شرایط ایمنی بدن انسان به گونه‌ای تغییر می‌کند که به طور طبیعی از آلرژی‌ها دور می‌شود و بنابراین آلرژی کمتر در سنین بالا دیده می‌شود.

آلرژی، بیماری تکرار شونده در هر سال

  رضا فدایی مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در فصل بهار معمولا موارد آلرژی در کسانی که زمینه ابتلا به آن را دارند زیاد می‌شود. علائم مبتلایان به آلرژی هر سال در یک زمان مشخص بروز پیدا می‌کند و اصولا اولین باری نیست که علائم نشان می‌دهند.

او افزود: افراد مبتلا به آلرژی ممکن است مدت کوتاهی تب داشته باشند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به دوره همه گیری کرونا گفت: گاهی تفکیک علائم آلرژی و کرونا دشوار است؛ بنابراین شهروندان در صورت مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنند تا پزشکان باتوجه به شواهد پزشکی، سابقه آلرژی در بیمار و بررسی علائمی که بیمار اظهار می‌کند به شناخت و درمان بیماری بپردازند.

 فدایی گفت: پزشک در صورت نیاز از تست کرونا برای تفکیک قطعی آلرژی و کرونا استفاده می‌کند.

او تاکید کرد: افراد از قضاوت‌های فردی در مورد علائم بیماری خودداری کنند و بدون نگرانی بابت ابتلای احتمالی به کرونا در صورت بروز هر یک از نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنند.

حالا اگر دچار علائمی مانند سرفه، عطسه و آبریزش بینی شده اید با مراجعه به پزشک برای تشخیص و درمان به موقع از بروز اتفاقات غیر قابل درمان جلوگیری کنید.

 

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
خواهشا دوهفته همه ماسک بزنند و رعایت کنند و تا زمان واکسن مراقبت کنتد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
عالی بود بسار مفید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
کاش زودتر از شر این کرونا راحت بشیم بره.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
گل بود به سبزه نیز اراسته شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۲۸ فروردين ۱۴۰۰
والا مسئولان خدوم و زحمتکش و دلسوز گفتن هرکی سرفه یا عطسه کرد، پرتش کنید از جمع بیرون، چون کرونا داره