کارشناسان جهاد کشاورزی تربت جام برای پیشگیری از طغیان سنک پسته و بررسی وضعیت گرده افشانی درختان پسته از باغ های این محصول بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی تربت جام گفت: سنک‌های پسته از جمله آفات مهم باغ‎های پسته است که باعث خسارت اقتصادی می‎شوند، اما به دلیل این که مانند پسیل (شیره خشک) به ‎طور عمومی و هر ساله شدت خسارت بالایی ندارند کمتر مورد توجه باغداران قرار می‎گیرند.

او افزود: سنک پسته در اوایل فصل بهار و از مرحله تشکیل میوه تا شروع سخت‌ شدن پوست استخوانی میوه پسته، با تغذیه از میوه‌های نابالغ و حساس، خسارت شدید وارد می‌کند.

کمبود بارندگی احتمال خسارت سنک پسته را افزایش داده است

حسن حسن زاده رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد تربت جام  نیز گفت: سنک پسته به دلیل کوچکی جثه نسبت به سن‌های معمولی که به گندم، پسته خسارت می‌زنند به سنک یا سن‌های کوچک شهرت دارند.


بیشتر بخوانید


 

او افزود: با توجه به نبود بارندگی در روز‌های اخیر از یک طرف و گرم شدن هوا از طرف دیگر، احتمال افزایش جمعیت و خسارت سنک‌های  پسته بسیار زیاد است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد تربت جام ادامه داد: کارشناسان مروج پهنه نسبت به پایش آفت از زمان ارزنی شدن (حداکثر خسارت) تا قبل از سخت شدن پوست استخوانی در اواخر فصل بهار، نسبت به بررسی جمعیت این آفت در داخل خوشه‌های پسته در ساعات خنک ابتدای روز اقدام  کنند و نسبت به اطلاع رسانی به هنگام به باغداران تدابیر لازم را انجام می‌دهند.

آمنه رحمدلی کارشناس مسئول حفظ نباتات مرکز جهاد کشاورزی پایین جام گفت: باغداران به دلیل استقرار سنک‌ها در طول روز بر روی علف‌های هرزی مانند خارشتر، اسپند، قیچ، علف شور، درمنه، سلمه و برخی دیگر از علف‌های هرز در صورت وجود آفت در باغ مورد نظر، از حذف علف‌های هرز و وجین علف‌های هرز باغ های پسته تا زمان برداشت اجتناب کنند.

او افزود: امسال مرتع علفی وجود ندارد و احتمال هجوم سن‌ها به باغ های زیاد است بنابراین بهتر است باغ های پسته عاری از علف هرز نباشند تا آفت سنک پسته به سمت میوه نرود و از خسارت احتمالی خودداری شود.

 


انتهای پیام//ز. ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.