مدیر كل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مقبره شمس تبریزی ظرفیت بزرگ معنوی و فرهنگی ایران اسلامی و استان آذربایجان غربی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ،كاظم غنی زاده در نشست بررسی راه های ساماندهی بارگاه شمس و تكمیل زیر ساخت های آن با مسولان شهرستان خوی اظهار داشت: ساماندهی بارگاه شمس تبریزی در خوی و تكمیل زیر ساخت های آن در اولویت برنامه های فرهنگی آذربایجان غربی است.
وی افزود: به منظور حفاظت، مرمت و احداث آرامگاه و معرفی مجموعه شمس تبریزی تا كنون هفت هزار و 200مترمربع از خانه های پیرامون آرامگاه توسط شورای اسلامی شهر، شهرداری خوی و میراث فرهنگی آزاد سازی شده است.
فرماندار شهرستان خوی نیز در این نشست با اشاره به ریشه غنی فرهنگی، تاریخی و مذهبی این شهرستان از نهایی شدن برگزاری مسابقه طراحی آرامگاه شمس تبریزی خبر داد و گفت: تا پایان امسال با برگزاری این مسابقه، طرح ملی بارگاه شمس تبریزی مشخص و كارهای اجرایی آن آغاز می شود.
'غلامحسین عماری'، شمس تبریزی را نماد برجسته عرفان ایرانی و اسلامی معرفی كرد و بر لزوم تسریع در ساماندهی مقبره این عارف نامی ایران زمین تاكید كرد.
'میر فتاح كبیری' رئیس شورای اسلامی شهر خوی نیز در این نشست ضمن اعلام آمادگی همكاری در احداث بارگاه شمس تبریزی از برگزاری همایش ملی' شمس تبریزی در آینه مولوی' در 28 دی ماه سال جاری در مركز فرهنگی سازمان اكو در تهران خبر داد.
در ادامه این نشست اساسنامه ای در چهار بند برای همكاری شورای اسلامی و شهرداری خوی، استانداری آذربایجان غربی و بنیاد شمس

در اجرای طرح های فرهنگی و عمرانی با محوریت و مدیریت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به امضا رسید.
شهرستان خوی در 135 كیلومتری ارومیه مركز استان آذربایجان غربی واقع شده كه آثار و جاذبه های تاریخی متعددی چون بازار قدیمی، مساجد مطلب خان و سید الشهدا و ملاحسن، دروازه سنگی، حمام محمد بیگ، پل خاتون، ساختمان قدیمی شهرداری و خانه های قدیمی را در خود جای داده است.
شهرستان خوی با بیش 100 بنای تاریخی فرهنگی، 15 مسجد، 13 بقعه و امامزاده و چندین آثار و جاذبه های گردشگری ثبت شده در فهرست آثار ملی با پتانسیل های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و اكولوژیكی یكی از غنی ترین شهرهای ایران اسلامی به لحاظ جاذبه های گردشگری در شمال آذربایجان غربی است. /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.